پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از زنان سرپرست خانوار حمایت شود گفت: طی ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان ۵۸ درصد افزایش داشته است
شعار سال: ناهید تاج الدین اظهار کرد: هیئت وزیران اخیراً در جلسه خود، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را مکلف کرد تا در راستای اجرای برنامه ششم توسعه، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه کند. طبق این مصوبه معاونت امور زنان و خانواده موظف است با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و برای اجرا به دستگاه‌های مربوط ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کند.
وی افزود: طبق تعریف مرکز آمار ایران، زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانوار را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانوار را بر عهده دارند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان بهزیستی نیز زنان سرپرست خانوار را زنانی تعریف می‌کند که عهده‌دار تأمین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند، به عبارت دیگر زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که به دلایل مختلف از جمله (فوت همسر یا طلاق، مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی، بیماری و از کار افتادگی، اعتیاد و بیکاری) مسئولیت سرپرستی و اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانواده را بر عهده دارند.
تاج‌الدین ادامه داد: مشاور امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید در حال حاضر بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار در سراسر کشور وجود دارد و آمار‌های به دست آمده نشان می‌دهد که طی ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان ۵۸ درصد افزایش داشته که بیشترین دلیل آن البته طلاق بوده است، ضمن آنکه شاهد برخی تغییرات اجتماعی از جمله میل به تجرد نیز بوده‌ایم و در سال‌های اخیر نرخ رشد خانوار‌های ما ۲.۴ درصد و نرخ رشد جمعیتمان ۱.۲۴ بوده و این امر افزایش زنان سرپرست خانوار را در پی داشته است.
وی با بیان اینکه وقتی صحبت از زنان سرپرست خانوار می‌کنیم با چند گروه عمده مواجهیم، تصریح کرد: گروه اول خانوار‌هایی که در آن، مرد به طور دائمی حضور ندارد و زنان به دلیل فوت همسر یا طلاق، بیوه شده‌اند یا دخترانی که ازدواج نکرده و تنها زندگی می‌کنند و سرپرستی خانواده را عهده‌دار می‌شوند. در این گروه سه دسته زن یعنی زنان مطلقه، زنان بیوه و دختران مجرد قرار دارند و هر یک از سه دسته از لحاظ اجتماعی شرایط بسیار حساسی دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد زنان مطلقه با توجه به افزایش نرخ طلاق در سال‌های گذشته شاهد جهش‌های آماری بوده‌ایم و تنها در سال ۹۶ شاهد ثبت رکورد طلاق طی پنجاه سال اخیر بودیم و به گواه سازمان ثبت احوال، تعداد ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۶ نسبت به سال۱۳۹۵، حدود ۸ درصد کاهش داشته است.
تاج‌الدین گفت: در مقابل تعداد طلاق‌ها بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است و این تعداد زنان مطلقه و به تبع آن تعداد زنان سرپرست خانوار را در این زمینه افزایش می‌دهد، نکته حائز اهمیت آنجاست که ۷۱ درصد زنان مطلقه دارای فرزند هستند و بر اساس آمار ۹۰ درصد این زنان ازدواج مجدد نمی‌کنند و مشکلات معیشتی در این گروه از زنان سرپرست خانوار بسیار شدیدتر از دیگر زنان سرپرست خانوار است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد زنان بیوه نیز باید گفت در حال حاضر و به گواه سازمان بهزیستی شش میلیون زن بیوه و یک میلیون مرد جدا شده از همسر در کشور زندگی می‌کنند که از این تعداد بیش از یک‌میلیون و نیم نفر سرپرست خانواده هستند.
وی اظهار کرد: این دسته نیز بسیار به لحاظ معیشتی حائز اهمیت و دارای مشکلات فراوانی هستند و عملاً بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار را نیز همین گروه تشکیل می‌دهند چراکه بر اساس سرشماری سال ٩٥ در کشور در مجموع ۲۱میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ٨٨ درصد مرد‌ها سرپرست خانوار و ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار هستند. از تعداد ١٢ درصد زنان سرپرست خانوار در کشور ۷.۲ درصد شوهرشان فوت شده و ٢.٢ درصد نیز طلاق گرفته‌اند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دختران مجرد نیز به لحاظ اجتماعی گروه بسیار حائز اهمیتی هستند خصوصاً آنکه بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، حدود نیمی از جمعیت کشور (۴۹ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد یعنی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر، دختران جوانی هستند که مجرد بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند و بخشی از دختران این گروه نیز افرادی هستند که در گروه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند. این دسته با توجه به تغییرات اجتماعی رو به افزایش خواهد بود و در آینده تعداد زنان سرپرست خانوار از این منظر افزایش خواهد یافت.
تاج‌الدین گفت: گروه دوم زنان سرپرست خانوار مربوط به خانوار‌هایی است که مرد به طور موقت و به دلیل مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی و... غایب است و زن مجبور به تهیه معاش زندگی خود یا فرزندانش است. این گروه یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های زنان سرپرست خانوار است و هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی دستخوش آسیب‌های فراوانی است. بر اساس مشاهدات اجتماعی و گزارش‌های مراکز نگهداری زنان خیابانی، نزدیک به یک‌سوم زنان خیابانی همسران زندانیان هستند و بخش بزرگی از این آسیب به دلیل مشکلات معیشتی این گروه است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: گروه سوم زنان سرپرست خانوار، خانوار‌هایی هستند که مرد در آن‌ها حضور دارد، اما به دلیل بیکاری، از کارافتادگی و... نقشی در امرار معاش ندارد و زن عملاً مسئولیت زندگی خود و فرزندانش را عهده‌دار می‌شود و این گروه نیز به لحاظ اقتصادی دچار آسیب‌های فراوانی است. خصوصاً آنکه هزینه‌های از کار افتادگی و معلولیت نیز بر سایر هزینه‌های خانوار در این گروه اضافه شده است و عملاً سبد هزینه خانوار در این گروه از تنگنای بیشتری رنج می‌برد.
وی گفت: همان‌طور که در دسته‌بندی بالا مشاهده کردیم وقتی صحبت از زنان سرپرست خانوار و حمایت از این جامعه هدف می‌کنیم باید بدانیم کدام گروه از این زنان را و به چه صورت باید تحت حمایت قرارداد چه آنکه هر یک از این گروه‌ها در میان زنان سرپرست خانوار مقتضای حمایتی خاص خود را دارند.
تاج‌الدین تصریح کرد: برای زنان مطلقه در میان زنان سرپرست خانوار باید قوانین حمایتی خاصی وضع کرد، متأسفانه در میان قوانین ما هیچ قانونی برای حمایت از زنان مطلقه وجود ندارد، خصوصاً آنکه شانس ازدواج این زنان یک‌نهم مردان مطلقه است و شاید بزرگ‌ترین حمایت از آن‌ها همین افزایش شانس ازدواجشان است و تقدیم لایحه حذف نام همسر از شناسنامه زنان مطلقه از سوی دولت شاید در همین جهت بوده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای زنان بیوه نیز به تازگی مسئولان این حوزه، مسئله زنان بیوه را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند و این جامعه هدف در دستور کار جلسات شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد دختران مجرد، نیاز به فرهنگ‌سازی و مدیریت تغییرات اجتماعی داریم، خانواده محور شدن حمایت‌های اجتماعی شاید بتواند جلوی افزایش میل به تجرد و نیز افزایش جمعیت این طیف از زنان سرپرست خانوار را بگیرد.
وی گفت: در مورد زنان زندانی باید گفت بیش از ۱۰۰ هزار خانواده زندانی نیازمند در کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها ۶۰ هزار خانواده تحت پوشش حمایتی قرار دارند و ۴۰ هزار خانواده دیگر از هیچ حمایتی برخوردار نیستند که این نیازمند حمایت‌های جدی دولت در این زمینه و تقویت انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان است.
تاج‌الدین خاطرنشان کرد: در مورد زنان از کار افتاده نیز در میان زنان سرپرست خانوار، دولت باید با افزایش مستمریِ از کار افتادگان و پوشش‌های بیمه‌ای خاص، حمایت‌ها از این قشر را پررنگ‌تر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۳۲۵۴۷، www.icana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین