پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
طبق این تعریف، کارخانگی، زمانی که به صورت یک وظیفه دائمی -نه در قالب کمک به والدین در امور خانه- اتفاق می‌افتد یکی از انواع کار کودک است. با این‌حال کار خانگی به دلایل مختلف حتی از سوی برخی فعالان مدنی نیز به رسمیت شناخته نشده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است
شعار سال:کاری که کودکی کردن را از کودک بگیرد، در مسیر حقوق دیگر او مانند حق آموزش اخلال ایجاد کند، به سلامتی او لطمه بزند و نیاز او مانند تفریح و استراحت را نادیده بگیرد، کار کودک محسوب می‌شود و طبق قوانین بین‌المللی و داخلی ایران ممنوع است. طبق این تعریف، کارخانگی، زمانی که به صورت یک وظیفه دائمی -نه در قالب کمک به والدین در امور خانه- اتفاق می‌افتد یکی از انواع کار کودک است. با این‌حال کار خانگی به دلایل مختلف حتی از سوی برخی فعالان مدنی نیز به رسمیت شناخته نشده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از طرف دیگر کارخانگی کودکان رابطه مستقیمی با #تبعیض_جنسیتی دارد. کودکان دختر در معرض مستقیم این نوع از کار کودکی هستند و گاهی تنها قربانیان آن محسوب می‌شوند. از آن‌جا که در برخی از موارد، کودکان دختری که به کار خانگی وادار می‌شوند همچنان در حال تحصیل هستند،‌ تاثیر منفی کار بر زندگی کودک، یعنی مدت زمانی که برای درس‌خواندن، استراحت و تفریح و به طور کلی کودکی کردن نیاز دارد، نادیده گرفته می‌شود، چون او محروم از تحصیل محسوب نمی‌شود.

کار کودکی با آسیب ازدواج_کودکان نیز رابطه مستقیم دارد. دختران که بیشترین قربانیان ازدواج کودکان هستند، بعد از ازدواج وادار به کار در خانه می‌شوند و امکان ادامه تحصیل و پرورش استعدادهای خود را پیدا نمی‌کنند و آسیب‌های جسمی و روحی می‌بینند.

نادیده گرفتن استعدادهای کودکان دختر به دلیل کلیشه‌های مرتبط با جنسیت که آنها را کارگران بالقوه خانگی می‌بیند، از پیامدهای مستقیم کارخانگی کودکان است که اغلب قربانیان خود را از میان دختران برمی‌گزیند. طبق برخی برآوردها یک کودک دختر قبل از ازدواج زمانی که به کار خانگی وادار می‌شود بیشتر از یک کار نیمه‌وقت زمان مصرف می‌کند.

به آسیب‌های غیرقابل اجتناب و مستقیم کار کودکی مرتبط با کار خانگی می‌توان خشونت خانگی به صورت جسمی یا روانی را هم افزود. کودکان دختر برای آماده شدن در امور خانه گاهی تنبیه، تحقیر یا فشارهای روانی را متحمل می‌شوند که خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روان کودک می‌زند و کرامت انسانی کودک را نادیده می‌گیرد.

در بسیاری از موارد خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی و باورهای اجتماعی یا آن‌چه آنها گمان می‌کنند دیگران از آ‌نها انتظار دارند، به کار کودکان دختر در قالب کار خانگی دامن می‌زنند و آن‌ را مغایر حقوق کودک قلمداد نمی‌کنند. آموزش، تلاش برای تغییر باورها و ایجاد فرصت گفت‌وگو برای اصلاح برداشت از نوع انتظار دیگران می‌تواند در تغییر رویکرد نسبت به کودکان دختر و کار خانگی موثر باشد.
 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین