پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
امروز مجمع عمومی سازمان ملل انتخابات اعضای جدید غیر دائمی شورای امنیت را برگزار می‌کند و طی آن کانادا، جیبوتی، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ برسر پنج کرسی رقابت خواهند کرد.
شعارسال: شورای امنیت سازمان ملل ساختار دائمی این سازمان است که وظیفه اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین المللی است. ۱۵ کشور از جمله پنج عضو دائم و ۱۰ عضو موقت در نشست‌های این شورا حضور دارند.

روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، چین و فرانسه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و حق وتو دارند. ۱۰ عضو باقی مانده شورای امنیت به مدت دو سال انتخاب می‌شوند. آلمان، بلژیک، جمهوری دومینیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی برای سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و ویتنام، نیجر، تونس، استونی و سنت وینسنت و گرنادا برای سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ انتخاب شدند.

امروز کشور‌هایی انتخاب می‌شوند که از سال ۲۰۲۱ جای آلمان، بلژیک، جمهوری دومینیکن، اندونزی و آفریقای جنوبی در شورای امنیت را خواهند گرفت. پیش بینی می‌شود کشور‌ها در چارچوب چهار گروه منطقه‌ای انتخاب شوند.

جیبوتی و کنیا برای یک مکان در گروه آفریقایی به رقابت می‌پردازند. در گروه آسیا و اقیانوسیه، فقط هند برای یک مکان نامزد می‌شود و بنابراین رقیبی نخواهد داشت، اما از جمع آوری ۱۲۹ رای از ۱۹۳ کشور (این تعداد کشور‌ها در سازمان ملل متحد) معاف نیست.

برای یک مکان در گروه مناطق آمریکای لاتین و کارائیب، مکزیک و سه کشور کانادا، ایرلند، نروژ بر سر دو مکان در گروهی که اروپای غربی و سایر کشور‌ها را پوشش می‌دهد، رقابت خواهند کرد.

هر ۷ کشور قبلاً عضو شورای امنیت بودند. پیشتر هند هفت بار کرسی شورای امنیت، کانادا شش بار، مکزیک و نروژ – هرکدام چهاربار، ایرلند سه بار، کنیا، دو بار و جیبوتی - فقط یک بار این کرسی را به دست آورده اند.

کشور نامزد برای انتخاب باید دو سوم آرای نمایندگان حاضر مجمع عمومی یعنی حداقل ۱۲۹ رأی از ۱۹۳ رای ممکن را بدست آورد. طبق آیین نامه، انتخابات با رأی مخفی برگزار می‌شود.

علاوه بر این، ولکان بوزکر، نماینده ترکیه به عنوان رئیس ۷۵ مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب خواهد شد، چون او تنها نامزد این سمت است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسپوتنیک فارسی، تاریخ انتشار: 28 خرداد 1399، کد خبر: 202006176586342، www.ir.sputniknews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین