پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
شرکت هپکوی اراک که روزی نماد صنعت و افتخار کشور بود، در آستانه تعطیلی است، شرکتی که با هدف مونتاژکاری 500 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی شروع به‌کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید، اکنون پس از خصوصی‌سازی غیراصولی و بی‌تدبیری‌ها، برای تامین حقوق کارگران خود نیز با چالش مواجه است.

شعار سال:شرکت هپکوی اراک که روزی نماد صنعت و افتخار کشور بود، در آستانه تعطیلی است، شرکتی که با هدف مونتاژکاری 500 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی شروع به‌کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید، اکنون پس از خصوصی‌سازی غیراصولی و بی‌تدبیری‌ها، برای تامین حقوق کارگران خود نیز با چالش مواجه است.

پس از گذشت ماه‌ها و سال‌ها از مصوبات مسئولان کشوری و استانی در جریان بازدید از شرکت هپکو اراک برای برطرف شدن مشکلات این شرکت می‌گذرد اما در عمل هنوز این شرکت با مشکلاتی رو به رو است و درواقع مصوبات برای این شرکت نتیجه‌ای در پی نداشته است.

شرکت هپکو که روزی در اوج اقتدار خود مهم‌ترین ماشین‎آلات راه‌سازی خاورمیانه را تولید می‌کرد که به لحاظ کیفیت و کمیت قابل قیاس با سایر شرکت‌‌ها نبود امروز با بیکاری کارگران و تعطیلی دستگاه‌ها رو به رو است به همین سبب یکی از مهم‌ترین دغدغه کارگران رسیدگی به مشکلات شرکت هپکو و برگشت آن به دوران شکوه و افتخار برای کشور است.

کارگران شرکت هپکو با حقوق معوق خود هنوز امید به احیای دوباره این شرکت دارند و از هیچ تلاشی برای بازگشت این شرکت به چرخه تولید و چرخه اقتصادی کشور دریغ نمی‌کنند، مشکلات شرکت هپکو علاوه‌بر اینکه بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته مشکلات روانی، عدم امنیت شغلی و آرامش برای کارگران به همراه داشته به طوری که امروز کارگران روزها و شرایط اقتصادی بسیار سختی را سپری می‌کنند.

کارگران شرکت هپکو اراک خواستار رسیدگی به مشکلات این شرکت و احیای آن و بازگشت به دولت هستند که این امر باید مورد توجه مسئولان استان و مسئولان کشوری باشد.

باتوجه به اهمیت فعالیت و مشکلات پیش‌روی کارخانه هپکو که روزگاری بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین راهسازی کشور و منطقه بود در سالی که از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی به عنوان سال "جهش تولید" نامگذاری شده است،  استان مرکزی در میزگردی باعنوان "هپکو از رونق تا رکود" با حضور "ابوالفضل رنجبر" نائب رئیس شورای اسلامی کار هپکو و "سیدامیر میرناصری" فعال و نماینده کارگری شرکت هپکو وضعیت این کارخانه را از تاسیس، تولید، رونق تا واگذاری و رکود و راه‌های عبور از این مشکلات به بحث و بررسی گذاشته است.

سهامدار به دنبال تعدیل 600 نیرو بود

نائب رئیس شورای اسلامی کار شرکت هپکو با اشاره به اهمیت اهلیت سهام‌دار اظهار داشت: هپکو باید به سهامداری واگذار می‌شد که هم اهلیت تخصصی و هم اهلیت مدیریتی داشت ولی با واگذاری غلط زمینه مشکلات بسیاری در این شرکت فراهم شد به طوری که "هیدرواطلس" و "احمدپور" زمانی که شرکت را خریداری کردند از همه مسائل آن خبر داشتند و مورد به مورد مسائل در قرارداد هپکو مشخص شده بود.

رنجبر ادامه داد: اما در زمان استاندار سابق نامه ای نوشته و اعلام کردند با این شرایط امکان ادامه کار وجود ندارد و خواستار تعدیل 600 نیروی کارگری از هپکو شد که همین امر در کنار نگرانی چندساله کارگران هپکو که دغدغه تولید داشتند باعث شد تا نگرانی از بیکاری هم به دغدغه کارگران اضافه شود.

اجازه ندادیم از اعتراضات صنفی سواستفاده امنیتی شود

فعال و نماینده کارگری شرکت هپکو  در ادامه سخنان رنجبر به اتفاقات در جریان اعتراضات اشاره کرد و گفت: کارگران هپکو هیچ وقت با نظام، انقلاب و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی درگیری نداشته و هیچگاه هم اجازه ندادند که اعتراضات صنفی از روند قانونی و صنفی بودن خارج شود هرچند جریانی به شدت علاقمند بود تا اعتراضات به سمت خشونت و امنیتی شدن پیش برود اما در این مدت با هوشیاری کارگران و از سویی همکاری خوب دستگاه‌های نظارتی و امنیتی چنین اتفاقی نیفتاد.

میرناصری عنوان کرد: خوشبختانه به ویژه در دور دوم اعتراضات آغوشی که رسانه‌ها مخصوصا رسانه‌های جریان انقلاب اسلامی برای کارگران و فریاد اعتراضاتشان بازکردند و همراهی طلاب، روحانیون و فعالان اجتماعی وفرهنگی انقلابی سبب شد ما کارگران هپکو ببینیم اعتراضاتمان فریاد زده می‌شود و از سوی مسئولان شنیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارگران هپکو ماه‌ها و بارها درون کارخانه اعتراض کردند ولی کسی نشنید، کف خیابان، جلوی استانداری، جلوی دادگستری، میدان شهدای اراک رفتیم باز کسی نشنید، به هرحال اگر شما درب خانه‌ای را بزنید کسی باز نکند دست آخر سنگ می زنید شیشه بشکنید شاید یک نفر سر بیرون آورد ببیند چه کسی چه می‌گوید، پس ناچار شدیم روی ریل برویم هرچند قصد ما آشوب یا مخالفت با نظام نبود چراکه بخش عمده ای از کارگران هپکو از خانواده معظم شهدا، دلسوزان نظام هستند.

فعال و نماینده کارگری شرکت هپکو   اضافه کرد: دراین مدت تمام تلاشمان بود از اعتراضاتمان سواستفاده نشود به همین دلیل بود که اخبار ما تنها از رسانه های مورد وثوق مردم و انقلاب اسلامی منتشر شد و اجازه ورود عناصر فرصت طلب به این اعتراضات را ندادیم هرچند برخی دنبال فرصت برای سواستفاده از این اعتراضات کارگری بودند حتی دلنشین برای آنان بود همان اول کار اعتراضات را روی ریل بکشند ولی کارگر مخالف نظام نیست بلکه نشان داده در طول حوادث از دفاع مقدس تا دفاع از حرم هرجا نیاز باشد در سنگر تولید و سنگر دفاع جان خود را نیز می‌گذارد.

هیچ روند مثبت و موثری پس از تغییرات مکرر مدیریتی دیده نمی‌شود

نائب رئیس شورای اسلامی کار شرکت هپکو در ادامه با اشاره به وضعیت واگذاری هپکو گفت: امروز بحث از واگذاری هپکو به دولت بوده که ما پیشنهاد داریم هپکو در اختیار دولت باقی بماند بلکه مدیریت واگذار شود تا نظارت موجود باقی بماند.

رنجبر خاطرنشان کرد: مشکل اینجا بود مدیریت و سهامداری یک جا واگذار شد، ولی متاسفانه بعد از 4 تغییر برای مدیریت و سهامداری که حتی مدیریت آخر که از سوی دولت امده هنوز کار رونق در هپکو راه نیفتاده است.

به گزارش تسنیم، مشروح 3 بخشی این میزگرد که به بررسی "فعالیت هپکو از تاسیس تا واگذاری"، "از واگذاری تا اعتراضات و حوادث پس از واگذاری" و "وضعیت پیش‌رو و اهمیت رونق هپکو" به زودی منتشر می‌شود.

تعداد بازدید : 4

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1399، کد خبر:2272523،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین