پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
امیر محبیان معتقد است که دولت در شرایط بد اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ویروس وظیفه دارد تا رسانه‌ها را به‌عنوان یکسری از بنگاه‌های لوکس یا غیرضروری در نظر نگیرد. چراکه ابزار اصلی برای اطلاع‌رسانی شفاف و درست و ارتباط دولت با افکار عمومی از طریق رسانه‌های رسمی است.

شعار سال:امیر محبیان معتقد است که دولت در شرایط بد اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ویروس  وظیفه دارد تا رسانه‌ها را به‌عنوان یکسری از بنگاه‌های لوکس یا غیرضروری در نظر نگیرد. چراکه ابزار اصلی برای اطلاع‌رسانی شفاف و درست و ارتباط دولت با افکار عمومی از طریق رسانه‌های رسمی است. او می‌گوید: اگر دولت اهمیت و خطیر بودن وضعیت را برای رسانه‌ها درک نکند، مجموعه رسانه‌ای کشور زمین خواهد خورد و دوباره بر خواستن آن بسیار پرهزینه خواهد بود. درنتیجه بهتر است هرچه زودتر کمک‌های لازم را برای زمین نخوردن رسانه‌ها انجام دهد.

 

امیر محبیان مدیرعامل خبرگزاری «آریا»  به تشریح وضعیت رسانه‌ها و افق پیش روی آن‌ها در سال ۹۹ باوجود کرونا ویروس می‌پردازد و به رسانه می‌گوید: شاید تبعات وضعیت اقتصادی به دلیل شیوع کرونا، بیشترین اثرش را بر روی رسانه‌ها بگذارد. چون هنوز بهره‌گیری از رسانه در جامعه ما یک کار لوکس و غیرضروری محسوب می‌شود. یعنی ازیک‌طرف خرید روزنامه هنوز در سبد احتیاجات روزانه مردم نیست و از سوی دیگر به دلیل جامعه مجازی که به وجود آمده است، مردم عملاً احساس نوعی از استغنا دارند، فکر می‌کنند نیازی به روزنامه و نشریات ندارد و می‌توان اطلاعات را در فضای مجازی و به‌صورت رایگان به دست آورد.

او ادامه می‌دهد: وقتی مردم دچار تنگنای مالی می‌شوند، روزنامه اولین کالایی است که از منظر آن‌ها کنار می‌رود. به عبارتی تا زمانی که می‌توانند اطلاعات را رایگان به دست بیاورند، برای آن هزینه نمی‌پردازند. خب این باعث می‌شود تا رسانه‌هایی که از طریق آبونه (اشتراک) کسب درآمد می‌کنند، دچار ضربه سنگینی شوند. از طرف دیگر چون تبعات این ویروس بر روی همه بخش‌های اقتصادی تأثیر دارد، درآمد آگهی‌ها هم شدیداً کاهش پیدا می‌کند و بنگاه‌ها به دنبال روش‌های جدید برای آگهی می‌روند.

محبیان هشدار می‌دهد: در چنین شرایطی رسانه‌ها دچار مشکلات جدی می‌شوند و این فشار بر روی کارمندان آن‌ها می‌آید. چون نمی‌توانند هزینه‌های آن‌ها را تأمین کنند، بخشی از خبرنگاران خود را تعدیل و فشار کاری را بر روی سایر نیروها بیشتر می‌کنند. چنانچه در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و بر اساس مراجعات و ایمیل‌هایی که برایمان ارسال می‌شود، نشان داده که این مسئله برای آن‌ها هم مشکل ایجاد کرده است. چراکه اعلام می‌کنند حاضرند با شرایط جدید و درآمد کمتر هم کار کنند. خب این برای جامعه فرهنگی اسفناک است. از طرفی فقدان توانایی مالی بر روی دولت هم فشار آورده است و عملاً دولت آن توانایی سابق را برای حداقل کمک‌ها ندارد و یا اگر دارد، هنوز کمک به رسانه جزو اولویت‌هایش نیست.

در شرایط بحران کرونا ویروس، خبرگزاری آریا چه برنامه‌ای از لحاظ نیرو، محتوا و… در سال پیش رو دارد؟ مدیرعامل این خبرگزاری پاسخ می‌دهد: ما در خبرگزاری آریا تقریباً سیستم را به شکل دورکاری درآوردیم تا کارکنان در منازلشان کار رسانه‌ای خود را انجام دهند و فقط سردبیر در دفتر رسانه حضورداشته باشد. من فکر می‌کنم این روش کیفیت و سرعت کار را بالاتر برده است. از طرف دیگر سیستم اتوماسیون کارآمدی ایجاد کردیم و جلساتمان را به‌صورت سمعی-بصری و ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنیم. شرایط کرونا سبب شده تا بر روی مبحث دورکاری به‌صورت جدی‌تر کار کنیم. از طرفی فرصتی برای رسانه ما و سایر رسانه‌ها ایجادشده است تا هرکدام در حد توانمان نیروهای تعدیل‌شده رسانه‌های دیگر را جذب کنیم که به‌صورت دورکاری با ما همکاری داشته باشند.

محبیان تأکید می‌کند: دولت در چنین شرایطی وظیفه دارد تا رسانه‌ها را به عنوان یکسری از بنگاه‌های لوکس یا غیرضروری در نظر نگیرد. چون ابزار اصلی برای اطلاع‌رسانی شفاف و درست و ارتباط دولت با افکار عمومی از طریق رسانه‌های رسمی است که متأسفانه رسانه‌های کشور در این زمینه حمایت لازم را ندیدند. اگرچه وزارت ارشاد تلاش خودش را در این زمینه می‌کند ولی وزارتی نیست که دولت قصد حمایت مالی جدی از آن داشته باشد. بنابراین اگر دولت اهمیت و خطیر بودن وضعیت را برای رسانه‌ها درک نکند، مجموعه رسانه‌ای کشور زمین خواهد خورد و دوباره بر خواستن آن بسیار پرهزینه خواهد بود. درنتیجه بهتر است هرچه زودتر کمک‌های لازم را برای زمین نخوردن رسانه‌ها انجام دهد. چون دوباره برپا کردن رسانه‌هایی که سال‌ها طول کشیده تا سامان پیدا کنند، بسیار دشوار خواهد بود و گردانندگان هم انرژی سابق را نخواهند داشت.

مدیرعامل خبرگزاری آریا با اشاره به طولانی بودن بحران شیوع کرونا ویروس، رفتار دولت را در بی‌اثر شدن توصیه‌های رسانه‌ها بر روی افکار عمومی مؤثر می‌داند و می‌گوید: دولت از یک‌سو تأکید می‌کند که خطرات همچنان هست ولی از طرف دیگر خودش فضا را برای حضور مردم در جامعه باز می‌کند. حقیقتاً مشکلات اقتصادی دولت و ناتوانی‌اش در حمایت از مردم در قرنطینه سبب شده تا به مرور فضا را باز کند. خب وقتی به مردم گفته می‌شوند به سر کارهایشان برگردند، مجبورند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند که امکان حفظ فاصله اجتماعی نیست و این رفت‌وآمدها به مرور اهمیت قضیه را از بین می‌برد. کافی است جناب رئیس‌جمهور چند ایستگاه را با اتوبوس یا مترو طی کنند تا ببینند اصلاً امکان ایجاد چنین فاصله‌ای هست؟! وقتی خود دولت این‌گونه عمل می‌کند، مردم خطر مسئله را جدی نمی‌گیرند.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد رسانه‌ها در مقابل این تناقض گرفتار شده‌اند. به بیان ساده‌تر رسانه‌ها از قرنطینه مطلق آسیب می‌بینند و چون خودشان هم جزو متضررین هستند به نظر می‌رسد فشار تبلیغ روی حساسیت موضوع را کم کرده‌اند. ولی واقعیت این است که این خطر هنوز از سر کشور ما و جهان رفع نشده است و احتمال موج دوم و سوم هم هست. به نظر من روزی می‌رسد، دولت به این مسئله پی می‌برد که راحت‌ترین راه را انتخاب کرد نه بهترین راه. بنابراین رسانه‌ها باید از طریق گفتگو با کارشناسان به دولت کمک کنند تا راهکار درست را انتخاب کند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا  ، تاریخ 16 اردیبهشت 1399،کدخبر: 495973،www.media.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین