پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۹۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
محمدجواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران برای پیگیری آمارهای کرونا در تهران به دادسرای رسانه احضار شده است.
شعار سال: وضعیت تهران همچنان ویژه است .آمار مبتلایان به کرونا نسبت به سایر شهرها بالا است و مسئولان ستاد مقابله با کرونا وضعت تهران را متفاوت با سایر شهرها می دانند.

اما هنوز تهرانی ها نمی دانند سهم آنها از آمار روزانه مبتلایان و مرگ و میرها چه میزان است و همین ناآگاهی باعث شده عده ای این این همگیری را چندان جدی نگیرند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران در این مدت اما هشدارهایی درخصوص آمارهای بالای مرگ و میر در تهران دادند . آنها بارها از مسئولان دولتی درخواست کردند آمارهای مبتلایان به کرونا را در تهران شفاف اعلام کنند.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی ازاعضایی بود که بارها درخواست کرد این آمار به شهروندان اعلام شود.

او پس از سکوت مدیران وزیر بهداشت در این خصوص به آمارهای مرگ و میر در تهران به آمارهای بهشت زهرا استناد کرد و گفت : عددی که الان داریم 13 هزار نفر در تهران در اسفند98 و فروردین ماه در بهشت زهرا پذیرش شده اند این مجموعه کل درگذشتی‌های تهران است خودتان با رجوع به سازمان ثبت احوال و آمار فوتی‌های کل سال 97 در تهران متوجه موضوع خواهید شد.

حق شناس اضافه کرد: وقتی پاندمی کرونا مطرح شد، آمار استانی هر روز اعلام می‌شد و مردم کشور هم بر اساس این اعلام آمار در مورد آخرین وضعیت بیماری مطلع شده و متناسب با آن رفتار و سبک زندگی خود را تنظیم می‌کردند.

متاسفانه بنابر دلایلی که اصلا روشن نیست و مبنای علمی برای آن فراهم نیست مسئولان وزارت بهداشت از ارائه آمار به شکل استانی استنکاف کردند و به یک ارائه آمار ملی با سه فاکتور مبتلایان، درگذشتگان و بهبودیافتگان اکتفا کرد. این آمار در تنها به درد سایت آمار سازمان بهداشت جهانی می‌خورد و نمی‌توان از آن برای اطلاع رسانی به شهروندان کشور پرجمعیت و پهناوری مانند ایران در نظر گرفت،این نحوه اطلاع‌رسانی یک خودزنی غیرمنطقی و بدون هیچگونه پشتوانه علمی بود. چه اشکالی داشت از همان ابتدا این آمار اعلام می‌شد؟ چرا مردم تهران نباید مطلع می‌شدند که یک سوم مرگ و میر‌ها مربوط به شهری است که در آن سکونت دارد؟ این اطلاع رسانی باعث می‌شد مردم رفت‌و‌آمد‌های غیرضروری خود را انجام ندهند و رعایت بیشتری داشته باشند. این اطلاعات وقتی درست اعلام نشود مردم نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند.

پس از اصرار و تاکید اعضای شورای تهران برای دانستن آمارهای مبتلایان به کرونا در تهران وزیر ارشاد در نامه ای به رییس شورای شهر درخواست کرد آمارهایی مغایرآمارهایی که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام می شود ،منتشر نکند و اگر سوال و ابهامی وجود دارد در جلسات غیر علنی از فرمانده ستاد کرونا در تهران پیگیری شود.

پس از این نامه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اعلام کرد ما پرچم سفید را بالا بردیم و پس از این اختلافات را در سطح رسانه مطرح نمی کنیم .

اما محمد جواد حق شناس درخصوص این نامه در صحن شورای شهر تهران تذکری به دولتی ها داد و گفت: از ریاست شورا انتظار می رود ضمن ارائه پاسخ قانونی لازم به مسئولین دولتی، اصرار و تاکید شورا به ضرورت ارائه آمار دقیق ابتلا و فوت ناشی از کرونا در شهر تهران و اطلاع رسانى به مردم كه صاحب اصلى انقلاب هستند را گوشزد كنند.

به گفته حق شناس در شرایط وقوع یک پاندمی و اپیدمی گسترده یک بیماری مسری و خطرناک، اعضای شورای شهر تهران بواسطه وظایف صريح، روشن و مسئولیت های قانونی، شرعی، انسانی و اجتماعی خود به عنوان نهاد نظارتی و برای آنکه بتواند در اداره امور شهر تصمیمات ضروری و حیاتی و قانونی لازم را اتخاذ کند تقاضا دارد آمار تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از شیوع بیماری کرونا به تفکیک و قابل استفاده و بصورت شفاف اعلام شود اما در پاسخ از یک سو رییس جمهور خارج از انتظار نمایندگان مردم را اقلیت کوچک و کاسب کرونا و بلندگوی بیگانگان می نامد، رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا تلویحا در نامه ای اعتراض به نحوه ارائه آمارها و مطالبه قانونی اعضای شورای شهر را در ردیف تشویش اذهان عمومی و امثال آن قرار می دهد! و شهردار محترم عليرغم گذشت يك هفته با خودداری از پاسخ به درخواست مكتوب از ارائه آمار به شورای شهر به دلايل نامشخص و مبهم خوددارى می کند .

این شیوه برخورد وزيران معظم با شورای شهر یاداور داستان یوسف یعقوب است که برادران بزرگتر "يوسف شورا" او را به چاه انداختند و در پاسخ به پدر گرگ را گناهكار معرفى كردند اما اين گرگ درونشان بود كه وفا پيشه نكرد.

پس از این سخنان امروز در جریان نطق پیش از دستور مجید فراهانی مشخص شد که محمدجواد حق‌شناس به دلیل تلاش برای انتشار آمار كرونا به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شده است .

اتهام حق‌شناس در اين احضاريه نشر اكاذيب در رابطه با كرونا عنوان شده است.

همزمان با اين احضار، محسن هاشمي رئيس شوراي شهر تهران در نامه‌اي به رئيس ستاد مقابله با كروناي تهران و نمكي، وزير بهداشت نوشت: احتراما به پيوست، نامه جناب آقاي محمدجواد حق شناس عضو محترم شوراي اسلامي شهر تهران، در خصوص ضرورت انتشار آمار مبتلايان و قربانيان كوويد 19 به شكل سابق و به صورت تفكيك شده در استانها و كلانشهرها در راستاي اطلاع‌رساني افكار عمومي را جهت استحضار ايفاد مي‌كنم. سپاسگزار است دستور فرماييد اقدام مقتضي قانوني معمول نمايند.

مجيد فراهاني، عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به احضار حق شناس نوشت: جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است.

محمود میرلوحی نیز امروز در تذکری به رئیس جمهور گفت: طبق فصل هفتم قانون اساسی و اصل ۱۰۰ قانون اساسی پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و رفاهی کشور، شوراها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: براساس اصل ۱۰۱ شورای عالی استان ها حق دارد در حدود وظائف خود طرح هایی تهیه و مستقیماً تهیه و از طریق دولت به مجلس پیشنهاد کند و طرح ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرند.

میرلوحی ادامه داد: همچنین در اصل ۱۰۳ آمده است که استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شورا ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان ، تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1399 ، کدخبر: ۲۷۶۴۶ ، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Ukraine
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
0
خب واقعا چرا آمار کرونا رو شفاف نمیگن.فقط اعلام می کنند که مبتلایان کم نشده و کرونا مهار نشده.وقتی حساسیت مردم رو نسبت به قضیه کم کنند که دوباره باید منتظر موج های بعدی کرونا باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین