پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
گزارش مک‌لارن از پرونده فساد وزنه‌برداری اشاره به نامه رئیس‌جمهوری آذربایجان در خصوص دوپینگ دارد.
شعارسال: ریچارد مک‌لارن استاد حقوق کانادایی روز گذشته گزارشی را از فساد در وزنه‌بردار منتشر کرد که در آن تاماش آیان رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به خاطر مخفی کردن نمونه‌های ۴۰ دوپینگ مثبت و ۱۰ میلیون مفقودی محکوم شد.

در بخشی از گزارش مک‌لارن، نامه الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان به چشم می‌خورد که خطاب به آیان از تاخیر در تعلیق ورزشکاران این کشور که دوپینگ‌شان مثبت بوده تشکر کرده است.

مک‌لارن فاش کرد که ده‌ها نمونه دوپینگ مثبت شده مخفی شده بود که بیشتر آن‌ها ورزشکارانی از آذربایجان و ترکیه هستند. آیان بار‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه درباره دوپینگ، قوانین را زیر پا گذاشت.

در این گزارش همچنین آمده است که نمونه‌های خارج از مسابقه ارائه شده توسط ۲۴ ورزشکار قبل از مسابقات جهانی وزنه‌برداری در سال ۲۰۱۵ هوستون بسیار مشکوک بود.

آیان به دنبال پخش مستند از یک شبکه آلمانی چندماه پیش از سمت خود در فدراسیون جهانی استعفا کرد. وی بعد از انتشار گزارش مک‌لارن تاکید کرد ادعا‌های مطرح شده علیه او درست نیست.

در گزارش روز گذشته مک‌لارن هیچ اسمی از علی‌اف ذکر نشده بلکه نوشته شده رئیس کمیته المپیک آذربایجان. علی‌اف از سال ۱۹۹۷ این سمت را برعهده گرفته است.

در این گزارش آمده است: در بررسی سرور‌های IWF یک نامه پاک شده کشف شد که خطاب به آیان از سوی رئیس کمیته المپیک آذربایجان در سال ۲۰۱۶ ارسال شده است.

در این نامه از آیان به خاطر تاخیر در تعلیق وزنه‌برداران آذربایجانی که تست دوپینگ‌شان مثبت بوده تشکر شده است. ورزشکارانی که با وجود ممنوعیت در مسابقات باکو هم حضور داشته‌اند.

براساس وب‌سایت IWF تست ۱۸ وزنه‌بردار آذربایجان در سال ۲۰۱۳ مثبت شده است. مداخله آیان در مبارزه با دوپینگ خلاف قانون بوده که این موضوع در گزارش مک‌لارن به صورت برجسته مطرح شده است. در این خصوص ۲۱ ورزشکار ترکیه از تعلیق فرار کرده و ۴۱ نمونه نیز مخفی شده است.

گزارش مک‌لارن از سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ نشان می‌دهد تکلیف ۴۵ نمونه مشخص نشده است که بسیاری از آن‌ها اهل ترکیه بوده‌اند. بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تست دوپینگ ۲۶ وزنه‌بردار ترکیه‌ای مثبت شده است.

با آزمایش مجدد نمونه‌های اخذ شده از المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن نیز تست دوپینگ ۶۰ وزنه‌بردار مثبت شد.




شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، کد خبر:۱۳۹۹۰۳۱۶۰۰۰۳۲۳، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین