پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
زلزله شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه گفت: احتمال ریسک قوع زلزله در مناطق مرکزی آذربایجان یعنی منطقه تبریز و شمال آذربایجان غربی یعنی شهرستانهای خوی و ماکو بسیار بالاست.

شعار سال: اخیراً تعداد زلزله های خفیف در شمال آذربایجان غربی زیاد شده است و آخرین مورد آن نیز مربوط به زلزله روز دوشنبه 15 شهریور 1395 با بزرگی حدود سه ریشتر در محدوده شهرستانهای سلماس و خوی بود. برای تحلیل چرایی وقوع زلزله های متعدد در شمال استان به سراغ دکتر توحید ملک زاده(زلزله شناس) رفتیم.

دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی در این باره گفت: این زلزله مربوط به گسل تسوج( معروف به میشو) ، گسل وار در خوی و گسل شمال سلماس است.

وی افزود:از نقطه نظر سایزموتکتونیک منطقه ای آذربایجان جزو گسلهای محلی ولی فعال آذربایجان هستند و این گسلها مخصوصا گسل میشو دارای فعالیت زیادی هستند.

دکترای تخصصی مهندسی ژئوفیزیک اظهار کرد: با توجه به اینکه پوسته آذربایجان هر سال در حدود دو میلیمتر به شمال و شمال شرق رانده می باشد این فعالیتها به نحو قابل توجهی نرمال تلقی می شود.

ملک زاده تصریح کرد: با این حال ریسک زلزله در مناطق شمالی آذربایجان غربی با توجه به وجود زون برخوردی چندین گسل مشهور و فعال همچنان قابل توجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه در پاسخ به سؤال در مورد احتمال وقوع زلزله در 10 سال آینده در ارومیه و آذربایجان غربی یادآور شد: احتمال ریسک در مناطق مرکزی آذربایجان یعنی تبریز و شمال آذربایجان غربی یعنی شهرستانهای خوی و ماکو بسیار بالاست.

ملک زاده ادامه داد: اما در مناطق جنوبی آذربایجان غربی فعالیت خاصی نداریم و ریسک متوسط است و بالاترین ریسک مربوط به پیرانشهر به خاطر وجود گسل های جلدیان و پسوه است.

وی همچنین درباره پیامدهای زلزله های احتمالی بر تغییر شرایط دریاچه ارومیه گفت: حرکت لایه های زمین در اثر وقوع زلزله باعث بسته شدن روزنه های منابع آبی می شود و همچنین در مواردی باعث باز شدن روزنه های جدید.

ملک زاده اظهار کرد: شواهد تاریخی نشان می دهد در مناطقی که در اطراف دریاچه ارومیه زلزله رخ داده است چشمه هایی ایجاد شده که با نام زلزله بولاغی شناخته شده اند.

زلزله شناس و دکترای تخصصی مهندسی ژئوفیزیک دانشگاه آزاد ارومیه خاطرنشان کرد: اینگونه چشمه ها منابع آب زیرزمینی را به سطح زمین جاری می کنند، لذا وقوع زلزله در داخل دریاچه و مناطق همجوار می تواند باعث پرآبی نسبی دریاچه نیز شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اروم نیوز، تاریخ انتشار 17 شهریور 95 ، کد مطلب: 263042:www.uromnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین