پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
در روز های گذشته خبر استعفای بهروز کارخانه ای، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در رسانه ها منتشر شد که گمانه زنی های مختلفی را در اذهان ایجاد کرد.

شعار سال:بعد از مدت ها گمانه زنی و انتشار مطالب مختلف در خصوص وضعیت مدیریتی جمعیت هلال احمر استان همدان، انتقادات جدی به عملکرد مدیرعامل آن و بنابه گفته هایی سیاسی بازی ها در این ارگان، بالاخره خبر تغییر در مدیریت و البته استعفای بهروز کارخانه ای، مدیر عامل این نهاد خدمت رسان و اجتماعی منتشر شد.

 در روز های گذشته خبر استعفای بهروز کارخانه ای، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در رسانه ها منتشر شد که گمانه زنی های مختلفی را در اذهان ایجاد کرد.

بعد از مدت ها گمانه زنی و انتشار مطالب مختلف در خصوص وضعیت مدیریتی جمعیت هلال احمر استان همدان، انتقادات جدی به عملکرد کارخانه ای و بنابه گفته هایی سیاسی بازی ها در این ارگان، بالاخره خبر تغییر در مدیریت و البته استعفای مدیر عامل این نهاد خدمت رسان و اجتماعی منتشر شد.

در چرایی و علت استعفا و یا به قولی برکناری مدیرعامل هلال احمر برخی عدم کارایی و کارآمدی کارخانه ای، از نظر استاندار همدان را دلیل استعفای وی می دانند، برخی دیگر سیاسی بازی در ارگان مهمی چون هلال احمر و مخالفت با نگاه دولتمردان در استان را به عنوان یک عنصر مهم و تعیین کننده در استعفایش می دانند، حال ماجرا و رمز و راز این استعفا و یا برکناری چه بوده در هاله ای از ابهام است.

بهروز کارخانه ای که در رقابت های سال ۹۲ ریاست جمهوری ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را برعهده داشت بالاخره مزد حمایت از دولت را با تکیه بر سازمان هلال احمر استان گرفت، اما در سال های پایانی عمر دولت تدبیر امید بنابه گفته ها و شنیده به دلیل بی تدبیر و ناکار آمدی نامه استعفایش را نوشت، هر چند کارخانه ای دو سال قبل در نشست خبری خود با خبرنگاران گفته بود که «هلال ‌احمر یک سازمان بشردوستانه است که اگر دستش خالی باشد نمی‌تواند کاری انجام دهد و ۹۹ درصد کارهای انجام‌نشده در جمعیت استان بابت همین تنگ‌نظری‌ها بوده است.»

کارخانه ای که قبل تر از برخی تنگ نظری ها سخن گفته بود اینک به گفته خود علت استعفایش را تذکر مهندس شاهرخی استاندار همدان در جلسه‌ای و در رابطه با عملکرد ایشان در ایام شیوع کرونا عنوان می‌کند اما برخی فعالیت وی در بیمارستان برای کسب درآمد بیشتر و وقت نذاشتن برای هلال احمر را دلیل برکناری وی می دانند.

تغییر در هلال احمر استان در حالی صورت می گیرد که عملکرد هلال احمر همدان در مسئله کرونا با نقدهای جدی مواجه شده است و برخی از کارشناسان و افراد مطلع و حتی خود کارخانه ای همین عملکرد را یکی از دلایل اصلی این استعفا می دانند.

حضور فردی همچون کارخانه ای با سابقه حزبی و جناحی در مدیریت مجموعه غیر سیاسی و اجتماعی هلال احمر از روز نخست مورد نقد جدی بود و حتی برخی او را به دلیل سابقه سیاسیش در سطح استانداری همدان مطرح می کردند و رفتارهای سیاسی و حزبی مدیر سابق هلال احمر همدان البته مدت ها است که مورد نقد حتی حامیان دولت در استان قرار گرفته بود.

حال که کارخانه ای از هلال احمر رفته مهمترین سوالی که افکار عمومی را در سطح استان درگیر کرده این است که آیا واقعا دلیل برکناری یا استعفا همان است که از زبان افراد مختلف شنیده می شود، یا موضوع چیز دیگری است که فعلا در خفا و پشت پرده است؟

علی ایحال در پشت پرده این استعفا چه چیزی بوده و هست فعلا واضح و فاضح نیست اما در شرایط فعلی که سراسر کشور از جمله استان همدان درگیر بحران کرونا است باید پرسید هلال احمر چه کارویژه ای در این بحبوحه بحران داشته و آیا نقش اصلی خود که کمک های انسان دوستانه و امداد رسانی است انجام شده یا خیر؟، آیا برکناری فقط به دلیل عدم کارایی در بحران کرونا است؟

مدیرت هفت ساله کارخانه ای همواره مورد انتقاد جدی کارشناسان و فعالین اجتماعی و گروه های مختلف بوده بخصوص در ایامی که سیل و بارندگی ها استان را در برگرفت ناکارآمدی وی بیشتر واضح شد هر چند او از مدیریت چند ساله خود دفاع می کند اما برکناری وی شاید دلیلی بر ناتوانی و عدم رضایت استاندار از وی باشد.

بنابه شنیده های تایید نشده کارخانه ای چند بار از سوی نهادهای بازرسی مورد تذکر قرار گرفته‌ اما دلیل این تذکرها و اخطار ها فعلا برای افکار عمومی روشن نشده است.

کارخانه ای که قبل تر گفته بود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ساختار مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران این است که مسئولان به محل حادثه می‌روند درحالی‌که باید در اتاق‌های خود بنشینند و از آن جا مدیریت کنند، مسئولان با استفاده از وسایل ارتباطی و اینترنت باید از وضعیت منطقه مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهند و حضور آن‌ها در حوادثی نظیر پلاسکو، سیل‌ها و زلزله‌های دیگر اشتباه بوده است!
شاید همین در اتاق نشستن ها و عدم حضور در دل بحران و میدان حوادث دلیل برکناری وی باشد!

حال دلیل رفتن کارخانه ای سیاسی بازی، ناتوانی مدیریتی و بی تدبیری باشد یا تذکر نهاد های بازرسی و کسب درآمد بیشتر و عدم فعالیت در هلال احمر و وقت نذاشتن برای این سازمان باشد، مهم این است که توجه به زیرساخت های امدای، حضور در میدان بحران و ورود جهادی در عرصه های حوادث باید بیش از پیش مد نظر متولیان این سازمان باشد و این مجموعه های نباید عرصه فعالیت سیاسی و جناحی باشد، دوری چنین نهادی از مسائل سیاسی و جناحی یک اصل ثابت در مرام چنین ارگانی نه فقط در سطح ایران بلکه یک معیار جهانی است.

حال که این تغییر پس از ۷ سال در این راس مدیریت هلال احمر استان صورت گرفته است، هلال احمر نیازمند خونی تازه برای بازگشت به جایگاه اصلی خود است؛ تقویت جنبه های آموزش تخصصی، قرار دادن افراد متعهد و متخصص در مسئولیت های این نهاد، دوری از رفتارهای سیاسی و حزبی و شنیدن صدای منتقدین نکاتی است که می تواند این نهاد را به جایگاه واقعی خدمت رسانی خود بازگرداند.

هلال احمر استان همدان پس  تغییر مدیریت اینک نیازمند روح تازه و تحول جدی برای خدمت رسانی بیشتر و دوری از رفتارهای سیاسی و جناحی است.

مدیر جدید مجموعه هلال احمر استان همدان با کنار گذاشتن حاشیه های سیاسی و جناحی و اصل قرار دادن وظیفه امدادگری و بهداشتی می تواند گامی بلند در جهت عمق بخشیدن به عملکرد این مجموعه خدمتگذار بردارد.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت خبربان،تاریخ 6 اردیبهشت 1399، کد خبر:27722280،www.khabarban.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین