پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
قاضی منصوری به اتهام دریافت رشوه روز گذشته در رومانی دستگیر شد. حال با دستگیر شدن او سوالات بسیاری مطرح می شود.
شعار سال: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ظهر دیروز (۲۴ خرداد ۹۹) در حاشیه مراسم معرفی رییس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: «یکی دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آن‌ها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که "من دارم به ایران بر می‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد"، اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این "اعلام" خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه تبلیغاتی است. به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضایی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از دیشب این فرد در اختیار اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است، اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلا ممکن نیست، ولی در روز‌های آینده این کار انجام می‌شود.
در جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و همدستانش در روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ بود که نماینده دادستان تهران درباره این قاضی سابق و متواری گفت: «متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری (قاضی وقت اجرایی لواسان) که از کشور متواری شده است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است.»
البته پس از مطرح شدن نام قاضی منصوری در دادگاه، او در پیامی ویدیویی اعلام کرد که قصد بازگشت به کشور را دارد و دلیل باقی ماندنش در اروپا را بسته بودن مرز‌ها به دلیل شیوع کرونا عنوان کرد.
با انتشار خبر دستگیری این قاضی سابق و البته متواری، چند پرسش مهم از سوی افکار عمومی در حال مطرح شدن است:
۱. اگر اتهام رشوه گرفتن این قاضی سابق اثبات شود تکلیف سایر پرونده‌هایی که او بررسی کرده چه خواهد بود و از کجا مشخص است که در کدام پرونده‌ها اعمال نفوذ کرده است؟ به گفته یکی از کاربران، کسی اعتقاد به رشوه گرفتن داشته باشد ممکن است در طول دوره تصدی‌گری‌اش بار‌ها این کار را انجام داده باشد.
۲. با اثبات رشوه گرفتن این قاضی، تکلیف زندگی‌هایی که ممکن است به خاطر احکام اشتباه او نابود شده و یا برعکس کسانی که با احکامش به ناحق به حق و حقوقی دست یافته‌اند چه خواهد شد؟
۳. تا کی قرار است عده‌ای در کسوت روحانیت و یا به اسم اسلام با عوام‌فریبی آن گونه که در فیلم منتشرشده از این قاضی متواری دیده شد، از اسلام و نظام جمهوری اسلامی مایه بگذارند و آبروی اسلام و جمهوری اسلامی را خرج خود کنند؟ موضوعی که تنها در مورد این قاضی مصداق ندارد و هر روز در گوشه‌ای از کشور به شکل خاصی دیده می‌شود.
۴. پرسش اساسی این است که چرا فساد در میان برخی مسئولان به یک امر عادی بدل شده و دیگر قبحی ندارد؟ گویی اگر برخی در سمتی قرار گرفتند و از آن سوءاستفاده نکردند از قافله جا مانده‌اند که البته این شامل همه مسئولان نمی‌شود، ولی این هشدار جدی وجود دارد که فساد هم مانند کرونا و بدتر از آن در میان مسئولان و به دنبال آن میان مردم به یک همه‌گیری بلااشکال بدل شود. نمونه‌هایی مثل سعید مرتضوی به عنوان قاضی و دادستان سابق یا معاونان رئیس‌جمهور سابق، دو نماینده مجلس دهم و ... از این دست هستند که می‌توانند فساد را به کل بدنه جمهوری اسلامی منتقل کنند.
۵. چرا وقتی می‌توان از طریق اینترپل و نهاد‌های بین‌المللی اقدام کرد و چنین مفسدینی را در خارج از کشور دستگیر کرد، امثال محمودرضا خاوری، مرجان شیخ‌اسلامی‌آل‌آقا و دیگران از طریق نهاد‌های بین‌المللی دستگیر و به دادگاه سپرده نمی‌شوند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۰۳۲۴۱۵۳۱۰، www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین