پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
سخنگوی قوه قضائیه در نشست با نمایندگان رسانه‌ها، ضمن تشریح آخرین اخبار حوزه قضائی به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ گفت.
شعار سال: غلامحسین اسماعیلی در بیست و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک دهه کرامت و هفته قوه قضائیه گفت: بیش از ۱۵ ماه پر تلاش از دوره تحول در قوه قضائیه سپری شده است و خدا را شاکریم که در هفته قوه قضائیه از افکار عمومی جامعه و هم در کمال رهبری امتیاز مناسب و نمره قبولی کسب کردیم.

وی افزود: آنچه در اظهار نظر مردم و فرمایشات رهبری رقم خورد و پاداشی که همکاران ما از مردم و رهبری دریافت کردند خستگی تمام تلاش‌های انجام شده را از جسم و روح همکاران ما خارج شد.

اسماعیلی تصریح کرد: در ادامه شجاعانه مسیر تحول مصمم‌تر از گذشته قدم خواهیم برداشت. اینجانب ضمن احترام به همه مدیران دوره‌های گذشته قوه قضائیه باید اعلام کنم برابر گزارشات و ارزیابی‌های انجام شده در عملکرد سال گذشته و در ویژه برنامه‌های هفته قوه قضائیه تحولاتی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم مراسم هفته قوه قضائیه را هم متحول کنیم و به جای پرداختن به مراسم صرفاً نمادین در جهت توسعه خدمت رسانی به مردم بپردازیم.

اسماعیلی تصریح کرد: این هفته هم برای ما هفته کار و تلاش مضاعف بود.

رونمایی بیش از ۳۰ سامانه قضائی در هفته گذشته
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این هفته بیش از ۳۰ سامانه رونمایی شد. همچنین حضور مدیران قضائی در واحد‌های قضائی با هدف دیدار همکاران و ملاقات با مردم انجام شد که در این رابطه بیش از چهار هزار ملاقات مردمی برگزار شد.

وی افزود: نشست صمیمی رئیس قوه قضائیه با قضات از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضائیه بود. بازدید مدیران عالی و استانی از واحد‌های تولیدی و صنعتی در حمایت از تولید هم انجام شد که در این رابطه ۲۷۳ بازدید در روز سه شنبه از واحد‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی استان‌های مختلف انجام شد.

اسماعیلی به دیگر برنامه‌های هفته قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد دیدار سفرای خارجی با مسئولان قضائی هم از برنامه‌های انجام شده بود. همچنین نشست مسئولان دادسرای نظامی تهران با خانواده شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که با حضور هشتاد خانواده برگزار شد گله‌های آن‌ها شنیده شد.

اسماعیلی افزود: همایش سراسری هفته قوه قضائیه و توفیق درک فیض از سخنان رهبری هم با حضور مقامات ارشد در همه استان‌ها و مسئولان عالی قضائی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در همین رابطه بررسی راهکار‌های عملیاتی مسائل مطرح شده از سوی رهبری به عنوان دستور کار روز گذشته جلسه مسئولان قضائی بود.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی اشاره کرد و گفت: اعلام می‌کنیم از این مسیر عقب‌گرد نخواهیم داشت و از قطع کردن دستان آلوده مفسدان کوتاه نخواهیم آمد. مجازات مفسدان اقتصادی یکی از حلقه پایانی مبارزه با فساد است، تحقق عدالت و عاری شدن از هر گونه فساد از اولویت‌های قوه قضائیه است.

برای از بین بردن فساد در جامعه نیازمند یک اجماع ملی هستیم
اسماعیلی افزود: برای از بین بردن فساد در جامعه نیازمند یک اجماع ملی هستیم. در مبارزه با فساد هم به مفسدان مبارزه می‌کنیم و هم به دنبال این هستیم که مجازات ما قانونی و بازدارنده باشد و به دنبال استرداد اموال به غارت رفته از بیت‌المال مسلمین من جمله شبکه بانکی کشور هستیم؛ در خرداد ماه امسال در یک پرونده اقتصادی در خصوص مجموعه بدهی‌های گروه فلاحتیان به سیستم بانکی دوازده هزار میلیارد تومان مجموعه بدهی‌های این گروه تسویه شد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های دیگر به دنبال حمایت از واحد‌های تولیدی هستیم، با اعلام اینکه حتی واحد‌های تولیدی که باید معوقات آن‌ها پرداخت شود، نباید تعطیل شوند این موضوع را به سایر نهاد‌ها هم اعلام کردیم.

می‌توان از افسار گسیختگی قیمت‌ها جلوگیری کرد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا در رابطه با ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره بها، نظر دستگاه قضا در رابطه با این مصوبه چیست؟ گفت: بار‌ها اعلام کردیم که در شرایط فعلی کشور نیازمند تصمیماتی برای تنظیم بازار در بخش‌های مختلف و اعمال نظارت نهاد‌های مسئول در حوزه‌های که به موجب قانون مسؤلیت دارند هستیم. با انجام وظیفه می‌توان از افسار گسیختگی قیمت‌ها جلوگیری کرد و در قوه قضائیه برای ساماندهی بخش‌های مختلف نیاز‌های مردم مطالبه گر هستیم؛ در واحد‌های قضائی هم اعلام می‌کنیم در رابطه با قرارداد‌های اجاره بها شرایط کرونایی و استیصال مستأجران را در نظر بگیرند.

وی افزود: توصیه می‌کنیم اگر پرونده‌ای در رابطه با تخلیه واحد‌های مسکونی و یا افزایش اجاره بهای مسکونی مطرح شد، شرایط روز و سیاست‌های قوه قضائیه مبنی بر جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها را مورد لحاظ قرار دهند.

صدور حکم برائت کارگران آذر آب
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با آخرین وضعیت پرونده کارگران آذر آب گفت: مطالبات کارگران را به حق می‌دانیم و معتقدیم باید مطالبات برآورده شود. در برخی موارد شاهد رفتار‌هایی بودیم که برخی از قواعد نظم عمومی کشور دچار خدشه شد، اما تاکید کردیم سیاست قوه قضائیه در این موارد ارفاقی است. آنچه این روز‌ها در رابطه با اعتراض آذر آب مطرح شده بود در رابطه با دادنامه‌ای بود که قطعی نشده بود. پس از ابلاغ تعدادی از کارگران گفتند رأی را قبول داریم. دادگاه تجدید نظر استان مرکزی رأی دادگاه بدوی را نقض و در رابطه با کارگران آذر آب حکم برائت صادر شده است.

وی در خصوص سرمایه اجتماعی قوه قضائیه در دوره تحول هم گفت: استنباط عمومی ما در رابطه با بعد اجتماعی پیرامون بعد مردمی قوه قضائیه بود، در این رابطه اقدامات زیادی انجام شده که هفده سفر استانی و پنج هزار بازدید مدیران قضائی، نوزده نشست با نخبگان از سوی رئیس قوه قضائیه از جمله آن‌ها است. پاسخگویی به یک میلیون و هشتصد و هشت هزار تماس تلفنی با واحد مردمی قوه قضائیه هم انجام شد.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت محکومیت فریبا عادل خواه گفت: دادگاه بدوی قبلاً رأی صادر کرده بود که به دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود که این دادگاه رأی بدوی را تأیید کرده‌بود و این فرد به پنج سال حبس و در مورد دیگری به یک و نیم سال حبس محکوم شده که طبق قانون پنج سال حبس اجرا می‌شود.

صدور حکم دادگاه بدوی برای زم
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور حکم روح الله زم گفت: حکم این فرد مبنی بر محکومیت زم صادر شده است. دادگاه سیزده مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض و بابت مواردی به حبس محکوم شده است البته این رأی غیر قطعی است.

وی در خصوص بازداشت تعدادی از افراد خیریه امام علی گفت سه نفر در این رابطه بازداشت شدند که ربطی به انجمن شأن ندارد و به خودشان مربوط است.

اسماعیلی در خصوص پرونده ارسالی در رابطه با اعتراضات آبان ماه گفت: این پرونده هنوز اعاده نشده و تأییدی در رابطه با رأی دیوان عالی به دست ما نرسیده است. تفاوت بین اغتشاش و اعتراض قائلیم؛ معدودی از افراد هستند که دیدید اغتشاشات به پا کرده و پمپ بنزین و بانک آتش زدند و حتی آدم کشتند، کسی که جرمی انجام می‌دهد جامعه انتظار دارد که مجازات شود. چه در این پرونده و چه پرونده‌های دیگر، اتهام این افراد فقط اغتشاش نیست بلکه موارد دیگری از حمله مزاحمت نوامیس و آدم ربایی داشتند و نباید فقط آن را به اعتراضات آبان ماه ربط داد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مفسدان اقتصادی دیگری که نامشان در پرونده طبری مطرح شده آیا ارتباط شأن با طبری مشخص شده است گفت آن‌هایی که قطعی شده اسمشان بین ۲۱ متهم قرار دارد.

روایت پلیس بین‌الملل کشته شدن قاضی منصوری است
اسماعیلی در خصوص مرگ قاضی منصوری گفت: قوه قضائیه به جد پیگیر ابهام زدایی و شفافیت حادثه‌ای است که در رومانی اتفاق افتاده و لحاظ ابعاد مختلف هم این موضوع برای ما اهمیت دارد، هم به جهت اینکه شهروند ایرانی بوده و هم به جهت پرونده داشتن، ما تقاضای استرداد را داشتیم و این موضوع به دست آن‌ها رسیده بود.

وی افزود: خود ما هیچ قضاوتی نداریم و روایت پلیس بین‌الملل کشته شدن این فرد است و مستنداتی از جمله تصویر جنازه منتسب به وی است حسب ظواهر خود فرد است ما قاضی هستیم و بر اساس ظاهر مطلبی نمی‌گوییم. باید DNA مطرح شود، خواست خانواده این فرد هم همین است و مجدانه به دنبال این هستیم که جسد به ایران بازگردد، در رابطه با اینکه خودکشی بوده یا دیگرکشی، درخواست مستنداتی داشتیم و درخواست اعزام تیمی از پزشکی قانونی و پلیس بین‌الملل به آنجا رفته و اسناد و مدارک را ببیند. از طریق مقامات قضائی وزارت خارجه و پلیس پیگیر این موضوع هستیم.

رعیت در بازداشت است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت و اینکه آیا این فرد در بازداشت به سر می‌برد یا خیر گفت؟ طبق آخرین استعلامی که داشتم این فرد همچنان در بازداشت است، ابعاد و تخلفاتی دارد که به لحاظ نوع اتهامات تحقیقات پرونده‌اش طولانی شده است.

وی افزود: اطلاعی که گرفتیم این بود که تحقیقات مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و مراحل پایانی دادسرایی در حال نهایی شدن است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به بازداشت این فرد تاکید شده است که در رسیدگی به پرونده این فرد تسریع شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اغلب تحقیق و تفحص‌های مجلس به نتیجه نمی‌رسد گفت: تاکنون ۲۹ مورد پرونده تحقیق و تفحص به دادسرای تهران ارجاع شده است که دوازده مورد در حال رسیدگی است. ۲ مورد به محکومیت و کیفرخواست منجر شده است و ۱۵ مورد هم منجر به قرار منع تعقیب و مختومه شدن پرونده شد. حتی یکی از پرونده‌ها مربوط به تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی در زمان تصدی سعید مرتضوی بود که رسیدگی و منجر به محکومیت هم شد.

از خون سردار سلیمانی نمی‌گذریم
اسماعیلی در خصوص اعلان قرمز و جلب دادسرایی ترامپ و سی و پنج متهم در ترور سردار سلیمانی گفت ما بار‌ها گفتیم از خون سردارمان کوتاه نمی‌آییم. باید رسیدگی انجام شود که این رسیدگی ممکن است در ایران عراق و یا مجامع بین‌المللی باشد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در داخل اقداماتی انجام و هیأت مستشاری هم تشکیل شده است و بر اساس یافته‌های خوبی که شد تعدادی از عناصر مؤثر در این اقدام شناسایی شدند. کسانی که رسماً این اقدام را بر عهده گرفتند و کسانی که ما بر اساس اشراف اطلاعاتی‌مان شناسایی کردیم در لیست قرار دارند. پیگیر هستیم در هر زمان به هر کدام از این افراد دسترسی حاصل شود محاکمه صورت گیرد. این موضوع به هیچ وجه سیاسی و قومی نیست چرا که قتلی انجام شده است. انسانی که به دعوت رسمی یک کشور وارد آن کشور شده و خودش هم نماد مبارزه با تروریست بوده است بیانگر این است که به هیچ وجه سیاسی نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 10 تیر 1399، کد خبر: 4961553،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین