پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد گفت: سهام عدالت همانند طلا و دلار نیست که هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای ندارند، بلکه این سهام یک دارایی مولد است. لذا توصیه می‌شود مردم سهام خود را حفظ کنند.
شعارسال:مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد گفت: سهام عدالت همانند طلا و دلار نیست که هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای ندارند، بلکه این سهام یک دارایی مولد است. لذا توصیه می‌شود مردم سهام خود را حفظ کنند.
 
مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آثار مثبت آزادسازی سهام عدالت بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور اظهار کرد: از این جهت که مدیریت دولت بر شرکت‌های بورسی قطع بشود آزادسازی سهام عدالت را مثبت می‌‌دانیم. در واقع در چنین شرایطی، با تفویض یا محول‌کردن مالکیت به خود افراد، دست دولت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کوتاه می‌شود و اختیار این سهام به دست مردم و بخش خصوصی واقعی خواهد افتاد. لذا از این جهت می‌توان آزادسازی سهام عدالت را خوب و مثبت ارزیابی کرد.
 
مزایای خروج دولت از شرکت‌های بورسی
 
شهبازی با اشاره به معایب و تبعات اقتصاد دولتی ادامه داد: در مجموع، در بازار سرمایه از خروج دولت از همه شرکت‌های بورس حمایت و استقبال می‌کنیم و این منشأ خبر و برکت زیادی است چراکه سیستم دولتی، عدم بهره‌وری، فساد و هزار گونه ناکارآیی دیگر به دنبال دارد. لذا باید اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شود.
 
    اینکه مردم تا چه زمان سهام عدالت را نگه دارند؟ منظور به صورت بلندمدت است چراکه بازار در بلندمدت، بازدهی خوبی خواهد داشت و این شرکت‌ها قرار است برای همیشه کار و تولید کنند لذا فروش این سهام به صلاح نیست
 
وی درباره مزایایی که واگذاری اقتصاد به مردم در پی دارد، افزود: وقتی مالکیت این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود، بخش خصوصی به خاطر منفعت خودش هم که شده، بهره‌وری را بالا می‌برد و از فساد جلوگیری می‌کند.

هجوم نقدینگی به بازار سرمایه
 
شهبازی درباره تأثیرات آزادسازی سهام عدالت بر خود بازار سرمایه اظهار کرد: به هر حال بخشی از دارایی‌ها، فقط مالکیت آن عوض شده و از دولت به دست مردم می‌رسد لذا از این جهت تغییر چندانی در بازار ایجاد نمی‌کند چراکه فقط یک مالکیت عوض شده، اما اگر مردم تمایل به فروش سهام خود داشته باشند ممکن است فشار عرضه را در بازار شاهد باشیم.
 
مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد با اشاره به هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه، افزود: البته این فشار عرضه صرفاً در همان نمادهایی ممکن است که دولت به مردم واگذار می‌کند. از سوی دیگر معتقدم با توجه به نقدینگی‌هایی که هر روز به سمت بازار سرمایه سرازیر می‌شود تقاضا برای آن سهم‌ها هم به اندازه کافی وجود خواهد داشت.

کلیت بورس حباب ندارد
 
وی درباره تحلیل‌هایی که هر از گاهی درباره وجود حباب در بورس ارائه می‌شود نیز گفت: در این مورد باید به شکل دقیق صحبت کرد. کلیت بازار سرمایه، حباب ندارد اما در بسیاری از صنایع کوچک و با شناوری پائین، چنین حبابی شکل گرفته است اما چنین چیزی در مورد کلیت بازار مصداق پیدا نمی‌کند.
 
شهبازی درباره نقش افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در کاهش حباب آنها تصریح کرد: قطعاً چنین اقدامی به آنها کمک می‌کند. به هر حال یکی از راه‌های تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت بلندمدت، همین افزایش سرمایه‌‌ها است. اگر افزایش سرمایه‌ها را از محل آورده نقدی سهامداران انجام دهند و مشارکت سهامداران را نیز داشته باشند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها انجام می‌شود. در چنین شرایطی، شرکت‌ها می‌توانند تولید و فروش خود را افزایش دهند لذا افزایش سرمایه می‌تواند منشأ خیرات زیادی باشد.
توصیه به صاحبان سهام عدالت
 
این کارشناس بازار سرمایه ضمن توصیه به صاحبان سهام عدالت، اظهار کرد: مهم‌ترین توصیه این است که سهام خود را نگه دارند و به عنوان یک دارایی مولد به آن نگاه کنند و از فروش آن خودداری کنند. سهام عدالت همانند طلا و دلار نیست که هیچ‌گونه ارزش افزوده از خودش ایجاد نمی‌کند بلکه این یک دارایی مولد است لذا توصیه می‌کنم که مردم سهام خود را حفظ کنند.
 
شهبازی در پایان گفت: حتی زمین و ساختمان هم دارایی مولد حساب نمی‌شود بلکه آنها هم دارایی مصرفی هستند. اما اینکه مردم تا چه زمان سهم را نگه دارند منظور به صورت بلندمدت است چراکه بازار در بلندمدت، بازدهی خوبی خواهد داشت و این شرکت‌ها قرار است برای همیشه کار و تولید کنند لذا فروش این سهام به صلاح نیست.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایکنا   ،تاریخ انتشار: 14  اردیبهشت   1399،کدخبر: 3896063،www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین