پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور از پوشش بیش از ۷۰ هزار زن دارای همسر متوفی (بیوه) خبر داد و حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی بهزیستی به این زنان را تشریح کرد.
شعار سال: فاطمه عباسی با اشاره به روز جهانی زنان بیوه (۲۳ ژوئن) با بیان اینکه در مجموع ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست شامل ۴ گروه زنان دارای همسر متوفی، زنان مطلقه، زنان دارای همسر از کارافتاده و دختران و زنان خود سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد بیش از۷۰ هزار زن دارای همسر متوفی هستند. سازمان بهزیستی در یک بخش حمایت مستمر از خانوار‌های نیازمند تحت پوشش انجام می‌دهد که با توجه به بعد خانوار از ۱۰۸ هزار تومان تا ۵۱۶ هزارتومان به تمام این ۲۵۰ هزار خانوار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های توانمندسازی برای این زنان افزود: یکی از این طرح‌ها تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار است که با هدف توسعه اجتماعی، ارتقای خودباوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی این جامعه هدف فعالیت می‌کند. در واقع سازمان بهزیستی کشور با هدف توانمندسازی زنان و خارج کردن آن‌ها از چرخه نیازمندی اقدام به تاسیس گروه‌های همیار کرده است و تا الان حدود ۱۴۰۰ گروه با عضویت ۷۰۰۰ زن سرپرست خانوار تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی توضیح داد: در این طرح گروه‌های همیار متشکل از خود زنان سرپرست خانوار هستند که هر ۵ تا ۷ نفر یک گروه تشکیل می‌دهند و به هر گروه ۳۰ میلیون تومان به شکل بلاعوض برای اشتغالزایی گروهی پرداخت می‌شود. در واقع گروه‌های همیار مرحله آماده سازی شغلی را گذرانده‌اند.

وی افزود: برنامه دیگری هم که برای توانمندسازی این افراد وجود دارد «برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی» است. چون بعضی از افراد با مشکل تامین ضامن رو به رو هستند در این برنامه هم برای زنان سرپرست خانوار و هم جوانان آسیب پذیر و نیازمند مناطق حاشیه‌ای و روستا‌ها در همکاری با بانک کشاورزی و موسسه تاک به آن‌ها وام پرداخت می‌شود. حدود ۳۹۰۰ گروه خودیار الان تشکیل شده‌اند.

عباسی با اشاره به طرح آماده سازی شغلی این زنان به دنبال برنامه‌های توانمندسازی گفت: این طرح به شکل تک نفره است که فرد ابتدا آموزش‌های کارآفرینی، کسب و کار، فنی- حرفه‌ای و آشنایی با قوانین کار را دریافت می‌کند و سپس پروژه‌ای را تعریف کرده و بر اساس طرح ۱۵ میلیون تومان به شکل بلاعوض دریافت می‌کند.

وی در خصوص چتر‌های حمایتی بهزیستی نیز گفت: در این مورد بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی و عشایر وجود دارد که سازمان بهزیستی کشور و صندوق بیمه روستایی عشایری با هم بیش از ۵۱ هزار نفر از زنان و دختران روستایی را بیمه اجتماعی کرده‌اند. افراد تحت پوشش این بیمه بعد از بازنشستگی می‌توانند مستمری دریافت کنند. بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری نیز وجود دارد که حدود ۵۰ هزار نفر هستند. در بخش روستایی سالانه ۳۳۰ هزار تومان از سوی بهزیستی و در بخش شهری ماهی ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی تصریح کرد: برای خانوار‌های نیازمند کمک به پرداخت ودیعه مسکن تا ۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین کمک هزینه شهریه دانشگاه این زنان یا فرزندانشان پرداخت می‌شود که الان ۱۴ هزار دانشجوی عضو خانواده از آن استفاده می‌کنند. همچنین بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان خانوار‌های تحت پوشش در حال انجام است که به ۷۷ هزار نفر کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.

به گفته عباسی تسهیلات معافیت سربازی برای یکی از فرزندان پسر زنان سرپرست خانوار که فاقد همسر هستند نیز از دیگر برنامه‌های حمایتی است که برای زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 2 تیر 1399، کد خبر: 99040201015، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین