پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اولویت طرح عمرانی دانشگاه‌ها ساخت خوابگاه متاهلی است که متاسفانه منابع مالی مناسبی برای آن وجود ندارد.
شعارسال: منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اولویت عمرانی دانشگاه‌ها در سال جاری و لزوم ساخت خوابگاه‌های متاهلی که از سوی مجلس در بودجه امسال لحاظ شده گفت: در بودجه امسال دانشگاه‌ها مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای را به ساخت خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داده و این طرح را به عنوان اولویت طرح‌های عمرانی در دانشگاه‌ها لحاظ کرده است، اما مشکل اصلی دانشگاه‌ها منابع مالی این طرح است.

وی افزود: مصوبه‌ای که مجلس تصویب کرده، باید به طور دقیق به آن توجه کرد به این صورت که اولویت خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته شده در صورتی که منابع مالی لازم برای طرح عمرانی باشد و ساخت خوابگاه متاهلی در اولویت قرار بگیرد، اما منابع مالی متاسفانه محدودیت دارد.

غلامی اضافه کرد: ساخت خوابگاه متاهلی علاوه بر پوشش درخواست‌های دانشجویان تاثیرات اجتماعی مناسبی خواهد داشت؛ چرا که دانشجویان متاهل دغدغه تامین مسکن را ندارند.

وزیر علوم یادآور شد: وزارت علوم به دنبال تاسیس خوابگاه‌های متاهلی است و برای تحقق این امر به دنبال تامین منابع دولتی است که این منابع متاسفانه آنچه که نیاز است تامین نشده صندوق رفاه در این جریان باید دانشگاه‌هایی که از بانک‌ها وام می‌گیرند سود این وام‌ها را به صورت مشارکتی به بانک‌ها پرداخت کنند. اغلب دانشگاه‌های کشور کمبود خوابگاه متاهلی دارند که این مسئله باید پیگیری و حل شود.

لازم به ذکر است، در پنج سال گذشته، ساخت خوابگاه‌های متاهلی ازسوی دولت و در لایحه بودجه تامین اعتبار نمی‌شد و تعداد این خوابگاه‌ها که قبلاً در دست ساخت بود، کاهش پیدا کرد، با رایزنی‌هایی که از سوی وزارت علوم صورت گرفت، ساخت خوابگاه‌های متاهلی بعد پنج سال و بر اساس برنامه ششم توسعه تامین اعتبار شد و به عنوان اولویت طرح‌های عمرانی در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفت.


۱۵۰۰ واحد خوابگاه متاهلی برای اسکان دانشجویان فراهم شده است

بر اساس اعلام رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درحال حاضر ۱۵۰۰ واحد خوابگاهی متاهلی در کل کشور وجود دارد که به نسبت تعداد دانشجویان متاهل بسیار کم است، حتی اگر ۲۷۰۰ واحد متاهلی داشته باشیم و سرانه استاندارد هر سوئیت متاهلی را ۴۵ مترمربع در نظر بگیریم، ۱۲۱ هزار مترمربع سرای دانشجویی متاهلی مورد نیاز است که متوسط هزینه هر مترمربع سرای دانشجویی متاهلی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با احتساب ۱۲۱ هزار مترمربع مساحت مورد نیاز، برای تامین این خوابگاه‌ها به ۴۲.۵ میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم.

البته برآورد ۲۷۰۰ واحد خوابگاهی متاهلی هم واقعی نیست و نیاز واقعی بیش از این عدد است، زیرا اساسا بسیاری از دانشگاه‌ها خوابگاه متاهلی ندارند و فرم درخواستی هم برای این تقاضا تنظیم نشده و آمار ۲۷۰۰ واحد مورد نیاز نیز مربوط به درخواست‌های وام ودیعه تامین مسکن است.

مشکل کمبود خوابگاه‌های متاهلی از ۱۰ تا ۱۲ سال قبل ناشی می‌شود، چراکه هرچه وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای احداث خوابگاه متاهلی با دولت مکاتبه کردند تا مجوز دریافت کنند، سازمان برنامه‌وبودجه براساس قانون برنامه ششم احداث خوابگاه را قانونی نمی‌دانست و مجوز صادر نکرد، آن زمان استدلال این بود که با ورودی‌های زیادی که به دانشگاه‌ها می‌آیند، بهتر است این هزینه را صرف توسعه خوابگاه‌های مجردی کنیم و مشکل متاهلان با وام ودیعه مسکن رفع شود.

بر اساس این اظهار نظر وزیر علوم مشکل کمبود خوابگاه‌های متاهلی به دلیل کمبود بودجه حل نخواهد شد و مجلس شورای اسلامی باید منابع تامین مالی قانون ساخت خوابگاه‌های متاهلی را مشخص کند که دانشگاه‌ها بتوانند این طرح‌های عمرانی را اجرایی کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1399، کد خبر: 854057، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین