پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از همکاری‌ صنعت و دانشگاه‌‌ها در سال ۹۸ از افزایش حدود ۱۷۰ درصدی قراردادهای میان دانشگاه و صنایع مختلف در ۵ سال اخیر خبر داد.

شعار سال:محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از همکاری‌ صنعت و دانشگاه‌‌ها در سال ۹۸ از افزایش حدود ۱۷۰ درصدی قراردادهای میان دانشگاه و صنایع مختلف در ۵ سال اخیر خبر داد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از همکاری‌ صنعت و دانشگاه‌ها در سال ۹۸ از افزایش حدود ۱۷۰ درصدی قراردادهای میان دانشگاه و صنایع مختلف در ۵ سال اخیر خبر داد.

*** همکاری صنعت و دانشگاه

 یکی از شرایط توسعه صنعت در کشور افزایش کمی و کیفی همکاری‌ صنعت و همکاری‌ صنعت و دانشگاه‌ها در کشور می‌باشد، موضوعی که در سال‌های اخیر مسئولان حوزه صنعت و دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به این مهم داشته‌اند در حدی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دفتر ارتباط با صنعت تشکیل شده است که این مهم را پیگیری می‌کند.

با توجه به اهمیت موضوع، در مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایشان پیگیری شده است همکاری‌ صنعت و دانشگاه‌ها در سال ۹۸ چه روندی را طی کرده است.


*** دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم

محمد سعید سیف در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۸، اظهار داشت:

ابلاغیه‌ها و بخش‌نامه‌های مهم در حوزه‌ ارتباط با جامعه و صنعت، طرح تحول در همکاری‌های دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، قراردادها و همکاری‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، ساماندهی جذب کارکنان وظیفه مامور در حوزه ارتباط با صنعت، مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی، اولین رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، طرح‌های برگزیده صنعتی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، طرح‌های برگزیده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در راستای رفع مشکلات و رونق تولید استان‌، نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.


*** طرح تحول همکاری، برنامه‌ای برای توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت

وی در ادامه پیرامون توسعه صنعت و دانشگاه ها بیان داشت:

فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حوزه دانشگاه و موسسات آموزش عالی تاکنون برنامه‌ای منسجم نداشته و در قالب یک برنامه یکپارچه، با رویکردی هم افزا، موجود نبوده است.

طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت شامل ۶ هدف کلان ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است که ضمن انسجام‌ بخشیدن به اقدامات، برنامه‌ای جامع برای ارتقاء و توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:

جزئیات این طرح توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تمامی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور ابلاغ شده است.


*** مهم‌ترین راهبردهای طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و صنعت

محمد سعید سیف در ادامه پیرامون مهم‌ترین راهبردهای طرح تحول همکاری‌های دانشگاه و صنعت گفت:

در این ابلاغ، وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزش عالی ابتدا مهم‌ترین راهبرد‌های این طرح را بهبود و اصلاح ساختار فرآیندها و آیین‌نامه‌های اجرایی، پیش‌بینی مشوق‌ها و پشتیبان‌ها، هدفمند کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، توسعه همکاری‌ها و مشارکت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کردند.

وزیر علوم در ادامه این ابلاغیه عنوان داشتند که از دانشگاه‌ها انتظار ‌می‌رود تا زمان برنامه‌ریزی و اقدام متناسب در جهت اجرای جزئیات این طرح به صورت مستمر فعالیت‌ها و مشکلات اجرا طرح مذکور را پایش و رصد نمایند.

وزیر علوم همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز تاکید کرد.


*** نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه آمارهای موجود در خصوص اشتغال دانش آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌باشد، تصریح کرد:

عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی‌گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری‌های بین‌المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

سیف در ادامه اضافه کرد:

بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و عوامل دیگر نیز می‌بایست مورد توجه نهادهای ذی‌ربط قرارگیرد.


*** ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار

سیف در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون همکاری صنعت و دانشگاه‌ها به تشریح چالش‌های موجود در راستای مهارت‌افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان پرداخت و تصریح کرد:

ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، نبود مهارت‌های عمومی و شغلی، کمبود فرصت‌های تجربه عملی و نبود آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نبود زمینه‌های کاری در جامعه از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در این بخش هستند.

وی در ادامه اضافه کرد:

بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتقای توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار کشور، توسعه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار از طریق همکاری با دستگاه‌های اجرایی، سازماندهی برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی در دانشگاه و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود را برخی از مهم‌ترین اهداف برگزاری و ساماندهی دوره‌های مهارت افزایی عنوان کرد.


*** افزایش ۱۷۰ درصدی قراردادهای میان دانشگاه و صنایع مختلف

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فناوری در پایان صحبت‌های خود پیرامون همکاری‌ صنعت و دانشگاه اظهار داشت:

بر اساس نتایج به دست آمده، تعداد قراردادهای ارتباط و همکاری صنعت و دانشگاه جامعه (در حال اجرا) از ۳۰۳۵ مورد در سال ۹۲ به ۸۰۰۲ در سال ۹۷ رسیده است.

این در حالی است که مبلغ این قراردادها در سال مذکور از ۳۲۵ میلیارد در سال ۹۲ به ۱۹۵۳ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده که نشان از رشد قابل توجه نسبت به سال‌های گذشته دارد.

همچنین لازم به ذکر است تعداد کارفرمایان این قراردادها نیز در سال ۹۷، ۳۹۴۱ مورد بوده است.

این میزان افزایش که در تعداد کارفرمایان، مبالغ قراردادها و تعداد قراردادها وجود دارد به نسبت دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور درصد زیاد قابل توجهی نیست که باید این آمار با افزایش چشمگیری پیدا کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع،تاریخ انتشار:20فروردین1399،کد خبر: 166492،sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین