پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
چندی پیش عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی از جوانان نیشابوری درحال موتورسواری روی تپه‌هایی هستند که بر منطقه تاریخی شادیاخ نیشابور قرار دارد. دراین‌باره رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: متاسفانه مدت‌هاست که روی برج و باروی شهر شادیاخ موتورسواری می‌کنند.

شعار سال:چندی پیش عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر  شد که نشان می‌داد تعدادی از جوانان نیشابوری درحال موتورسواری روی تپه‌هایی هستند که بر منطقه تاریخی شادیاخ نیشابور قرار دارد. دراین‌باره  رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: متاسفانه مدت‌هاست که روی برج و باروی شهر شادیاخ موتورسواری می‌کنند ؛ البته این منطقه فاقد لایه‌های باستانی است. اعتمادی ادامه داد: اقدام به موتورسواری را به هیچ‌وجه تایید نمی‌کنیم؛هرچند به علت نوع بافت این‌قسمت ،تخریب آن‌چنانی صورت نگرفته ولی این اقدام بی‌احترامی به فرهنگ و پیشینه خودمان است‌.وی با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از این اقدام گفت: برای جلوگیری از این اقدام نیرویی نداریم که بخواهد هر روز آن‌جا مستقر شود و به علت طولانی بودن آن نیز امکان فنس‌کشی وجود ندارد. اگر مانع بگذاریم نیز خطر جانی برای این افراد دارد. بهترین راه بازسازی این منطقه است که امیدواریم امسال فعالیت آن شروع شود. البته برای این موضوع نیز باید فرهنگ‌سازی کنیم تا هیچ کس به خودش اجازه ندهد میراث کشورمان را تخریب کند.
رئیس میراث فرهنگی  نیشابور در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی از جدیت مجموعه شهرستان برای ثبت جهانی عرصه شهر کهن نیشابور خبر داد.  اعتمادی افزود: پرونده این موضوع تشکیل شده و در شورای ثبت جهانی وزارتخانه در نوبت است و پس از طی این مراحل نمایندگان یونسکو برای بازدید به نیشابور خواهند آمد.وی خاطرنشان کرد: شهرکهن نیشابور با ۴۵۰۰ هکتار وسعت و حریم ۱۵ هزار هکتاری بزرگ‌ترین عرصه باستانی کشور محسوب می شود که لازم است ثبت جهانی شود. وی ادامه داد: در نیشابور قدیم که پیش از حمله مغول بوده ۴۷ محله وجود داشت که برخی از آن‌ها از شیراز بزرگ‌تر بودند و جمعیت زیادی در آن‌جا سکونت داشتند. همچنین ۲۷ نظامیه برای تحصیل وجود داشت و کتابخانه‌های متعددی در کنار کاخ ها، بازارها و مساجد بزرگ قرار داشت که متاسفانه در حمله مغول تمام آن‌ها از بین رفت.اعتمادی گفت: بیشتر شهر به دلیل همین تخریب زیر خاک است و فقط چند تپه مانند کهن‌دژ، شادیاخ و برج و باروی شهر روی زمین به جا مانده است. هیئت‌های داخلی و خارجی زیادی در نیشابور حفاری کرده‌اند، حتی آمریکایی‌ها قبل از انقلاب 10 سال در نیشابور سکونت داشتند و اقدام به حفاری کردند. فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها نیز این‌جا کار کردند و چینی‌ها نیز به تازگی علاقه‌مند شده‌اند.وی افزود: قدیمی‌ترین اثر کشف شده در این‌منطقه مربوط به دوره ساسانی است که هیئت های فرانسوی در نیشابور کشف کردند. البته خارج از عرصه شهر کهن محوطه‌های باستانی بسیار مهمی در نیشابور داریم که مربوط به هزاره دوم یا سوم قبل از میلاد است؛ مانند شهرک فیروزه، تپه‌برج، سه‌تپه دشت نیشابور یا نوروزآباد.اعتمادی با اشاره به مزایای ثبت جهانی این عرصه گفت: گردشگران خارجی اولین جایی که می روند قسمت‌هایی است که ثبت جهانی شده است و رونق اقتصادی زیادی در این حوزه ایجاد می‌کند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان رضوی،تاریخ 17 اردیبهشت 1399،کد خبر:237989،www.khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین