پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۲۸۰۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت در رابطه با احراز هویت غیرحضوری و اشکالات و ایراداتی که هنگام استفاده از اپلیکیشن سیگنال آشکار می‌شوند، و نیز روش گام به گام احراز هویت در اپلیکیشن سیگنال پاسخ داده است.
شعار سال: مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.
در رابطه با نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های اپلیکیشن سیگنال توضیح دهید.

در ماه‌های گذشته مردم علاقه زیادی به بازار سرمایه پیدا کردند و ما شاهد حضور گسترده مردم در بازار سرمایه بودیم. هجوم افراد بیش از توقع ما بود و ما نیازمند زیرساخت‌های بسیار برای جوابگویی به مردم بودیم، چون زیرساخت‌های متعارف و سنتی پاسخگوی درخواست‌های مردم نبود.

وجود کرونا و نبود زیرساخت‌های مناسب به یک مشکل اساسی در کشور منتهی شد. مردم با توجه به وضع قانون فاصله‌گذاری اجتماعی نباید در صف قرار می‌گرفتند و ملزم به رعایت فاصله اجتماعی بودند. پیرو این مسائل، وزیر اقتصاد و سازمان بورس به فکر احراز هویت غیرحضوری در کشور افتادند و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای اولین بار احراز هویت غیرحضوری در کشور مطرح شد.

با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس، زیرساخت‌های مورد نیاز آماده شد و مجموعه‌های مختلفی وارد شدند. شرکت دانش بنیان پارت بعد از مطرح شدن این مسئله به دلیل وظیفه ملی خود وارد این حوزه شد و در مدت زمان کوتاهی موفق به ارائه سرویس احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی شد. از یک سال پیش سیگنال به بازار عرضه شده و اکنون بزرگترین اپلیکیشن بازار سرمایه با بیش از یک میلیون نصب است.

پردازش اطلاعات در سیگنال به چه صورت انجام می‌شود؟

مبحث پردازش اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی و احراز هویت غیرحضوری به سامانه سیگنال اضافه شده و در این سامانه، الگوریتم‌های متنوع هوش مصنوعی که حاصل تلاش ۳ سال گذشته مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است، افزوده شده‌اند.

در حوزه بینایی ماشین، پردازش تصویر و ویدئو و تبدیل صوت به متن در کنار هم به کار گرفته شده‌اند تا متقاضی بتواند بدون مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان احراز هویت شده و کد سجام دریافت کند.

طی یک هفته که از رونمایی این محصول گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان توانستند به صورت غیرحضوری احراز هویت شوند.

مردم چطور به اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند؟

اپلیکیشن سیگنال در دو نسخه اندروید و IOS طراحی شده و افراد می‌توانند به صورت مستقیم از طریق ورود به سایت سیگنال، نرم‌افزار را دانلود کنند.

برای احراز هویت از طریق اپلیکیشن هزینه‌ای دریافت می‌شود؟

احراز هویت غیرحضوری طبق مصوبه شورای عالی بورس هزینه ۱۰ هزار تومانی دارد و تمام مجموعه‌های فعال در این حوزه ملزم به رعایت قانون هستند.

مبلغ ۱۰ هزار تومان که معین شده به چه منظور پرداخت می‌شود؟

زیرساخت نرم‌افزاری بسیار سنگینی برای ارتباط با مردم وجود دارد. احراز هویت ۲۰۰ هزار نفر طی یک هفته کار عظیمی را می‌طلبد و احتیاج به تهیه زیرساخت‌های سنگینی دارد. در گام بعدی پس از ایجاد کانال ارتباطی، پردازش هوش مصنوعی انجام می‌شود. افراد در این سامانه تصویر سلفی، یک ویدئو چند ثانیه‌ای و پس از آن تصویر امضای خود را بارگذاری می‌کنند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی تصویر فرد را با سایر اسناد هویتی که فرد در دیگر ارگان‌ها مانند ثبت احوال و سپرده‌گذاری مرکزی دارد، مورد مقایسه قرار می‌دهند و بعد از آن هویت فرد تایید می‌شود.

در گام بعدی، شناسایی زنده بودن فرد صورت می‌گیرد و برای همین مسئله الگوریتم ویدئو و لایونس زنده بودن فرد را تشخیص می‌دهد. تبدیل صوت به متن (فرد متنی را که برایش معین می‌شود، از گوشی می‌خواند) ارزیابی شده و پس از آن صحت امضای فرد ارزیابی می‌شود.

تمام این مراحل در سرور‌های سیگنال جمع‌آوری می‌شود و پس از آن، طبق استاندار‌های سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، غیر از هوش مصنوعی اپراتور‌های انسانی باید فرآیند احراز هویت را انجام دهند (پرونده‌های افراد پس از تایید هوش مصنوعی توسط اپراتور چک و تایید می‌شود) و بعد از انجام تمام مراحل، پرونده تایید شده به سجام ارسال می‌شود.

در این فرآیند اگر به هر دلیلی ارتباط قطع شود ۱۰ هزار تومان پرداخت شده، چه می‌شود؟ امکان ویرایش وجود دارد؟ برای ویرایش افراد باید هزینه‌ای پرداخت کنند؟

برای احراز هویت غیرحضوری در سیگنال فرد باید یک بار هزینه پرداخت کند نه بیشتر، اما اگر به هر دلیلی فرآیند به انتها نرسید، فرد می‌تواند مجددا وارد اپلیکیشن یا سایت شود و دوباره مراحل را طی کند. وقتی کد ملی شخصی در سامانه ثبت شده باشد، یعنی پرداخت قبلی نیز ثبت شده است و می‌تواند ادامه همان فرآیند را انجام دهد و نیازی به پرداخت مجدد ندارد.

در شرایطی که فرد مسیر احراز هویت را تا انتها طی کرد و به دلیل نقصان هویت، احراز هویت فرد تایید نشد، متقاضی می‌تواند مجددا درخواست دهد و به هر دلیلی اگر قصد ادامه مراحل را نداشت، در نسخه جدید اپلیکیشن امکان درخواست عودت وجه نقدی اضافه شده که بین ۲ تا ۳ روز کاری وجه برگشت داده می‌شود.

اگر مبلغ عودت شده پس از یک هفته نیز بازنگشت، افراد باید چه کنند؟

ما قول می‌دهیم که چنین اتفاقی رخ ندهد. در صورتی که رخ داد نیز پنل شکایت را ایجاد می‌کنیم، اما ما یکی از نهاد‌های ذیل سازمان بورس هستیم و این مسائل در شرکت‌هایی که نهاد مالی ذیل سازمان بورس محسوب می‌شوند، امکان‌پذیر نیست و در مدت زمان بسیار کوتاهی مبلغ بازپرداخت می‌شود.

برا‌ی ثبت‌نام و احراز هویت غیرحضوری محدودیت سنی وجود دارد؟

طبق قانون سپرده‌گذاری مرکزی، افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند فرآیند احراز هویت غیرحضوری را طی کنند. ما امکان ثبت‌نام افراد کمتر از ۱۸ سال را هم داریم، اما فعلا با توجه به قانون سپرده‌گذاری مرکزی، افراد کمتر از ۱۸ سال باید حضوری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و از ۱۸ سال به بالا امکان احراز هویت غیرحضوری را دارند. مرکز تماس با ۳۰ خط برای پاسخگویی به مردم ایجاد شده که از صبح تا عصر اپراتور‌ها پاسخگوی مردم در حوزه بازپرداخت وجه و سایر الزامات هستند.

افراد مسن که توانایی مراجعه حضوری به کارگزاری را ندارند، باید چه اقدامی انجام دهند؟

سجام درگاه ورود به بازار سرمایه است و هر فردی می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود، ابتدا باید مراحل ثبت‌نام سجام را طی کرده و کد خود را دریافت کند و پس از آن هنگام مراجعه به کارگزاری نیازی به بارگذاری مجدد مدارک ندارد. به دلیل کرونا مرحله ابتدایی که بارگذاری اطلاعات است، الکترونیکی شد، اما گام بعدی مراجعه و احراز هویت در کارگزاری‌ها است.

اگر فرد بخواهد به هر کارگزاری مراجعه کند، نیاز به احراز هویت حضوری دارد، اما همین احراز هویت الکترونیکی که برای سجام مطرح شده، طی یکی دو هفته گذشته بعد از موفقیت سیگنال در احراز هویت الکترونیکی دیدید برای طی کردن مراحل کارگزاری همین روند مطرح شده است و برخی کارگزاری‌ها در حال حاضر زیرساخت احراز هویت غیرحضوری را آماده کرده‌اند تا نیازی به حضور مردم نباشد و تمام مراحل احراز هویت به صورت کاملا الکترونیکی انجام شود.

ما نیز می‌توانیم لیست کارگزاری‌هایی که احراز هویت غیرحضوری انجام می‌دهند را در ابزار خود اعلام کنیم تا متقاضیان بتوانند بدون اتلاف وقت و به راحتی احراز هویت خود را انجام دهند.

تا وقتی که کارگزاری‌ها فعال نشوند و احراز هویت غیرحضوری به صورت کامل انجام نشود، نمی‌توانیم بگوییم همه مراحل به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

اپلیکیشن سیگنال ۵۰ درصد کار را غیرحضوری انجام می‌دهد و بعضی از کارگزاری‌ها ۵۰ در صد مابقی را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهند و افراد می‌توانند کد آنلاین معاملاتی را بدون حضور در کارگزاری دریافت کنند.

ارسال کد از طریق سیگنال چه مقدار زمان می‌برد؟

روز‌های اول با توجه به هجوم مردم، احراز هویت ۳ تا ۴ روز طول می‌کشید که در حال حاضر به ۲ روز کاهش پیدا کرده و طبق پیش‌بینی‌ها طی هفته آینده این فرآیند در کمتر از یک روز انجام خواهد شد.

اگر در این مدت افراد دچار مشکل شدند و کد برایشان ارسال نشد، باید چه کنند؟

به محض دریافت پرونده آن را به سپرده‌گذاری ارسال می‌کنیم و ارسال کد بورسی به عهده سپرده‌گذاری است. تاکنون تمام افرادی که احراز هویت داشتند، کد بورسی خود را دریافت کرده‌اند. کار سیگنال جمع‌آوری اطلاعات، احراز هویت و ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری است.

طبق گفته افراد برخی مواقع سیستم قطع است یا حتی سیگنال در حال به‌روزرسانی بوده و افراد نتوانستند عملیات را انجام دهند؛ برنامه شما برای رفع این مشکلات چیست؟

سیگنال یک سامانه توزیع شده است، این سامانه وابسته به همکاری با بعضی از سامانه‌های حاکمیتی مانند ثبت احوال و سپرده‌گذاری مرکزی است. عملکرد کارآمد این سامانه نیازمند دریافت مداوم اطلاعات از سامانه‌های حاکمیتی است که در دو هفته گذشته با توجه به مبحث شیوع کرونا همکاری زیادی با ما داشتند. امکان دارد برخی مواقع پاسخ مورد نظر از یکی از سامانه‌ها دریافت نشود که منجر به طول کشیدن فرآیند می‌شود، فقط یک هفته از آغاز فعالیت سامانه می‌گذرد و روز به روز فعالیت آن بهبود می‌یابد.

به گفته برخی خارج نشین‌ها، اپلیکیشن سیگنال در خار ج از کشور پاسخگوی درخواست‌هایشان نیست.

طبق الزامات قانونی، فقط افراد داخل کشور می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. اگر سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصمیم جدیدی در این باره داشته باشند، امکان استفاده از اپلیکیشن نیز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

افراد برای ثبت‌نام احتیاج به کارت ملی هوشمند دارند؟

با استفاده از کد سریالی که پشت کارت ملی هوشند وجود دارد، اطلاعات چک می‌شود، اما افرادی که درخواست تغییر کارت ملی داده و رسید کارت دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند با استفاده از کد ثبت شده روی برگه به انجام عملیات بپردازند. متاسفانه طبق قانون افرادی که برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند، نمی‌توانند در سامانه احراز هویت شوند.

افراد برای ورود و احراز هویت باید چه مدارکی را آماده داشته باشند؟

در ابتدا باید کد سجام داشته باشند (که در خود اپلیکیشن سجام امکان احراز هویت و دریافت کد وجود دارد) و در اختیار داشتن کارت هوشمند ملی جز الزامات است.

برخی افراد مسن در خواندن متن مشکل دارند؛ راهکار شما چیست؟

افراد مسن یا بی‌سواد که امکان خوانش متن را ندارند می‌توانند از یکی از اطرافیان خود که امکان خواندن متن را دارد کمک بگیرند و پس از هر ۲ یا ۳ کلمه متن را تکرار کنند تا احراز هویت شوند.

در نسخه جدید اپلیکیشن سیگنال که در چند روز آینده رونمایی خواهد شد، برای هموطنان بی‌سواد امکانات ویژه‌ای طراحی شده که نیازی به خوانش متن ندارند.

چرا اپلیکیشن روی گوشی‌های آیفون نصب نمی‌شود؟

IOS در ایران تحریم است و نرم‌افزار‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها امکان بارگذاری در اپ استور را ندارند، اما در مارکت‌های ایرانی که افراد می‌توانند اپلیکیشن‌ها را از آن دانلود کنند، نسخه نرم‌افزار برای دانلود در دسترس است البته استفاده از این مارکت‌ها نیازمند پرداخت وجه است.

والدین می‌توانند برای ثبت‌نام فرزند خود اقدام کنند؟

هر فرد باید خودش این عملیات را انجام دهد و قیم باید به صورت حضوری برای ثبت‌نام به دفاتر مراجعه کند، زیرا افراد زیر ۱۸ سال امکان احراز هویت غیرحضوری را ندارند.

روند بازار را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

در ماه‌های گذشته شاهد روند افزایشی شدیدی در بازار بودیم. طی دو سه هفته گذشته با توجه به رشدها، بازار کمی استراحت داشت و شاخص حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، اما حجم بالای نقدینگی در کشور و رغبت شدید مردم به بازار باعث شد تا تقاضا افزایش یابد و طبق اصول ساده اقتصاد، تقاضای بالا باعث افزایش قیمت می‌شود.

به احتمال زیاد رشد‌های جدید و منطقی را پیش‌رو خواهیم داشت و باید قبول کنیم ماهیت بورس نوسان است و افراد تازه‌وارد باید نوسان بورس را بپذیرند، زیرا طبیعت بورس است. بورس ملزم به داشتن دل شجاع است و در بازار نباید ترسید، زیرا این بازار به دلیل ماهیت شفافی که دارد با بقیه بازار‌ها متفاوت است.

به نظر شما اصلاح بعدی شاخص روی چه عددی خواهد بود؟

به هر حال یک میلیون برای همه رکوردی غیرقابل باور بود، بنابراین اینکه شاخص مدتی روی همین اعداد نوسان کند، طبیعی است و برای مدتی شاهد نوسان حول و حوش یک میلیون خواهیم بود.

سهام عدالت چه زمانی وارد پرتفوی افراد می‌شود؟

زیرساخت‌های این امر آماده شده و افرادی که سهام عدالت دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه‌های متعددی که آماده شده، اقدام به ثبت اطلاعات کرده و پرتفوی خود را مشاهده کنند. طی چند روز آینده نیز اپلیکیشن سیگنال این خدمت را به مردم ارائه خواهد کرد و افراد می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن سیگنال سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

پول مازادی که از برخی افراد جهت صندوق دارایکم دریافت شده چه زمانی به حساب برمی‌گردد؟

هنوز تاریخ مشخصی اعلام نشده، اما به سرعت این روند انجام خواهد شد و پول مازاد به حساب افراد بازگشت داده می‌شود.

 شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدای بورس، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1399،کد خبر ۴۱۳۸۱۱

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین