پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
دکتر مجتبی امیر اولیاء، جامعه‌شناس اجتماعی، در خصوص زنان سرپرست خانواده و آمارها و مشکلات آنان گفت: طی 10سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان 58‌ درصد افزایش داشته که بیشترین دلیل آن البته طلاق بوده است.
شعارسال: امیر اولیاء گفت: دختران مجرد چرخه زنان سرپرست خانوار با توجه به تغییرات اجتماعی رو به افزایش هستند و در آینده تعداد زنان سرپرست خانوار از این منظر افزایش پیدا خواهد کرد.
 
 دکتر مجتبی امیر اولیاء، جامعه‌شناس اجتماعی، در خصوص زنان سرپرست خانواده و آمارها و مشکلات آنان گفت: طی 10سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای سرپرست زن نسبت به مردان 58‌ درصد افزایش داشته که بیشترین دلیل آن البته طلاق بوده است.
 
او ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر شاهد برخی تغییرات اجتماعی از جمله میل به تجرد نیز بوده‌ایم.
 
این جامعه‌شناس عنوان کرد: براساس آمارهای سال 95 نرخ رشد خانوارها 4/2 درصد، اما نرخ رشد جمعیت‌ کشور 24/1 درصد بوده و این افزایش زنان سرپرست خانوار را در پی داشته است.
 
امیراولیاء با تاکید بر اینکه دختران مجرد به‌لحاظ اجتماعی گروه حائز اهمیتی هستند که قشری از آنان عهده دار سرپرستی خانواده هستند، توضیح داد: بر اساس آخرین سرشماری، حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که حدود یک چهارم این تعداد یعنی نزدیک به 10‌میلیون نفر، دختران جوانی هستند که مجرد بوده و تاکنون ازدواج نکرده‌اند و بخشی از دختران این گروه نیز افرادی هستند که در گروه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: این دسته با توجه به تغییرات اجتماعی رو به افزایش هستند و در آینده تعداد زنان سرپرست خانوار از این منظر افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع نگران کننده خواهد بود.
 
این جامعه‌شناس به گروه دیگری از زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: این گروه مربوط به خانوارهایی است که مرد به‌طور موقت و به‌دلیل مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی و غیره غایب است و زن مجبور به تهیه معاش زندگی خود یا فرزندانش است. این گروه یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های زنان سرپرست خانوار است و هم به‌لحاظ اقتصادی و هم به‌لحاظ اجتماعی دستخوش آسیب‌های فراوان است.
 
او افزود: وقتی صحبت از زنان سرپرست خانوار و حمایت از این جامعه هدف می‌کنیم باید بدانیم، کدام گروه از این زنان را و به چه صورت باید تحت حمایت قرار داد، چون هریک از این گروه‌ها در میان زنان سرپرست خانوار مقتضای حمایتی ویژه خود را دارند.
 
امیراولیاء خاطرنشان کرد: برای زنان مطلقه در میان زنان سرپرست خانوار باید قوانین حمایتی ویژه وضع کرد. در میان قوانین ما هیچ‌قانونی برای حمایت از زنان مطلقه وجود ندارد، خصوصا آنکه شانس ازدواج این زنان یک نهم مردان است.
 
این جامعه‌شناس به لایحه حذف نام همسر از شناسنامه زنان اشاره کرد و توضیح داد: این اقدام می‌تواند گامی درست در جهت حمایت این افراد باشد چراکه گاهی دختری به دلیل انتخابی اشتباه تا پایان عمر بار تهمت و نگاه سنگین جامعه را بر شانه حمل می‌کند.
 
او در پایان گفت: دختران مجرد نیز با خانواده محور شدن حمایت‌های اجتماعی شاید بتواند جلوی افزایش میل به تجرد و نیز افزایش جمعیت این طیف از زنان سرپرست خانوار را گرفت.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  برنا   ،تاریخ انتشار:   19 بهمن    1398،کدخبر: 961245  ، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین