پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
در مقطع کنونی سن ازدواج در مردان به بالای ۳۵ سال و در دختران به بالای ۳۰ سال رسیده است و کشور از این نظر وضعیت بسیار نابسمانی دارد. متاسفانه وعده هایی هم که دولت برای اشتغال و رفع معضل بیکاری داده بود، به سرانجامی نرسیده و حتی طبق برخی آمارها بیکاری روند افزایشی هم داشته است.
شعارسال: نگرانی از کاهش جمعیت و موانع پیش رو برای افزایش نرخ زاد و ولد در ایران از موضوعاتی است که ارتباطی مستقیم با سیاست‌های دولت و نحوه اجرای آن دارد. موضوعی که از دغدغه‌های اصلی مسئولان ارشد کشوری بوده و با وجود توصیه‌ها و ارائه راهبردهای مختلف به دولت، بازهم میلی در مردم و به خصوص جوانان برای «بچه دار شدن» نیست.

معضلات و موانع بیشمار است و مدت‌ها قبل از ابراز نگرانی در مورد کاهش جمعیت در مورد آنها هشدار‌های کافی داده شده بود؛ تصور کنید جوانی با داشتن مدرک فوق لیسانس بیکار است یا شغل مناسب با رشته تحصیلی‌اش ندارد، دلش هم می‌خواهد که ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهد،اما متاسفانه توانایی این کار را نداشته و وقتی به ازدواج هم فکر می‌کند، تن و بدنش بابت هزینه‌های بالای تاهل می‌لرزد و توانایی ازدواج ندارد، پس شما در کنار بیکاری جوانان، توانایی نداشتن آنها برای ازدواج را هم تصور کنید.

چندان دور نیست، جوانان زیادی، دختر و پسر‌های فراوانی در کنار ما و در خانه‌ها تحصیلات دانشگاهی خوب و عالی دارند که به خاطر معضل بیکاری یا کمر شکن بودن خرج و مخارج زندگی، تن به ازدواج نداده و سنشان در حال افزایش است؛ حتی جوانان زیادی هم هستند که علاقه آتشینشان برای ازدواج فروکش کرده و به دلیل هزینه‌های بالا، از ازدواج واهمه و ترس زیادی دارند؛ حتی متاسفانه بسیاری از فوق لیسانس‌های ازدواج کرده هم نمی‌دانند که چه طور باید از عهده هزینه‌های سنگین زندگی برآیند به همین دلیل قید بچه دارشدن را می‌زنند تا سنشان بالا رفته و در کل بعد از آن هم به یک بچه یا حداکثر دو بچه بسنده می‌کنند.

دکتر مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این خصوص گفته است: با توصیه، تبلیغ صرف، نصیحت، سفارش و اعمال فشار روی جوانان نمی‌توان آنها را وادار به بچه دار شدن و افزایش جمعیت کرد. اگر بخواهیم راه حلی درست برای توسعه پیدا کنیم باید فاکتور‌های متعدد را کنار هم گذاشته و برای تمام آنها جواب درست، منطقی و ماندگار پیدا کنیم. باز هم تکرار می‌کنم زمانی که می‌خواهیم نسخه ای برای یک مشکل بنویسیم باید ابتدا واقعیت‌ها را بدون تعصب بپذیریم. واقعیت‌های کشور ما مشکلات ازدواج، بیکاری و افزایش طلاق در کشور است که در سنوات قبل برای آنها راه حلی نداشته ایم و این معضلات حالا ریشه ای تر شده است، با سلام و صلوات نمی‌توان مشکلات فعلی را حل کرد.

محمد اسماعیل سعیدی، دیگر نماینده مردم تبریز در مورد معضلات موجود در جامعه اظهار کرده است: بخش عمده ای از مشکلات به اشتغال و بیکاری جوانان برمی گردد. بطور میانگین در تمامی اقشار سنی آمار بیکاران ۳.۵ میلیون نفر است اما در میان فارغ التحصیلان و افرادی که سن آنها ۲۲ تا ۴۰ سال است این آمار بسیار بالاتر است و به نظر می رسد بحث بیکاری و اشتغال یکی از عوامل اصلی طلاق و سایر آسیب های اجتماعی در کشور است.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور نیز آمار جالبی را در خصوص افزایش سن ازدواج مطرح می کند: عمده ازدواج پسران در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی و دختران در سنین ۱۶ تا ۲۹ سالگی انجام می‌شود که این سن نیز دچار تغییر و تحولاتی شده است، بگونه‌ای که سن ازدواج برای پسران به بالای ۳۵ سال و در دختران به بالای ۳۰ سال رسیده است. در سال ۹۳، ۱۰٫۴ درصد و در سال ۹۴، ۱۱٫۶ درصد ازدواج پسران در سنین بالای ۳۵ سال صورت گرفت. همچنین در سال ۹۴، ۱۵٫۹ درصد ازدواج دختران در سنین بالای ۳۰ سال بود.

همانگونه که از نظرتان گذشت، مشکلات و موانع سر راه جوانان کشور در مسیر ازدواج بسیار فراوان است و متاسفانه وعده هایی هم که دولت برای اشتغال و رفع معضل بیکاری داده بود، به سرانجامی نرسیده و حتی طبق برخی آمارها بیکاری روند افزایشی هم داشته است. امید می رود در سال های پیش رو با در نظر گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی و کلی خانواده که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده است، وضعیت اقتصادی و به تبع آن اجتماعی و فرهنگی کشور رو به بهبود گذارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تبریزمن، تاریخ انتشار: یک شنبه 14 شهریور 1395، کد خبر: 109718، www.tabrizeman.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین