پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
افزایش سرعت عمل در مهار و اطفای حریق، نیاز کشور به سامانه آتش‌نشان هوایی، خسارت قابل توجه به جنگل‌ها و مراتع در اثر آتش‌سوزی (هزار و ۵۰۰ هکتار در سال) و صعب‌العبور بودن مراتع و جنگل‌ها از دلایل طراحی و ساخت "سامانه آتش‌نشانی هوایی پیشرفته سنگین" وعده‌ای بود که دو سال پیش مسوولان به شهروندان دادند. اکنون، اما در روز‌های آتشین که زاگرس دارد خاکستر می‌شود خبری از آن سامانه نیست و غایب است.
شعار سال: همزمان با روز آتش نشان در مهرماه ۹۷ خبری بر روی خروجی چند خبرگزاری معتبر، روزنه‌ای از امید را در قلب طبیعت دوستان کشور باز کرد. خبر این بود: «متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع، موفق به طراحی وساخت سامانه آتش نشانی هوایی پیشرفته سنگین برای اطفای آتش‌سوزی‌های گسترده توسط هواپیما‌های جت شده اند".»

این آرزوی دیرینه‌ای بود که خبرنگاران و کنشگران محیط زیست، سالیان متمادی و بیش از دو دهه بر روی آن به عنوان یک مطالبه عمومی پای فشرده بودند. آرزویی که آنروز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر دفاع، معاون علمی وفناوری رییس جمهور و رییس ستاد مدیریت بحران کشور در شرکت هواپیماسازی اصفهان "هسا" برگزار و از آن رونمایی و اعلام شد که «آتش‌نشان هوایی پیشرفته و سنگین می‌تواند با استقرار در فرودگاه‌ها، تمام جغرافیا و محیط زیست کشور را مورد حفاظت و پوشش قرار دهد و در شرایط ویژه ستاد بحران کشور را یاری رساند و با ساخت این سامانه، کشورمان می‌تواند با آتش‌سوزی‌های گسترده و پرحجم با سهولت و قدرت مقابله کند و در برطرف ساختن مباحث و مسائل زیست‌محیطی مانند ریزگرد‌ها این سامانه قابلیت‌های فراوانی دارد.»

در آن روز وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بر این نکته تاکید کرد که: «افزایش سرعت عمل در مهار و اطفای حریق، نیاز کشور به سامانه آتش‌نشان هوایی، خسارت قابل توجه به جنگل‌ها ومراتع در اثر آتش‌سوزی (هزار و ۵۰۰ هکتار در سال) و صعب‌العبور بودن مراتع و جنگل‌ها از دلایل طراحی و ساخت سامانه آتش‌نشانی هوایی پیشرفته سنگین است.»

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در این مراسم گفته بود: «برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران سامانه پیشرفته و مدرنی را طراحی و آماده کردیم که توسط یک فروند هواپیمای جت آتش‌نشان، ۱۸ تُن آب را در مدت کوتاه پنج ثانیه بر روی مساحت تعیین شده مورد حریق با رعایت الگوی مناسب تخلیه کند. این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که آب پرحجمی را در مخازن تحت فشار با جداره‌های نازک نگهداری و حمل می‌کند.» همچنین تاکید کرده بود که «فناوری و قابلیت طراحی و ساخت چنین سامانه‌ای در حال حاضر در انحصار کشور‌های معدودی قرار دارد و بحمدالله متخصصان صنعت دفاعی موفق به طراحی مدرنی از این سامانه شدند.»

در هفته‌های اخیر که بخش‌های متعدد و نقاط مختلفی از بلوط‌ها و مراتع زاگرس در آتش می‌سوختند و جنگل بان‌ها و محیط بان‌ها و مردم محلی و کنشگران محیط زیست و دیگر نیرو‌های امدادی با دست‌های خالی و با بیل و سرشاخه آتش را خاموش می‌کردند و در روز‌هایی که مردم با وجود شرایط بسیار سخت اقتصادی، با جمع آوری کمک‌های مردمی توانسته اند تجهیزات ابتدایی مانند چند "دستگاه دمنده" را برای مقابله با آتش خریداری کنند، هیچ خبری از این سامانه نیست.

حالا شهروندان ایرانی با این پرسش عظیم مواجه هستند که برای راه اندازی آن سامانه هوایی چقدر بودجه صرف شد؟ چه برنامه و طرحی داشته اند و امروز پس از گذشت دو سال از مراسم رونمایی از آن سامانه، چرا هیچیک از مسوولان سازمان‌های متولی طبیعت، حتی نامی نیز از آن نمی‌برند.

به نظر می‌رسد لازم است دولت تدبیر وامید مخصوصا دکترعیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت دوازدهم که خود در آن مراسم، حضوری فعال داشت در اینباره شفاف سازی کرده و پاسخگو باشد. مخصوصا اینکه در خبر‌ها آمده بود حدود ۴۰ درصد از پوشش گیاهی "منطقه حفاظت شده خاییز" در آتش سوزی هفته اخیر خاکستر شده است. رخدادی که تنها زاگرس نشینان را درگیر نخواهد کرد و آثار و عواقب آن دامن تمامی سرزمین را خواهد گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1399، کد خبر: 27931، www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین