پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۲۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دوره رسانه‌های یکطرفه به پایان رسیده، گفت: ایرنا از لحاظ گستره فعالیت و نوع کار در داخل و خارج کشور، دارا بودن دفاتر مختلف خارجی و داخلی و نیز صدها خبرنگاری که اخبار و محصولات خبری تولید می‌کنند، در میان سایر رسانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

شعار سال: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دوره رسانه‌های یکطرفه به پایان رسیده، گفت: ایرنا از لحاظ گستره فعالیت و نوع کار در داخل و خارج کشور، دارا بودن دفاتر مختلف خارجی و داخلی و نیز صدها خبرنگاری که اخبار و محصولات خبری تولید می‌کنند، در میان سایر رسانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 سید عباس صالحی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه محمد خدادی و سید ضیاء هاشمی مدیران عامل سابق و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای من امروز توفیق و افتخاری بزرگ است که در خدمت مدیران و کارکنان این سازمان باشم.
وی افزود: بدون شک سابقه 83 ساله و این دیرینگی، شناسنامه‌ای پدید آورده که این سازمان را در میان دیگر رسانه‌ها منحصربه فرد کرده است.
به گفته صالحی، اندوخته و تجربیات دیرینه این سازمان مانند اندوخته‌ها و تجربیات به‌دست آمده توسط ملت‌ها و تمدن‌ها است که به‌صورت سرمایه در خود انباشته کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سابقه دیرینه و بیش از 80 سال دانشگاه تهران نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران نیز از لحاظ مرکز و محل آموزشی در این زمینه منحصربه فرد و از سابقون است.
صالحی خاطرنشان کرد: دو مجموعه ایرنا و صدا و سیما از لحاظ رسمیت، تاریخ، گستره فعالیت و نوع کار در واقع دو مجموعه‌ای محسوب می‌شوند که پشتوانه آنها قانون کشور بوده و از طرفی از لحاظ گستره فعالیت مشابهتی با هیچ سازمانی در کشور ندارند.
وی افزود: ایرنا از لحاظ گستره فعالیت و نوع کار در داخل و خارج کشور، دارا بودن دفاتر مختلف خارجی، استان‌ها، صدها خبرنگاری که اخبار و محصولات خبری تولید می‌کنند دارای جایگاه ویژه در میان سایر رسانه هاست، از این‌رو رسانه‌های فراوانی در کشور داریم که تنها در چند حوزه و عرصه خاص فعالیت دارند اما این رسانه دارای تنوع فعالیت و گستره آن است که قابل مقایسه با دیگر رسانه‌های فعال در کشور نیست. به گفته صالحی، تنوع کار، خروجی‌های مختلف، ایجاد کانال‌ها، شبکه‌های صوت و تصویر، فیلم و تنوع زبان ها در ایرنا باعث شده که این رسانه در نوع کار و حوزه فعالیت مشابهتی با دیگران در نوع کار نداشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه فعالیت ایرنا در عرصه بین‌المللی هم اشاره کرد و گفت: قبل و بعد از انقلاب اسلامی خط تماس کشور با خارج تنها از خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.
صالحی در عین حال گفت: به تعبیر من دو رسانه ملی در کشور داریم که صدا و سیما و ایرنا هویت و مزیت و امتیاز خاصی در حوزه رسانه‌های ملی می‌بخشند.
به گفته وی، همه اینها یکطرف و سابقه 83 ساله ایرنا یک سرمایه مهم این رسانه محسوب می‌شود؛ خیلی از نیروهای انسانی و پیشکسوت ایرنا اکنون در این سازمان نیستند و به نوعی از آن منفک شده‌اند اما همواره دل ها و قلب های آنان مانند افراد حاضر برای هویت بخشی و پایداری این مجموعه می‌تپد.
صالحی اظهار داشت: در طول تاریخ 83 ساله ایرنا افراد و اشخاص مختلفی در سطوح عالی، میانی و کارکنان آن تلاش کرده‌اند تا این هویت را ساخته و همواره بر ارتقای آن نیز کوشا باشند، از این‌رو این سازمان به نوعی مدیون این زحمات و تلاش هاست که باید ارج نهاده شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خواست که همواره یک رسانه ارتباطی و گفت‌و‌گوی مردم و مسئولان باشد و در عین حال تأکید کرد: شناسنامه و سابقه دیرینه خبری، رسمیت، جایگاه، خط تماس با خارج کشور، منابع و سرمایه‌های انسانی و... ویژگی‌هایی هستند که از ایرنا تعریفی خاص و متمایز در میان دیگر رسانه‌ها ایجاد می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه دوران رسانه‌های یکطرفه به پایان رسیده، از خبرگزاری جمهوری اسلامی خواست به‌عنوان یک رسانه ملی به‌عنوان پل ارتباطی مردم ومسئولان قرار گرفته تا این دوران یکسویه را به پایان برساند.
صالحی تصریح کرد: باید یکطرفه صحبت کردن را جمع کرده و در عین حال حرف‌های طرفین شنیده شود، از این‌رو با رعایت این مهم بقا و جایگاه ایرنا به‌عنوان رسانه ملی باقی خواهد ماند در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به وجود چالش‌های ملی جدی در کشور گفت: امروز وظیفه رسانه‌های ملی است که توجه جدی با نگرش به حل مسائل و نه نگاه بحران آفرینی و یأس به جامعه منتقل شود. از این‌رو رسانه‌ها باید در این وضعیت تهدیدها را به فرصت تبدیل و در جهت مثبت اندیشی برای افکار عمومی حرکت کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر چالش‌های ملی را جدی نگیریم تبدیل به یک زلزله و فروپاشی اجتماعی خواهند شد. از این‌رو رسانه‌های ملی از جمله ایرنا و صداو سیما قبل از اینکه زلزله و فروپاشی ما را متوجه آستانه خطرهای جدی کند با نگاه تحلیلی و تبیینی در جهت حل مسائل و ارائه راهکار‌های مناسب حرکت کنند.
وی افزود: ایرنا زمانی تک رسانه بود و لذا در این فضا تک رسانه کارهایش بخوبی به چشم می‌آمد ،اما امروز فضا با کثرت رسانه‌ها و بروز و ظهور شبکه‌های مختلف اجتماعی و ارتباطی مواجه است که چنانچه امروز نتوانیم خود را به روز‌رسانی کرده و همگام با دنیا حرکت کنیم، در معرض خطر بزرگی قرار گرفته و خواه ناخواه جایگاه رسانه از بین خواهد رفت. از این‌رو ساختن رسانه برای ما توسط دیگران یک خطر ملی محسوب می‌شود.
به گفته صالحی، تهدید امنیت ملی فقط با موشک نیست بلکه بارها گفته‌ام کاهش اعتماد ملی به رسانه و از دست دادن مخاطب به‌عنوان سرمایه واقعی آن یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود، امنیت فقط موشک و سلاح نیست بلکه بخش مهمی از آن، امنیت نرم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در این فضای به مراتب مواجه با کثرت رسانه‌ها، باید رسانه‌های ملی مورد اعتماد جامعه و افکار عمومی باشند. صالحی همچنین گفت: ایرنا باید در این دوره پررقابت بتواند سهم خود را از مصرف رسانه سالم و کیفی همراه با اعتماد بالا در جامعه به دست آورده و سرمایه انسانی خود یعنی مخاطب را حفظ کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت دیپلماسی رسانه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز در جهان پرخطر و پرتهدید و همچنین منطقه‌ای این چنین زندگی می‌کنیم و آنچه می‌تواند این خطرات و تهدیدات را کاهش دهد و از بین ببرد، تقویت دیپلماسی عمومی است. به گفته صالحی، سرمایه انسانی ایرنا و همه زیرمجموعه‌های آن شامل روزنامه ایران و دانشکده خبر سرمایه‌های بی‌بدیلی به شمار می‌آیند که می‌توان با اتکا، اعتماد و استفاده از این ذخایر، شاهد ارتقا و شکوفایی و زنده نگهداشتن ایرنا به‌عنوان رسانه ملی در کشور باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از نگاه تزریقی و کپسولی موقت، حیات یک سازمان را دور نگهداشت و باید از داخل سازمان با نیروهای انسانی سازمان را با قوت و قدرت در جهت شکوفایی و رشد و ارتقا حرکت داد.
صالحی به زمان ورود مدیرعامل سابق ایرنا در زمان تصدی علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: محمد خدادی با ویژگی‌های خاص خود توانست این سازمان را جلو ببرد. وی افزود: خدادی از سنین جوانی تاکنون پرتلاش در عرصه رسانه، حضور داشته و ما همواره از دیدگاه‌ها و اظهارنظرهای او دربحث رسانه‌ای در جلسات وزارتخانه بهره‌مند بوده‌ایم.
عضو کابینه دولت دوازدهم به بسیاری از اتفاقات پیش آمده در دولت‌های نهم و دهم که کشور را دچار مشکلات خاصی کرد اشاره داشت و گفت: خدادی به‌عنوان فردی جهادی، فعال در حوزه بین‌الملل و دیگر عرصه‌ها فرصتی ایجاد کرد تا ایرنا در سال های بعد از این دولت‌ها که مدیریت کردن بسی دشوار بود، ایرنا را رو به جلو ببرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی افزود: ایرنا در چابک سازی، تنوع محصولات تولیدی، حرکت در جهت تدبیر، اعتدال و امید توفقیات فراوانی کسب کرده که به نوبه خود از همه این تلاش‌ها از مجموعه ایرنا تشکر و قدردانی می‌کنم.
صالحی با اشاره به ابعاد شخصیتی و وجودی سید ضیاء هاشمی گفت: امروز در خدمت فردی هستیم که شناسنامه و پرونده وی در عرصه‌های دانشگاهی و علمی و آموزشی کشور گواه بوده و نیاز به معرفی ندارد. به گفته وی، سوابق فرهنگی، علمی، رسانه‌ای و اجتماعی دکتر هاشمی ترکیبی از ویژگی‌ها را یک جا تجمیع کرده که امید می‌رود این دوره ایرنا با حضور او از لحاظ کاری و فعالیت با شتاب بیشتری به پیش برود. صالحی خاطرنشان کرد: سوابق علمی وی در حوزه علوم اجتماعی قابل توجه بوده و کمک خواهد کرد که ایرنا با نگاهی عالمانه حرکت تند و شتابان به خود بگیرد.
وی همچنین به سوابق مدیریتی سید ضیاء هاشمی اشاره کرد و گفت: او در طول قبول مسئولیت‌های مختلف مدیریتی در پست‌های مختلف توفیقات فراوانی را کسب کرده که آخرین آن معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سرپرستی سه ماهه این وزارتخانه بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: توانمندی، تدبیر و قدرت مدیریتی او به‌طور یقین در تعاملات داخلی و خارجی توفیقات زیادی برای این سازمان به همراه خواهد داشت.
صالحی حضور چهار ساله در هیأت نظارت بر مطبوعات، فعالیت رسانه‌ای در برخی رسانه‌ها، هیأت‌های مؤسس مطبوعات و رسانه‌ها را نیز از دیگر سوابق وی در عرصه رسانه برشمرد.
وی هاشمی را شخصیتی دلنشین، دانشمند، باسواد، روشنفکر، متدین با سلامت نفسانی توصیف کرد و اظهار داشت: ترکیب این ویژگی‌های برجسته در یک فرد کمتر پیدا می‌شود، زیرا گاهی افرادی یکی دو تا از این ویژگی‌ها را دارا هستند اما از داشتن دیگر ویژگی‌ها غافلند اما این ترکیب در ابعاد شخصیتی و وجودی سید ضیاء هاشمی جامع و کامل است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد مدیران، کارکنان عوامل خبری ایرنا مانند گذشته همراه و همگام با مدیر عامل جدید این شجره تنومند را در جهت پربار کردن میوه و شاخ و برگ فراوان پرورش دهند.
صالحی در عین حال گفت: در ادامه نیز از نظرات و تجربیات مدیر عامل سابق ایرنا نیز مانند گذشته بهره‌مند خواهیم شد.
نیروی انسانی توانمند سرمایه ایرنا است
در این مراسم مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، نیز مهم‌ترین سرمایه این رسانه را وجود نیروی انسانی توانمند دانست و گفت: امروز هرگونه موفقیت سازمان خبرگزاری در عرصه داخلی و خارجی مدیون همین نیرو است که در واقع ایرنا را به مثابه هزاران روح در یک جسم تبدیل کرده است.
محمد خدادی افزود: هر آغازی یک پایانی دارد، چهار سال پیش چنین روزی به این سازمان آمدم و امروز هم با سپردن مسئولیت به فرد دیگر از آن خارج می‌شوم.
وی خاطرنشان کرد: از سنین پایین به این سازمان آمده و با آن در فراز و نشیب‌ها و کوران فراوان زندگی کرده و بزرگ شدم اما آنچه برایم مهم بود اینکه این سازمان کمتر مورد درک و فهم در جامعه قرار می‌گیرد چون سازمانی است که در کنار و همراه همه نهادها، دستگاه‌ها و... در کشور بوده و هست اما متأسفانه کمتر نقش آن دیده می‌شود.
مدیر عامل سابق ایرنا با اشاره به وجود منابع انسانی خوب و توانمند به‌عنوان یک سرمایه اظهار داشت: خوشحالم که در همه این دوران ویژگی خاص این رسانه وجود همین سرمایه و منابع عظیم انسانی آن بوده و هست.

نیم نگاه
سیدضیاء هاشمی: <ایرنا> را دانشگاه می‌دانم
مدیرعامل جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه پیوندم با رسانه، سابقه 20 ساله دارد و با فرازو نشیب‌های آن آشنا هستم، افزود: ایرنا رسانه‌ای فارغ از تعلقات جناحی و گروهی و متعلق به دولت و همه مردم ایران است.
سید ضیاء هاشمی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل سابق و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بسیار خرسند و خوشحالم که امروز در خدمت همکاران و کارکنان رسانه‌ای هستم که همواره بتوانیم منشأ خیر و خدمات در جامعه باشیم.
هاشمی، از سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان آخرین مسئولیت خود یاد کرد و ادامه داد: امروز نتوانستم در مقابل پیشنهاد دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جواب منفی بدهم زیرا ایرنا را یک دانشگاه می‌دانم. هاشمی اظهار داشت: اگر زمانی توفیق معلمی در دانشگاه را داشتم در این سازمان هم معتقدم رسانه یک نقش محوری مانند دانشگاه را دارد.
به گفته وی، ایرنا یک فرارسانه جمهوری اسلامی ایران است که در شکل‌گیری تحولات کشور نقش بسزا و منحصر بفردی ایفا می‌کند. مدیر عامل جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به سابقه رسانه‌ای خود اشاره کرد و گفت: پیوندم با رسانه سابقه 20 ساله دارد، از این‌رو با فرازو نشیب‌ها و مسائل و مشکلات آن آشنا هستم. هاشمی تأکید کرد: معتقدم عرصه رسانه از نظر اثرگذاری پراهمیت و پرهیجان بوده و کار و فعالیت در این عرصه به‌طور یقین جهادی است.
معاون سابق فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نسل ما با انقلاب اسلامی هویت و تعریف اجتماعی خود را یافته و همواره سعی در حفظ و ارتقای آن داشته‌ایم.
هاشمی خاطرنشان کرد: از سویی بر این باورم که عرصه رسانه مواج است و هم در امواج حرکت می‌کند، گرچه می‌توان امواج را آرام آرام به ساحل مقصود رساند. مدیر عامل جدید ایرنا به جایگاه و فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی این رسانه هم اشاره کرد و گفت: ایرنا با گستره فعالیت و حوزه وسیع همراه با ظرفیت‌های زیادی که دارد در واقع رسانه‌ای ملی و دارای جایگاه منحصربفرد است که آن را با دیگر رسانه‌ها متمایز می‌کند.
هاشمی گفت: ایرنا ظرفیت‌های زیادی دارد که باید با همت مجموعه همکاران ایرنا در جهت اهداف و ارتقای عالیه آن استفاده شود و بر این باورم که ایرنا باید با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی که دارد به جایگاه بالاتر از وضعیت کنونی برسد. وی افزود: همچنین کارکنان باید بتوانند در سطح ستاد، استان‌ها و بین‌الملل همسو با دیگر بخش‌های خبری این سازمان فعالیت کنند و لذا اگر قویترین مدیر هم باشد اما از همراهان خوب و توانمند برخوردار نباشد، به سر منزل مقصود نخواهد رسید. مدیرعامل جدید ایرنا به حضور خود در دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: اکنون پیوند بسیار عمیقی میان من و همکارانم برقرار است که در نتیجه آن، توانستیم امور و فعالیت‌های محوله را به نحو احسن به پیش ببریم.
هاشمی افزود: بر این باورم تا زمانی که اینجا هستم، برادران و خواهران صمیمی به دوستان من اضافه خواهد شد و تأکیدم این است که در عرصه رسانه، فرهنگ و اجتماع بدون اتکا و همیاری در کارها و امور پیش نخواهد رفت. وی تأکید کرد: برای ارتقای ایرنا و حرکت رو به تعالی آن باید تحولات جهانی را رصد کرده و از ظرفیت‌های علمی و رسانه‌ای بهره‌مند شد تا بتوانیم با به روزرسانی سیستم ارتباطات، همگام و همراه حرکت کنیم.
معاون سابق فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: پیوند رسانه و دانشگاه می‌تواند برای رسانه و دانشگاه راهگشا باشد زیرا معتقدم پیوند دانشگاه با مردم و جامعه، صنعت و اقتصاد یک امر ضروری است.
هاشمی ادامه داد: ایرنا می‌تواند در پیوند با دانشگاه در تولید علم و بهره‌گیری از علوم مختلف، کارهایش را پیش ببرد.
وی خاطرنشان کرد: آشنایی با بدنه، داخل و برخی پیشکسوتان این سازمان دارم و از نزدیک نیز با بسیاری از فعالیت‌های این رسانه آشنا هستم. مدیرعامل جدید ایرنا گفت: افراد بسیاری در این سازمان بوده و هستند که در این رسانه کار کرده و همواره دغدغه‌مند این سازمان بوده‌اند لذا هیچگونه محدودیتی برای استفاده از تجربیات این افراد و کسانی که تجربیات گرانبهایی در عرصه خبری دارند قائل نیستم.
وی افزود: همگان را از دوستان خود تلقی کرده و امیدوارم با کمک آنها چشم‌انداز روشنی برای آینده این سازمان رقم بزنیم.
هاشمی تأکید کرد: گرچه جایگاه ایرنا یک معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما معتقدم این رسانه توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی دارد که می‌تواند به‌عنوان یک وزارتخانه تلقی و در جامعه و دولت اثرگذار باشد. هاشمی ابراز امیدواری کرد، با همدلی و همیاری همگان بتوانیم مسیری را در این رسانه به پیش ببریم که علاوه بر انجام وظیفه، حسن اعتماد مسئولان را نیز به دست آورده و بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده و افق‌های ترسیم شده خود برای این سازمان خبری برسیم. مدیر عامل جدید ایرنا در خاتمه از خدمات محمد خدادی مدیرعامل سابق این رسانه قدردانی کرد و گفت: او به‌عنوان یک مدیر در نظام اسلامی، از بدو ورودم با محبت با من رفتار کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:452521، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Saeed3
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
به نظر من رسانه وظیفه بزرگی دارد که ان رساند بدون کم وکاست خبر است
Saeed3
Saeed3
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
به نظر من رسانه وظیفه بزرگی دارد که ان رساند بدون کم وکاست خبر است
Saeed3
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین