پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۸۱۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در بر گرفت و حائز اهمیت بود.
شعار سال: هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی
معاونت فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد: با توجه به تعویق زمان برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مهلت ارسال پایان‌نامه‌های برتر دینی و قرآنی تا اول مهرماه سال ۱۳۹۹ تمدید شد.

در فراخوان نوزدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر دینی و قرآنی دانشجویان که در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ به دانشگاه‌ها ارسال شده بود، مهلت ارسال پایان نامه‌ها اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ذکر شده بود؛ بنابراین کلیه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا که در ترم دوم سال تحصیلی گذشته و همچنین در طول سال تحصیلی جاری دفاع شده باشند امکان شرکت در این دوره را خواهند داشت.

متقاضیان لازم است پایان نامه‌های خود را در قالب فایل الکترونیکی (به همراه مشخصات کامل خود) به نشانی الکترونیکی دبیرخانه به آدرس quranmsrt.ir@gmail.com ارسال نمایند.

کمبود بودجه؛ مانع اصلی سر راه دانشجویان متاهل!
کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده و دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. نیاز دانشگاه‌ها به خوابگاه‌های متاهلی در شرایطی افزایش یافت که تورم در حوزه مسکن اوج گرفت و دانشجویان متاهل نتوانستند با وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان به رهن و اجاره مسکن دانشجویان اختصاص داده سقفی برای خود مهیا کنند؛ به همین دلیل درخواست اسکان در خوابگاه‌های متاهلی نسبت به گذشته افزایش صد در صدی پیدا کرد.

در پنج سال گذشته، ساخت خوابگاه‌های متاهلی ازسوی دولت و در لایحه بودجه تامین اعتبار نمی‌شد و تعداد این خوابگاه‌ها که قبلاً در دست ساخت بود، کاهش پیدا کرد، با توجه به این شرایط و نبود امکانات و فضای فیزیکی، امکان ساخت خوابگاه‌های متاهلی در تمام دانشگاه‌ها وجود ندارد، این خوابگاه‌ها فعلاً در دانشگاه‌هایی احداث می‌شود که پروژه‌هایی در دست اجرا دارند و ساخت یک خوابگاه متاهلی میانگین بین پنج تا ۶ سال به طول می‌انجامد.

آغاز ثبت‌نام میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد
زمان ثبت نام متقاضیان میهمانی و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر (فرزند شهید، فرزند، آزاده و فرزند جانباز ۲۵ درصد و بالاتر) برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از تاریخ ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیرماه اعلام شد.
 


بر این اساس دانشگاه‌ها و موسسات موظف هستند زمان شروع ثبت درخواست متقاضیان واجد شرایط را با استفاده از ابزار‌های مناسب (سایت دانشگاه، تابلو‌های اعلانات آموزشی در کلیه دانشکده‌های هر دانشگاه یا موسسه) اطلاع رسانی کنند.

دانشگاه‌های مبدا موظفند درخواست دانشجو را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط از ۲۰ تیر تا ۳۱ تیرماه ضمن تایید اطلاعات متقاضی، نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریزنمرات دانشجو را ضمیمه کنند.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال کمک هزینه تامین اقلام محافظتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی
رحمان خدابنده لو، مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دانشجویان بر اساس فراخوانی که دانشگاه‌های خود از قبل اعلام کردند، از روز شنبه ۱۷ خردادماه بر سر کلاس‌های آموزشی خود حاضر می‌شوند و نیم سال دوم تحصیلی سال ۹۸-۹۹ خود را آغاز می‌کنند. البته برخی از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به تناسب وضعیت آمار ابتلاء شهرها، فعالیت آموزشی خود را با یک هفته تاخیر آغاز خواهند کرد تا انشالله مشکلی برای دانشجویان و اساتید ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ای که از قبل گذاشته شد و پیرو جلسات متعددی که برگزار شد، خوابگاه‌های دانشجویی شهر‌های مختلف با ظرفیت بسیار کمتری از ظرفیت استاندارد خود، دانشجویان را اسکان می‌دهند تا شرایط فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و دانشجویان بتوانند با درنظرگرفته شدن پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی‌های لازم، در کلاس‌های درس حاضر شوند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در همه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین همه خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی روز‌های گذشته اکثر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها و اماکن دانشجویی و همچنیتن کلاس‌های درسی اقدام کردند.


دوره آموزشی اتقان ۲ مختص ائمه جماعات دانشگاه‌ها برگزار می‌شود
در راستای توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه‌ها، ((اتقان ۲)) دومین دوره آموزشی در https://ec.nahad.ir/index.php/samen/homepage/?siteid=۹۰۹ در دسترس ائمه جماعت دانشگاه‌ها قرار گرفت.

در این دوره که به همت مرکز اقامه نماز و قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تهیه و تدارک دیده شده است دروس توحید ۱، توحید ۲، فن خطابه ۱، فن خطابه ۲، اسرار نماز و گام دوم انقلاب اسلامی را گذرانده و گواهی‌های مربوطه را به دفاتر نهاد دانشگاه ارائه می‌نمایند.

خوابگاه‌های علوم پزشکی با رعایت اصول بهداشتی فعال شدند
سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اختصاص بودجه برای تامین لوازم بهداشتی در خوابگاه‌های علوم پزشکی گفت: مبالغی از قبل به حساب دانشگاه‌ها واریز شده که باید از این مبالغ برای تامین امکانات بهداشتی خوابگاه‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های علوم پزشکی گفت: خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل نشده بود و برخی از دانشجویان ترم‌های بالا که به عنوان رزیدنت در بیمارستان‌ها مشغول بودند در این خوابگاه‌ها سکونت داشتند و بقیه دانشجویان که از ۱۷ خرداد به خوابگاه‌ها آمدند با شرایط خاص اسکان داده شده اند.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هر اتاق ۲ نفر اسکان دارند و پرسش نامه سلامت توسط دانشجویان تکمیل می‌شود، همچنین تمام وسایل همراه دانشجویان ضدعفونی می‌شود و به پرسنل خوابگاه‌ها نیز آموزش کامل داده شده که پروتکل بهداشتی در خوابگاه‌ها رعایت شود.

مهلت ثبت نام میهمانی و انتقالی دانشجویان علوم پزشکی تمدید شد
دانشجویان متقاضی انتقال و یا میهمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ۹۹ فرصت داشتند که تقاضا‌های انتقال و میهمانی خود را ثبت کنند.
 


مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد بنا به درخواست‌های متعدد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دانشجویان مبنی بر عدم ثبت اطلاعات و مستندات در سامانه انتقال و میهمانی داخل، این سامانه از روز یکشنبه ۱۸ خرداد تا پایان روز اداری شنبه ۲۴ خرداد ۹۹ فعال خواهد شد.

دانشجویان و دانشگاه‌های مبداء و مقصد فرصت دارند نسبت به ثبت، بررسی و ویرایش اعمال تغییرات در بازه زمانی مذکور اقدام کنند. این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

شرایط حضور دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه در اطلاعیه ای، شرایط حضور دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه را تشریح کرد.

بر اساس این اطلاعیه، دانشجویان باید کاربرگ خودارزیابی سلامت را از طریق آدرس poll.modares.ac.ir تکمیل نموده و پیامک آن را حفظ نمایند.با توجه به محدود بودن زمان اجرای پایش سلامت و جلوگیری از تجمع افراد، ضروری است دانشجویان با شماره ۸۸۳۳۵۲۲۱ تماس گرفته و سپس بر اساس زمان تعیین شده با همراه داشتن دفترچه بیمه (در صورت دارا بودن) و کارت دانشجویی به مرکز بهداشت و درمان مراجعه نمایند.

همچنین تمامی دانشجویان در جهت پیشگیری از بروز مخاطرات احتمالی و حفظ سلامت، پیش از ورود به خوابگاه، توسط پزشک مرکز معاینه می‌شوند و پس از معاینات، در آزمایشگاه این مرکز تست‌های بالینی را انجام خواهند داد؛ بنا بر تصمیم مدیر مرکز بهداشت و درمان، انجام آزمایش برای این دانشجویان رایگان خواهد بود.

مشکلات مدارک معادل دانشجویان تحصیلات تکمیلی بررسی و مرتفع می‌شود
منصور کبگانیان، دبیر ستادنقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۳۲ شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: سه دستور در این جلسه بررسی و مصوب شد. در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد صندوق شکوفایی و نوآوری ارائه شد. با وجود اینکه این صندوق دارای بودجه خوب و قانون مصوب بوده، اما همچین گزارشی تاکنون نداشتیم. اعضای شورای عالی انتقاداتی به عملکرد گذشته این صندوق داشتند، بعد از اینکه اصلاحاتی انجام شد، شیوه عملکرد و روش تغییر کرد، گزارشی ارائه شد که شامل کاهش تصدی گری دولتی، توانمند سازی شرکت‌های دانش بنیان، توسعه کمی و کیفی مدیریت صندوق به خصوص اعطای تسهیلات بر اساس اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور بود.

وی افزود: این صندوق در همکاری با پارک‌های علمی و فناوری و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان به روال قبل بوده، اما تاکید بر نفوذ فناوری و دانش در شرکت‌های بزرگ در این صندوق باید توجه ویژه شود.


ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه آزاد از ۲۵ خرداد آغاز می‌شود
حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل روند اجرایی نقل و انتقال دانشجویی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به رؤسای استان ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی یا انتقال از تاریخ ۹۹/۳/۲۵ لغایت ۹۹/۴/۳۱ از طریق سامانه منادا انجام می‌شود.

واحد‌های دانشگاهی به شیوه‌های مقتضی از جمله اعلام در سامانه آموزشی، نصب اطلاعیه در تابلو اعلانات و ... در خصوص تاریخ میهمانی و انتقال به دانشجویان اطلاع رسانی کنند و یادآور شوند که ثبت درخواست تنها از طریق سامانه منادا به آدرس https://www.monada.iau.ir امکان پذیر است.

به منظور اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج، در رشته محل‌های دانشگاهی برای متقاضیانی که در نیمسال اول سال تحصیلی ۴۰۰-۹۹ از طریق ضابطه میهمانی همترازی در سامانه منادا ثبت درخواست خواهند کرد، به اطلاع می‌رساند، واحد‌های دانشگاهی موظفند حداکثر تا تاریخ ۹۹/۴/۱۵ با مراجعه به سامانه مدیریت نقل و انتقال دانشجویی، نسبت به اعمال ظرفیت پیشنهادی ورود و خروج در هر رشته اقدام کنند. محدودیت تعداد دانشجویان ورودی و خروجی در هر واحد دانشگاهی براساس ظرفیت‌های اعلامی واحد دانشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

اصلاحیه اساسنامه بنیاد ملی نخبگان ابلاغ شد
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اصلاح ماده ۱۲ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان که در جلسه ۸۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را برای اجراء به بنیاد نخبگان ابلاغ کرد.

متن کامل مصوبه «اصلاح ماده ۱۲ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان» که در جلسه ۸۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۳/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۳۹۷/۷/۳ رئیس بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

بنیاد ملی نخبگان

ماده ۱۲ - شورای نخبگان شورای علمی بنیاد است که ترکیب اعضای آن متشکل از رئیس بنیاد، (رئیس شورا)، قائم مقام و معاونان بنیاد و هفت تا یازده نفر عضو حقیقی می‌باشد که از میان نخبگان با پیشنهاد رئیس بنیاد و تأیید هیأت امنا و حکم رئیس بنیاد برای مدت پنج سال منصوب می‌شوند.
 


وزیر بهداشت خرید و تامین بسته‌های حفاظتی و بهداشتی برای دانشجویان علوم پزشکی را ابلاغ کرد
سعید نمکی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خرید و تامین بسته‌های حفاظتی و بهداشتی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، در این نام ضمن تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز در خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکول‌های مصوب بهداشتی نیز تاکید شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1399 ، کدخبر: 853990 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین