پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۱۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
مشاور سابق رئیس جمهور گفت: نمایندگان در این دوره جبهه را باز دیدند برای این که در عزل و نصب‌ها دخالت کنند.
شعار سال: «اکبر ترکان»، مشاور سابق رئیس‌جمهور، در پاسخ به اینکه به‌طور کلی رویکرد مجلس دهم را در ارتباط با دولت روحانی و وزرای کابینه آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: مجلس دهم، مداخله‌گرترین دوره مجلس‌های ادوار اخیر در امور دولت است. نمایندگان در این دوره جبهه را باز دیدند برای این که در عزل و نصب‌ها دخالت کنند. به عنوان مثال در عزل و نصب مدیران استانی تا عزل و نصب شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری مداخله کردند. همین باعث شد که ۹۰ نفر از نمایندگان از نظر صلاحیت‌های اقتصادی و مالی تأیید نشوند که علت آن مداخله در انتصابات، است.

او افزود: مداخله در انتصابات دولت به ویژه مدیران استانی و شرکت‌ها و این‌ها موجب فساد می‌شود. چون نماینده در دورانی که کاندیدا بوده و رقیب دیگران بوده است، در زمان انتخابات فرض کنید اگر مدیر کل آموزش و پرورش استان در انتخابات به نفع نماینده در انتخابات مداخله نکند، این نماینده بعد از رأی آوردن به تکاپو می‌افتد که آن مدیر کل یا فرماندار و یا هر مدیر دیگر را تغییر دهد. چرا؟ آن هم به این دلیل که باید دو تا شام به طرفداران آن نماینده می‌داد، اما این کار را نکرده است!

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: در نتیجه این مداخلات موجب فساد می‌شود و این به ضرر مجلس قبلی بود. البته مجلس‌های قبل هم چنین مداخلاتی انجام می‌دادند، اما در این دوره، مداخلات بسیار گسترده شد. تا جایی که کار به جایی رسید که آشپز هم که همان شورای نگهبان است، صدایش درآمد و ۹۰ نماینده را رد صلاحیت کرد.

او تصریح کرد: نباید تصور کرد فقط این ۹۰ نفر نماینده بودند که تخلف داشتند بلکه باید گفت که فقط برای ۹۰ نماینده مستندات داشتند و ممکن است، ۹۰ نفر دیگر هم باشند که مستنداتشان در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است؛ بنابراین این مداخله مضر و فسادآور است.

ترکان به مجلس یازدهم و انتظارات از این مجلس اشاره کرد و گفت: انتظار ما از مجلس جدید این است که مداخله در امور انتصابات قوه مجریه را کنار بگذارد و با مداخله‌گران مقابله کند. این نکته که این مجلس (دهم) از نظر اقتصادی، مجلس مورد تائیدی نیست موضوعی است که باید در مجلس جدید برای احیای حیثیت مجلس مدنظر قرار گرفته و آن را اصلاح کنند.

وزیر راه و ترابری دولت سازندگی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس یازدهم توانایی اصلاح مجلس را دارد یا خیر؟ تصریح کرد: اگر منتخبان مجلس یازدهم، قصدشان بر این باشد که به سالم‌سازی اقدام کنند باید جلوی برخی اقدامات مداخله‌جویانه نمایندگان را بگیرند. گام اول آن هم بسیار روشن است، شورای نگهبان ۹۰ نفر را رد کرده بود بعد عده‌ای دوباره تأییدیه گرفتند و در نتیجه تعداد رد صلاحیت‌شده نهایی به ۷۵ نفر رسید.

او اضافه کرد: حال اعتبارنامه این ۱۵ نفر در وهله اول باید مورد بررسی قرار بگیرد و باید مدارک شورای نگهبان یک بار دیگر مرور شود و اگر این‌ها تائید صلاحیت‌شان از نظر اعتبارنامه مخدوش است، در همین مرحله ردصلاحیت‌شان کنند. بنابراین، این اقدام نشان دهنده این است که مجلس جدید قصد دارد اصلاحاتی در مسیر نادرست گذشته انجام دهد. این گام اولی است که باید مجلس یازدهم بردارد.

اکبر ترکان با بیان اینکه مداخلات مجلس دهم، دولت را کلافه کرده بود، اشاره کرد: در واقع هرکسی در دولت به این مداخلات تن نمی‌داد او را به لیست استیضاح می‌بردند؛ بنابراین این مداخلات نشان دهنده این بود که مجلس قبلی اهل معامله و بخیه بود.

او در مورد ویژگی رئیس مجلس آینده نیز عنوان کرد: رئیس مجلس آینده باید کسی باشد که سوابقش نشان داده اهل داد و ستد و معامله و بخیه نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1399، کد خبر: 1001851، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
مجلس همه اش شده بود لابی و پارتی بازی امیدی به این مجلس نبود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین