پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
بازنشستگان این روزها بیش از گذشته چشم انتظار همسان سازی حقوق هایشان هستند.
شعار سال: به دلیل جمعیت بالای آماده‌به‌کار در کشور و کمبود فرصت‌های شغلی جدید و بعضی سوءاستفاده‌ها در به‌کارگیری بازنشستگان قوانینی تعریف‌شده که از ادامه فعالیت این افراد در مشاغل مختلف ممانعت می‌کند.
در میان فشار‌های اقتصادی و نابسامانی معیشتی در سال‌های اخیر بازنشستگان‌که به دلیل سن بالا و عدم وجود موقعیت شغلی امکان افزایش درآمد ندارند در انتظار همسان‌سازی حقوقشان روز‌های سختی را می‌گذرانند.

صدای ضعیف بازنشستگان به هیچ جا نمی‌رسد
یکی از بازنشستگان می‌گوید: مدیرانی که با حقوق بسیار بالا بازنشسته می‌شوند دغدغه‌ای ندارند و اصلاً برایشان مهم نیست که به فکر ما بازنشسته‌ها باشند. من ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان می‌گیرم و این پول نیاز‌های اولیه من و خانواده‌ام را تا روز پنجم ماه هم تأمین نمی‌کند.
بازنشسته دیگری با اشاره به وضعیت به‌هم‌ریخته اقتصادی و افزایش چشمگیر قیمت‌ها به‌صورت روزافزون گفت: وقتی من بازنشسته شدم نه عروس داشتم و نه نوه. اما حالا باوجود داماد و عروس و نوه باید با همان حقوقی زندگی را بگذرانم که بدون وجود آن‌ها می‌گذراندم.
یک بازنشسته دیگر مطلبی که در مورد افزایش حقوق کارگران در روزنامه‌ای که خوانده را به من نشان داده و می‌گوید: سی سال به‌طور مرتب حق بیمه پرداخت کرده‌ایم که حالا این روز‌ها این حقوق دست من را بگیرد. حالا باید منتظر بنشینیم تا دولت بدهکاری سنگینش به ما را بدهد تا حقوق ما کمی با میزان تورم و فشار‌های اقتصادی شدید متناسب شود. اصلاً معلوم نیست در سازمان تأمین اجتماعی چه خبر است؟

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟
حدود ۸ سال پیش مجلس شورای اسلامی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با حقوق شاغلان شود، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس می‌گذشت و خبری از اجرای این قانون نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای این قانون توسط دولت تأمین شود، اما کم‌توجهی هرساله به این امر در لایحه بودجه یا در حالت خوش‌بینانه محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب ماندگی جدی شود.
اوایل سال جاری، سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و این وسط سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی‌کلاه ماند و صدایشان بلند شد، به‌طوری‌که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این بی‌عدالتی اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوقشان هستند.

سر بی‌کلاه بازنشستگان تأمین اجتماعی از همسان‌سازی حقوق
شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم مورد عدم اختصاص گفت: مجلس در بودجه سال جدید اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داد، اما متأسفانه از این میزان بودجه، اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. در این وضعیت نه‌تن‌ها اعتباری برای صندوق در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه طلب‌های به‌حق آن‌ها نیز تسویه نمی‌شود.
بعدازاین صحبت‌ها مدیرعامل تأمین اجتماعی پیگیر پس گرفتن طلب تأمین اجتماعی از دولت شد. بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان دولتی و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درنهایت مشخص شد برخی از اموال دولت به‌عنوان رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شود تا این سازمان درآمد حاصل از فروش و یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای همسان‌سازی کند.
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی بود که دولت بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند، ادامه داد: مقرر شد این مبلغ در قالب شرکت‌هایی که قابل‌عرضه در بورس هستند به تأمین اجتماعی پرداخت شود تا تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را در بورس عرضه کند تا از درآمد مستمر این شرکت‌ها همسان‌سازی را اجرا کند.

بالاخره منابع همسان‌سازی تأمین شد: دولت به‌جای بدهی به تأمین اجتماعی شرکت داد
۱۸ تیر ۹۹ خبر آمد که رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای بود که قرار شد دولت برای رد دیون به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و تأمین اجتماعی هم برای همسان‌سازی از این مبلغ استفاده کند.
در جلسه هیئت‌وزیران، با دستور رئیس‌جمهور و با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به تصویب هیئت‌وزیران رسید و واگذاری رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام ۹ شرکت مهم دولت به تأمین اجتماعی تصویب شد.
اکبر شوکت عضو هیئت‌امنای سازمان تأمین اجتماعی درباره جزئیات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: این رقم برای اجرای همسان‌سازی در ۳ سال متوالی است و بخشی از این مبلغ را برای امسال استفاده کرده و باقی منابع را سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا هرسال برای دریافت بودجه همسان‌سازی با دولت به مشکل برنخوریم.

افزایش حقوق سالیانه با همسان‌سازی حقوق فرق دارد
سؤالی که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح است که ماجرای افزایش حقوق مجدد چیست؟ مگر به‌تازگی اعلام نشد که ۲۶ درصد افزایش حقوق برای سال ۹۹ اجرا می‌شود؟
در جواب این گروه از بازنشستگان باید گفت، افزایش ۲۶ درصدی حقوق که از حدود یک ماه پیش اعمال شد، افزایش حقوق سالیانه است که مانند هرسال بعد از مشخص شدن دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار، حقوق بازنشستگان نیز بر همان مبنا برای سال جدید محاسبه می‌شود، اما این افزایش مجدد حقوق و خبر‌هایی که این روز‌ها به گوش می‌رسد، از منابع همسان‌سازی است.
به اعتراف مسئولان این افزایش حقوق و همسان‌سازی‌ها تنها بخش کوچکی از کمبود درآمد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را پوشش می‌دهد و با توجه به اینکه این قشر بازنشسته نتایج سرمایه‌گذاری خود در بیمه را دریافت می‌کند، منزلتش نباید این‌چنین زیر سؤال برود و دولت موظف است بجای برداشت از منابع سازمان تأمین اجتماعی و مقروض ماندن به آن، که منجر به وارد شدن فشار طاقت‌فرسا به بازنشستگان می‌شود به وظیفه‌های حمایتی خود از جمعیت روزافزون بازنشسته‌های کشور بیفزاید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، به تاریخ: ۲۵ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۰۱۶۵۸، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین