پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
با ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه واشغال شهر «جرابلس»، تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است که بسیاری از محاسبات پیشین را دگرگون خواهد کرد. ترکیه دیروزپیشنهاد آمریکا برای آتش بس با کُرد های سوریه را رد کرد .

شعار سال: با ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه واشغال شهر «جرابلس»، تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است که بسیاری از محاسبات پیشین را دگرگون خواهد کرد. ترکیه دیروز پیشنهاد آمریکا برای آتش بس با کُردهای سوریه را رد کرد.اکنون به نظر میرسد اولویتها تغییر کرده است و نقشه ائتلافها نیز براساس منافع طرفهای حاضر روی زمین تغییر میکند. تاجایی که ممکن است دشمنان شب به دوستان صبح تبدیل شوند. روزنامه «السفیر» در یادداشتی تحت عنوان «سوریه و ترکیه به سمت توافق گام برمیدارند: کُردها سهم اردوغان و حلب سهم اسد» مدعی شده است که دمشق و آنکارا در آستانه رسیدن به تفاهمی امنیتی هستند که به تفاهم سیاسی منتهی میشود. تفاهم بیسابقهای که هنوز چارچوب و ارکان مهم آن آشکار نشده، اما اولین عنوان آن «بده بستان است» .اساس این «بده بستان» عقبنشینی تروریستهای گوش به فرمان ترکیه از «حلب» و مسدود کردن گذرگاههای شمال مقابل برخی گروههای مسلح یا مهمترین آنان است و در مقابل بازگذاشته شدن دست نیروهای ترکیه در زدن طرح کُردی در سوریه یا به عبارت سادهتر، شهر حلب برای سوریه و جسد طرح کردی در سوریه برای تُرکها. واقعیت این است که تحولات سوریه از همان ابتدا در چارچوب یک مناقشه منطقهای و بینالمللی قابل ارزیابی بود که همه بازیگران حول محورهای متفاوت هریک به فراخور اهداف و منافع خود ایفای نقش میکردند. امروز نیز آنچه در عرصه سیاسی-نظامی این بحران میگذرد خارج از این قاعده کلی نبوده و هیچ نیرویی نمیتواند در بازی شطرنج سوریه مستقلانه عمل کند. در این جا سوال مهمی پیش میآید که چرا دمشق و تهران که بهشدت نسبت به نقض حاکمیت سرزمینی سوریه تا به امروز حساس بودهاند، امروز فقط به یک محکومیت سیاسی و تأکید برنقض اصولی حقوق بینالملل درباره تجاوز ترکیه بسنده میکنند؟ آیامحکومیت صرفا دیپلماتیک و نمادین دمشق و تهران در تجاوز ارتش ترکیه به شمال سوریه و سکوت محض مسکو، ریشه در یک بازی بزرگتر و چیدمان احتمالی ژئوپلتیک خواهد داشت؟ برفرض صحت ادعای روزنامه السفیر مبنیبرتوافق پشت پرده آنکارا-دمشق، سعی خواهیم کرد به این سوالات ودر واقع این که تحولات شمال سوریه چه تاثیری برجریان مقاومت خواهد گذاشت، پاسخ دهیم:

*پیروزی در حلب، نقطه پایان نبردهای اسد

درگیریهای حلب براساس منطق نظامی هر دو طرف درگیری، قصه مرگ و زندگی است، اهمیت آزادسازی شهرحلب آنقدر زیاد است که روزنامه الحیات جنگ برسر حلب را جنگ مرگ و زندگی خوانده است ودرمقابل خطر تصرف کامل حلب به دست تروریستها تاحدی است که طبق توصیف سفیر سوریه در سازمان ملل به معنای کشیده شدن درگیری به دیگر کشورهاست.حلب در طول سالهای حکومت خاندان اسد به عنوان قلب تجاری سوریه و بزرگترین شهر این کشور تلقی میشد. نفوذ اسد در مناطق ساحلی لاذقیه و طرطوس سبب خواهد شد که با آزادسازی حلب، عملا مناطق کلیدی سوریه در دست نیروهای دولتی قرار گیرد.علاوه براهمیت اقتصادی، تجاری و امنیتی شهر حلب، نزدیکی آن به ترکیه فضا را برای حمایت دوچندان دولت حاکم برترکیه از تروریستها فراهم ساخته که بیرون راندن تروریستها از این شهر عملا به منزله کاهش نفوذ آنکارا محسوب میشود.افزون براین، ورود به حلب به منزله دروازه آزادسازی ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریستها در غرب سوریه خواهد بود.اگر ادعای السفیر مبنیبرمعامله اردوغان با اسد برسر عقب نشینی تروریست هااز حلب وگسیل آنها به شمال شرق سوریه صحت داشته باشد، علاوه برتحکیم هرچه بیشتر قدرت بشار اسد وافزایش امنیت دمشق، آنگاه راهحل سیاسی که برای حل بحران سوریه پیشنهاد میشود نیزبسیار متفاوت خواهد بود

*تجزیه سوریه، پروژهای درحال فراموشی

بشاراسد آن قدردر طول 5سال جنگ داخلی کشورش بحران داشته است که هیچگاه تقابل با کردهای تجزیه طلب سوری در اولویتش نبوده است وبه آنها حتی اختیارات گستردهای در مناطق کردستان سوریه داده بود؛ اما در مقابل تداخل منافع کردهای سوریه و کردهای جنوب شرق ترکیه خطری جدی برای ترکیه مخصوصا پس از کودتای نافرجام 15 جولای وتعمیق بحران سیاسی وامنیتی در داخل ترکیه محسوب میشود. کردها همزمان با مبارزه علیه داعش، مناطق تحت کنترل خود را در شمال سوریه به وسعت 250 مایل در امتداد مرز ترکیه گسترش داده و عملا با انتشار نقشه سرزمین کردی خود که با اتصال 3 کانتون «جزیره»، «کوبانی» و «عفرین» محقق میشود آنکارا را به وحشت مضاعف واداشتهاند. بنابراین در اینجا بین اهداف ترکیه و محور مقاومت میتواند یک انطباق منافع حول شکست پلان بیآمریکا (تجزیه سوریه)شکل بگیرد.اشغال جرابلس توسط ارتش ترکیه، میتواند پایانی براتصال سه کانتون «جزیره، کوبانی و عفرین» و تا حدود زیادی مانع از تجزیه یا حتی خودمختاری اساسی از نوع نمونه «اقلیم کردستان عراق» باشد.بنابراین آن گونه که السفیر مدعی شده است؛ بشار اسد بازی دو سر بردی را با اردوغان انجام داده است.از یک سوشهر استراتژیک حلب را میتواند بازپس بگیرد واز سوی دیگربا حمله ارتش ترکیه به کردهای سوری دیگرنگران خطر تجزیه سوریه نخواهدبود.هرچند که تحلیلگران معتقدندمداخله ارتش ترکیه درشمال سوریه میتواند خشونتهای جاری در ترکیه را به سمت یک جنگ تمام عیار داخلی سوق دهد و به نقض غرض دولتمردان ترکیه بینجامد.

*آیا آنکارا قابل اعتماد است؟

به نظر میرسد پس از کودتای نافرجام اخیر علیه اردوغان وبیاعتمادی ترکها به ناتو و آمریکاو همچنین پیشروی کردهای سوریه به سوی مرزهای ترکیه نوعی چرخش در سیاست دولت ترکیه نسبت به سوریه در حال شکلگیری است. هفته گذشته «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه گفته بود: «در شش ماه آینده اتفاقات مهمی در خصوص سوریه خواهد افتاد. اگر در طول این مدت شاهد تحولات اساسی در روابط با این کشور بودید، تعجب نکنید». وی اخیراً ضمن ارائه راهحلی سه مرحلهای جهت پایان دادن به بحران سوریه، بیان داشته: «بعد از برداشتن گامهایی برای نزدیکی به اسرائیل و روسیه، اکنون زمان آن فرا رسیده تا روابط را با سوریه بهبود دهیم و با همکاری بازیگران منطقهای میتوان به مشکل سوریه پایان داد». در طرح آنکارا، ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه، ساختار دولتی در دوره جدید حکومت در سوریه به گونهای پیشنهاد شده که در آن فرقههای قومی و ملی سوریه بردیگری برتری نخواهند داشت.سخنان ایلدیریم آشکارا مبین این واقعیت هستند که اولویت آنکارا، از رفتن «اسد» به حفظ تمامیت ارضی سوریه (در واقع جلوگیری از تشکیل یک دولت کردی در کنار مرزهای ترکیه) تقلیل یافته است. از همین روست که ادعایالسفیر مبنیبرتوافق پشت پرده آنکارا-دمشق بیشتر از گذشته رنگ واقعیت به خود میگیرد.توافقی که در صورت تحقق آن میتواند به بازسازی روابط جبهه مقاومت با آنکارای پشیمان از کارهای خود، کمک کند.در این میان البته یک نگرانی جدی نسبت به رویکرد آتی آنکارا درباره تحولات سوریه وجود دارد. ترکیه همواره به دنبال ایجاد یک منطقه حائل در نزدیکی مرز خود در خاک سوریه بوده است این نگرانی وجود دارد که ترکیه با قدرت بخشیدن به ارتش آزاد که اکنون در حال پیشروی در منطقه طرابلس و عقب راندن کردهاست به نوعی ضمن ایجاد این منطقه حائل عملا به نحوی تجزیه سوریه را البته با قدرت دادن به ارتش آزاد رقم بزند. سیاست سینوسی اردوغان طی سالهای اخیر این شائبه را جدیتر میکند، بنابراین توافق احتمالی آنکارا و دمشق با سوالاتی از قبیل این که ترکیه تاکجا با جریان مقاومت همراهی میکند، روبهرو خواهد بود، اما به طور مشخص در حال حاضر مشکلات داخلی ترکیه، این کشور را نسبت به قبل ضعیف نموده و اجازه ماجراجوییهای تازه به اردوغان نخواهد داد، البته آنچه به عنوان یک شاخص برای ارزیابی میزان تغییر راهبرد ترکیه در سوریه در نظر گرفته خواهد شد دست کشیدن عملی از حمایت تروریستها در حلب است. آنکارا اکنون با این آزمون تاریخی مواجه شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 11 شهریور 1395، کد مطلب: 1175227 :www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین