پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۹۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
شکایت شهروندان مبنی بر عدم تحویل خودرو پیش فروش رفته پس از گذشت ۹ ماه را پیگیری شد.
شعار سال: در پی اعلام شکایت شهروندان تهرانی به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر عدم انجام تعهدات شرکت خودروساز سایپا بابت عدم تحویل خودروی پیش فروش رفته ساینا در تابستان ۹۸ به مشتریان در موعد مقرر، این موضوع مورد رسیدگی ما قرار گرفت.

طبق اظهارات شهروندان مشخص شد یکی از شرکت‌های خودروساز اقدام به پیش فروش خودروی تولید شده خود در مرداد ماه پارسال کرده بود و وعده تحویل آن را ظرف ۳۰ روز پس از پیش فروش خودرو به مشتریان داده که اکنون با گذشت ۹ ماه تاکنون این وعده عملی نشده است.

برای پیگیری این موضوع و بررسی علت یا علل عدم تحویل خودرو در زمان مقرر توسط شرکت‌های خودروساز، به سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران رفتیم.

محمد علی اسفنانی مدیرول تعزیرات حکومتی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: متولیان شرکت‌ها و کارخانه‌های خودروساز در خصوص عدم تحویل خودرو‌های پیش فروش رفته توجیحاتی دارند که این اظهارات برای ما پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه یکی از اظهارات شرکت‌های خودروساز شرایط تحریمی کشور است، افزود: این موضوع بهانه‌ای برای عدم تحویل به موقع خودرو‌های پیش فروش رفته به مشتریان است.

اسفنانی تصریح کرد: طبق ماده ۱۹ قانون حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، در صورت تنظیم قرارداد باید طرفین قرارداد طبق تعهد نسبت به وعده‌های خود و تحویل خودروی پیش فروش رفته عمل کنند.

وی افزود: شهروندانی در خصوص عدم تحویل به موقع خودرو‌های پیش فروش رفته به اداره کل تعزیرات حکومتی تهران مراجعه و شکایاتی را مطرح کردند که عده‌ای با توافق با شرکت‌های خودروساز قرارداد را فسخ کرده و عده‌ای دیگر نیز خواهان دریافت خودروی پیش خرید خود هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران نیز با بیان رسیدگی به پرونده‌های متعدد شکایت از شرکت‌های خودروساز مبنی بر عدم تحویل به موقع خودرو به مشتریان، اظهار کرد: پرونده‌های بسیاری مورد رسیدگی قرار گرفت و ما نیز طی صدور احکامی شرکت‌های خودروساز را ملزم به تحویل خودرو به مشتریان کردیم و جریمه‌هایی نیز برایشان در نظر گرفتیم.

به گفته اسفنانی تعزیرات حکومتی آماده دریافت شکایات مردمی برای رسیدگی به پرونده‌های مختلف تعزیراتی است.
 


سال گذشته بود که حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی در بخشی از سخنان خود در این جلسه بر ضرورت پایبندی شرکت‌ها به تعهدات خود و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: اگر سازمانی به خود اجازه دهد که تعهدش نسبت به مشتری را به صورت یکطرفه نقض کند، در واقع مرتکب نقض حقوق عامه شده است. مثلا فرض کنیم یک شرکت خودروسازی متعهد شده است که خودرو را با قیمت مشخص در زمان مشخص به مشتری تحویل دهد. اگر به صورت یکطرفه و با میل خود قیمت و زمان تحویل خودرو را تغییر دهد، اقدامش خلاف حقوق عامه است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای جلب رضایت مردم باید بیش از دیگران به تعهدات خود عمل کنند. چرا یک شرکت به خود اجازه می‌دهد قیمت را بر خلاف تعهد افزایش یا زمان تحویل کالا را تغییر دهد؟ قطعا ما با چنین مواردی به دلیل نقض حقوق عامه برخورد می‌کنیم. نباید یک شرکت به دلیل ایستادن در نقطه قدرت و نیاز مردم به کالای آن، برخلاف موازین شرعی و قانونی اقدام به نقض تعهداتش کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: ۷۳۴۷۱۷۶ ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Japan
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
0
0
خدا رو شکر آقای رئیسی به این تخلفات رسیدگی می کنه .وگرنه خودروسازان که ماشالا همینطوری بدقولی هاشون رو ادامه میدن کسی هم ازشون نمی پرسه چرا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین