پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
کارکنان که تابع مقررات سازمانی و اداری هستند در قبال تصمیم مقامات و تصمیم گیران برای جابجایی مدیریت عالی سازمان رفتاری منضبطانه دارند چون به وظایف سازمانی خود واقف و با آن همراه اند اما تحرکات نافرمانی گونه برخی مدیران ارشد سازمان در قبال تصمیم دولتمردان بسی جای تامل دارد.
شعارسال:کارکنان که تابع مقررات سازمانی و اداری هستند در قبال تصمیم مقامات و تصمیم گیران برای جابجایی مدیریت عالی سازمان رفتاری منضبطانه دارند چون به وظایف سازمانی خود واقف و با آن همراه اند اما تحرکات نافرمانی گونه برخی مدیران ارشد سازمان در قبال تصمیم دولتمردان بسی جای تامل دارد.
 
 ایرنای این روزها پس از نشت خبر برکناری سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی که تاکنون از سوی هیچ منبع رسمی نیز تکذیب نشده و همین نشانه پایان کار او در ایرنا تلقی می شود سبب نوعی آنارشی اداری و سازمانی نه از سوی کارکنان بلکه ازسوی مدیران منصوب هاشمی که ظاهرا منافع خود را در خطر دیدند، شده است.
 
کارکنان که تابع مقررات سازمانی و اداری هستند در قبال تصمیم مقامات و تصمیم گیران برای جابجایی مدیریت عالی سازمان رفتاری منضبطانه دارند چون به وظایف سازمانی خود واقف و با آن همراه اند اما تحرکات نافرمانی گونه برخی مدیران ارشد سازمان در قبال تصمیم دولتمردان بسی جای تامل دارد.
 
از جمله این تحرکات پروتست گونه،بخشنامه واتساپی پدرام الوندی معاون خبر سازمان در واقع نوعی فرمان نافرمانی به مدیران، روسای دفاتر و مراکز داخلی و سردبیران در برابر چنین تصمیمی است که آنان را ملزم به جمع آوری طوماری علیه این تصمیم کرده است.
 
چنین اقدام اعتراضی تا کنون در ایرنا بی سابقه بوده که معاون خبر و ارشدترین مقام سازمانی پس از مدیرعامل دست به اقدامی شورش مآبانه با تشویش و تحریض مدیران و کارکنان حوزه خبر در سراسر کشور بزند و حتی مبادرت به ارسال پیام به رابطین و مسئولان اندک دفاتر باقیمانده در خارج از کشور کند تا آنان را به حمایت از مدیرعامل در آستانه برکناری سازمان نماید.
 
حتی فرضآ مدیران، روسای مراکز داخلی و خارجی، سردبیران و خبرنگاران به موجب ترجیح منافع یا ترس از مقام مافوق در این فراخوان اجباری مشارکت و طومار دستوری را توشیح کنند و نهایتا منجر به عقب نشینی تصمیم گیران دولتی در تغییر مدیرعامل ایرنا شود آیا این مدیرعامل دیگر قادر خواهد بود بر آنان مدیریت کند؟ آیا وامدار آنان نخواهد بود؟ آیا دستور مدیرعامل بر چنین مجموعه ای نافذ خواهد بود؟ چنین مدیرعاملی باید به چه کسی پاسخگو باشد مجموعه طومار نویسان زیر دست یا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بالا دست؟
 
گرچه معاون خبر ایرنا دراین پیام واتساپی وانمود می کند که او و هیچ یک از مدیران نقشی در این حرکت باصطلاح خودجوش کارکنان ندارند اما به قول ضرب المثل معروف "قسم حضرعباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ انتشار پیام واتساپی معاون خبر در کانال تلگرامی همفکری مدیران ایرنا دم خروسی است که از بیرون پیداست.
 
البته موضوع به همین جا بسنده نمی شود معاون خبری که ادعا می کند هیچ دخالتی در طومار نویسی ندارد وقتی با مخالفت و عدم همراهی شماری از مدیران و سردبیران ایرنایی عضو گروه تلگرامی همفکری مدیران با چنین روش مذمومی مواجه می شود دستور حذف و خروج آنان از این گروه تلگرامی را صادر می کند و احتمالا در مرحله بعدی عزل این دسته از مدیران و سردبیران نیز در دستور کار معاونت خبر سازمان قرار می گیرد.
 
آنان که در نهادها و سازمان های دولتی فعالیت داشتند و دارند تغییر مدیری را بنا به صلاح تصمیم سازان و تصمیم گیران دولتی امری طبیعی و بدیهی می دانند شاید این موضوع برای افرادی چون پدرام الوندی معاون خبر ایرنا که از همشهری محله بدون هیچ سوابق دولتی به منصب ارشد ترین مدیریت خبری ایرنا رسید ثقیل به نظر آید و همان پیشینه جنجال آفرینی با جمع آوری طومار در برخی مجلات و نشریات را راهگشا بداند و در ایرنا نیز پیشه کند.
 
اما باید بدانیم که در سازمان های دولتی راهکار عزل و نصب های مسئولان و مدیران در سطوح مختلف را قانون تعیین و تصریح کرده و ساز و کار خودش را دارد نمی توان با اردوکشی مجازی و طومار نویسی باج خواهی منصب یا مناصب را اشاعه داد.
 
این شیوه تقابلی با قانون نه تنها راهگشا و در حمایت از مقام یا مدیر مورد نظر نیست بلکه تخریب ناآگاهانه و نابخردانه آن مدیر عالی است که متاسفانه باید اذعان کرد با اتخاذ چنین روش سبکسرانه طومار نویسی بیشترین ضربه و آسیب به شان علمی و اعتبار مدیریتی دکتر سید ضیاء هاشمی از سوی دوستان ناآگاه وارد شد که مصداق ضرب المثل "بهترین نوع تخریب ، دفاع بد است" به شمار می آید.
 
پرسشی که این روزها به ذهن ایرنایی ها خطور می کند این است که این همه تقلای عبث از سوی مدیران منصوب هاشمی درممانعت از تغییر ضیاء هاشمی برای چیست؟ آیا صرفا برای منافع حاصل از تداوم پست و مدیریت خودشان است؟ که البته پاسخ به نظر مثبت خواهد بود ولی آنچه که مایه تعجب است دست و پا زدن این مدیران و تمسک آنان به هر وسیله و روشی برای نگه داشتن مدیرعامل کنونی ایرنا است که این پرسش را تبدیل به ظن و گمان کرده است.
 
تصور این عده از پرسشگران ظنین شده این است که نگرانی برخی مدیران منصوب هاشمی نه لزوما برکناری هاشمی است بلکه اضطراب و نگرانی از دوران پسا هاشمی در ایرنا است که اگر مدیرعاملی غیر از باند آنها در این سازمان منصوب شود بسیاری از مسایل پوشیده وعملکردهای پنهانی و حساب و کتاب های مالی و رازهای نهفته عیان شود و تشت رسوایی آنان از بام ایرنا بیافتد.
 
به همین سبب است به تحرکات درون سازمانی و برون سازمانی با جمع آوری طومار مدیریتی و رایزنی های بیرون سازمانی ادامه می دهند تا در گام نخست به ممانعت از تغییر هاشمی و گام دوم انتصاب مدیرعامل از باند خوشان منتهی شود و وضعیت کنونی ایرنا با همه مسایل پیدا و پنهانش به دولت بعدی انتقال یابد.
 
در میان این کشاکش تصاحب صندلی مدیریت عالی ایرنا و تلاش شائبه برانگیز برخی معاونان و مدیران منصوب هاشمی در مخالفت با تصمیم تصمیم گیران و مقامات دولتی برای نگه داشتن مدیرعامل کنونی، آنچه که زیان دیده و می بیند خبرگزاری جمهوری اسلامی و کارکنان این سازمان خبری بین المللی و به طریق اولی دولت تدبیر و امید و کشور است.
 
این روزها معاونان و برخی مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی به جای انجام وظایف ذاتی خود تمامی توان و امکانات رسانه ای و نفوذ ایرنا را مصروف رایزنی ، طومارنویسی و اردوکشی درون سازمانی با هدف تقابل و رویارویی با تصمیم تصمیم گیران و مقامات دولتی و موافقان تغییر مدیرعامل ایرنا داشتند که این تنش های مدیریتی و رها شدگی مدیریت سازمانی ایرنا را در وضعیت استیصال و نابسامانی قرار داده به گونه ای که هر یک از کارکنان به یکدیگر می رسند ناخودآگاه می گویند در ایرنا چه خبره؟
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری تحلیلی  پرسش  ،تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت   1399،کدخبر: 27670 ،www.porcesh.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین