پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۸۳۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های سیاحتی در عربستان، در طول دو ماه میزان درآمد حاصل از بخش گردشگری به ۳۶.۲ میلیارد ریال، معادل ۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید، اما به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ عربستان سعودی این میزان درآمد را از دست می‌دهد.
شعار سال: یوسف حمود در الخلیج آنلاین نوشت: پس از جلساتی که مسئولان سعودی در خصوص برگزاری حج امسال داشتند، تصمیم بر آن شد که این فریضه توسط تعداد محدودی از حجاج انجام شود و دلیل این تصمیم، ادامه شیوع ویروس کرونا و نبود واکسنی برای آن است.

در ادامه این مطلب آمده است: تعداد افرادی که می‌توانند در سال جاری مناسک حج را انجام دهند، منحصر به هزار حاجی از نژاد‌های مختلف حاضر در عربستان سعودی می‌شود، البته به نحوی که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

به این ترتیب، با توقف ورود حجاج به عربستان، این کشور از میلیارد‌ها دلار درآمدی که در موسم حج به دست می‌آورد، محروم می‌شود. علاوه بر اینکه ضرر سنگینی به هتل‌های اطراف مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه منوره وارد می‌شود.

همچنین، شرکت‌های هواپیمایی سعودی و حمل و نقل زمینی و داخلی نیز در برابر یک حالت استثنایی قرار گرفته و بسیاری از درآمد خود را از دست می‌دهند، آنچه که موجب خسارت‌های مالی سنگینی برای آن‌ها می‌شود.

ضرر‌های اقتصادی

طی دهه‌های اخیر، عربستان سعودی توانست صنعت گردشگری مذهبی را در این کشور تقویت کند، به نحوی که درآمد حاصل از برگزاری حج در عربستان سعودی، ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد‌های گردشگری در این کشور را تشکیل می‌دهد، رقمی نزدیک به ۷ میلیارد دلار.

بخش گردشگری دینی در عربستان، با بخش حمل و نقل هوایی نیز مرتبط است، که در آن، حجاج نزدیک به ۲.۳ میلیارد دلار در سال هزینه می‌کنند.

همزمان با تعطیلی تابستان و موسم حج، بیانیه‌های دولتی در عربستان سعودی حاکی از افزایش هزینه‌ها در بخش گردشگری، به نسبت ۹.۷ بود. سعودی‌ها انتظار داشتند در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ میلیون نفر برای ادای فریضه حج وارد این کشور شوند، اما کووید ۱۹ همه محاسبات را بر هم زد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های سیاحتی در عربستان، در طول دو ماه میزان درآمد حاصل از بخش گردشگری به ۳۶.۲ میلیارد ریال، معادل ۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید، اما به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ عربستان سعودی این میزان درآمد را از دست می‌دهد.

در آوریل ۲۰۲۰ عربستان سعودی از مسلمانان سراسر جهان خواست پیش از برنامه ریزی برای ادای فریضه حج، با تأنی رفتار کنند، تا شرایط تحت تاثیر کرونا مشخص شود.

محمد صالح بن طاهر، وزیر حج و عمره عربستان ضمن بیان این مطلب، افزود: عربستان نسبت به بازگرداندن مبالغ پاسپورت‌ها برای تمام افرادی که برای دریافت آن‌ها پرداخت داشته و به دلیل شیوع کرونا نتوانستند وارد عربستان شوند، اقدام کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۵۵۷۸۲۳، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین