پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۶۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
بر اساس آنچه دولت وعده داده بود، قرار بود با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی هیچ فرد بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد و افرادی که سال‌های کمتری بیمه بوده‌اند هم زیر دو میلیون تومان دریافت نکنند. اما حالا با اجرای این طرح هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.

شعار سال: از ۲۰ مرداد ماه طق وعده مسئولان، مبلغی برای بازنشستگان در حال واریز است که اعلام شده این پرداختی، در راستای همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بوده است. اما بازنشستگان به مبلغ پرداختی انتقادات زیادی دارند.

چراکه قرار بود همسان‌سازی به نحوی انجام شود که دریافتی ماهانه هیچ بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد. اما حالا هم مبلغ دریافتی بسیاری از افراد زیر این عدد است و هم سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور در این طرح لحاظ نشده است.

بر اساس آنچه دولت وعده داده بود، قرار بود با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی هیچ فرد بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد و افرادی که سال‌های کمتری بیمه بوده‌اند هم زیر دو میلیون تومان دریافت نکنند. اما حالا با اجرای این طرح هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.

تبعیض مزدی بازنشستگان

تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به تبعیض مزدی و مبلغ ناچیز همسان سازی در حقوق مردادماه خود اعتراضاتی را بیان کرده اند. آن‌ها می‌گویند چرا باید افزایش همسان‌سازی و مزایای مزدی از مردادماه اعمال شود و چرا این مبالغ ناچیز است در حالی که قرار بود مبلغ ۸۰۰ هزارتومان به حقوق تمام بازنشستگان اضافه شود.. به گفته‌ی این بازنشستگان، اولا چرا باید بازنشستگان کشوری و لشگری از ابتدای سال مشمول کف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شوند، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی قرار است از مردادماه این کف برقرار شود.

آن‌ها تاکید کردند: اگر قرار است دولت ادعا کند دریافتی همه بازنشستگان را به بیشتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسانده است، باید مابه‌التفاوت چهارماه ابتدای سال به بازنشستگان کارگری پرداخت شود. بازنشستگان کارگری که ۶۵ درصد بازنشستگان کشور را تشکیل می‌دهند، چهارماه از سال را با مستمری دو میلیون تومان و حتی زیر دو میلیون تومان سر کرده‌اند و عادلانه نیست افزایش ناشی از همسان‌سازی و مزایای مزدی، فقط هفت ماه پایان سال پرداخت شود.

این بازنشستگان با بیان اینکه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یا ۳ میلیون تومان برای گذران زندگی اصلاً کافی نیست؛ می‌گویند: همین افزایش ناچیز هم برای تمام سال پرداخت نمی‌شود.
 

بازنشستگان: به جای همسان‌سازی حقوق، صدقه‌سازی کردند

 

در ادامه برخی از پیام‌های بازنشستگان را در اعتراض به همسان سازی حقوق شان را می‌خوانید.
«این ۲۴۰ تومان که برای متناسب سازی واریز کردین پول دوکیلو گوشت نمیشه با این گرونی‌ها چه کنیم؟»

«۳۵ سال سابقه دارم ۵۰۰ تومن افزایش دادن. ۵۰۰ تومن چه دردی رو دوا میکنه؟»

«این همسان‌سازی برای حقوق بالا یا حداکثر بگیران فایده داره برای ما حداقل بگیران با این تورم کمر شکن به اندازه‌ی سر سوزن فرق نداره.»

«این همه جار جار راه انداختن ۳۰۰ هزار تومن اضافه کردن؟»

«کدوم همسان‌سازی؟ ایاشما می‌توانید با دو میلیون زندگی کنی و کرایه خانه بدی؟»

«به حقوق من امروز ۱۸۰ هزار تومن اضافه شد. الان کلا یک میلیون و ۴۰۰ می‌گیرم. این شد همسان سازی؟»

«۱۰سال از سابقه سخت وزیان‌آور رو که محاسبه نکردند. مبلغ حق مسکن و حق معیشت که ۷۰۰ تومن بود را ندادن. ماده ۹۶ و ۱۱۱ رو اجرا نکردن و قانون رو دور زدن. تا دیروز میگفتند پول نداریم حالا که ۳۲هزار میلیارد گرفتند. پس مشکل چیه؟»

«۳۲۰۰۰میلیارد از دولت گرفتن برای متناسب سازی مستمری بگران، اما حدود ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار تومان حقوق‌ها را زیاد کردند. ظاهرا بجای همسان‌سازی صدقه‌سازی کردند.»

«شما حیا نمی‌کنید ۴۰۰ تومن اضافه کرده اید. کارگر ساختمانی روزی۳۰۰هزار تومن میگیرد.»

«یکی بهمون بگه کجا باید شکایتمون رو ببریم؟ این متناسب سازی فقط پول دو کیلو گوشت میشه. پس کرایه خونه و ایاب و ذهاب و پوشاک و درمان و …رو چه کنیم؟»

«آخه این شد همسان‌سازی حقوق‌های پایین را بالا ببرید آن‌هایی که حقوق بالا دارن بازم بالا میبرین به داد حقوق‌های پایین برسین.»

«۲۵۰ تومن الان میشه دقیق بگید با کدوم حقوق همسان‌سازی کردید با حقوق کیا برابر شده حقوق کی کدوم مسئول کدوم کارمند کدوم بازنشسته ۲۳۰۰ هست ک حقوق ما باهاش مساوی شده؟»


«چقدراخه بی احترامی به بازنشسته ۲۱۰هزارتومن همسان سازی بعد این همه وقت؟»

«پدرم ۱۳ سال سابقه بیمه دارد، ولی هنوز زیر یک میلیون تومان میگیرد.»

«چیزی که گفتند با مبلغی که واریز کردند مغایرت دارد. پدرم با ۱۳ سال سابقه پارسال ۶۵۰ تومان میگرفته الان فقط ۲۴۰ تومان به حقوقش اضافه شد که جمع کل دریافتیش امسال به یک میلیون و دویست نمی‌رسد. مگر نگفتند با سابقه پرداخت ۱۰ سال مبلغ دو میلیون و چهارصد تومان میگیرد؟»

«من۲۰ سال در شرایط سخت و زیان آور کار کردم و ۴ درصد بیمه آن را پرداخت کردم چرا متناسب‌سازی رو براساس ۳۰ سال محاسبه نمی‌کنید پس عدالت کجاست.»

«در طرح همسان‌سازی کلا ۴۵ هزار تومان به حقوقم اضافه شده. من هنوز یک میلیون تومان هم نمی‌گیرم. با ۱۵ سال سابقه کار.»

«خوب ما‌ها که از کارافتاده کلی هستیم چه گناهی کردیم که ۱۵۰تومن اضافه کردین پول یه قلم از دارو‌های من هم در ماه نمیشه. سالهاست چشم انتظار همسان سازی بودیم اینم نتیجه‌اش.»

«اول گفتن همسان سازی انجام میشه حالا میگن ۲ مرحله‌ای میشه بعدا هم میگن مرحله دوم منوط به انجام مرحله اول هست برای مرحله اول هم فعلا بودجه نداریم
….»
 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: اگر خود من هم بازنشسته بودم و این حقوق را دریافت می‌کردم ناراضی بودم

در همین خصوص مصطفی سالاری، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به اعتراض بازنشستگان در خصوص همسان سازی حقوشان واکنش نشان داد و گفت: بازنشستگان می‌توانند فرمول جدید را به ما دهند و نظرات اصلاحی را مستقیما اعلام کنند تا تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه از وضعیت معیشت بازنشستگان باخبر هستیم و این ادعا را نداریم که با اجرای همسان سازی وضعیت معیشتی تمام بازنشستگان بهبود یافته است، افزود: این میزان حقوق با زندگی حد متوسط قطعا فاصله دارد و اگر خود من هم بازنشسته بودم و این حقوق را دریافت می‌کردم ناراضی بودم.

سالاری بیان کرد: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رقم همسان سازی از اول مرداد ماه اعمال و احکام را صادر کردیم و واریز حقوق مرداد ماه با احتساب همسان سازی آغاز شده است و از ۳.۵ میلیون بازنشسته، یک میلیون و ۲۰۰ نفر حقوق مرداد ماه را دریافت کردند، هر ماه از تاریخ ۱۹ تا ۳۰ همان ماه پرداختی‌ها صورت می‌گیرد و حقوق ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر درحال پرداخت است.

او درباره اعتراض بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور گفت: فرمول افزایش را با بازنشستگان محاسبه کردیم و بخش عمده کاری که انجام دادیم بر مبنای نظرات بازنشستگان بوده است، اجرای همسان سازی بر ۳ محور است یکی مبلغ پایه که بر حقوق بازنشستگان افزوده شده است و کسی اعتراضی برای این مبلغ ندارد.

سالاری تصریح کرد: مورد دیگر مرداخت حقوق براساس سوابق افراد است. فاصله این افراد با حداقل بگیران کمتر شده است و یکی هم براساس سابقه بیمه پردازی است که این عامل سوم مبنی بر اصول صندوق داری و بیمه‌ای است.

او درباره اعتراض بازنشستگان برای حقوقشان، گفت: نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور که چه طور حساب کنیم که براساس میزان حق بیمه‌ای که آن‌ها پرداخت کرده اند را تبدیل به سابقه کنیم نظرات کارشناسی متفاوت است و با توجه به نظرات مختلف برای حقوق این دسته از بازنشستگان تصمیم گیری شده است. این گروه از بازنشستگان می‌توانند فرمول جدید را به ما دهند و نظرات اصلاحی را مستقیما اعلام کنند تا تصمیم گیری شود.
 

واکنش سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی به اعتراض بازنشستگان

در همین خصوص نیز سازمان تامین اجتماعی استان خراسان رضوی نیز واکنش نشان داد و مدعی است: در طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، سابقه واقعی ملاک محاسبه خواهد بود و بر این اساس، مستمری بگیرانی که سابقه واقعی آنان ۳۰ سال و بیشتر است، دریافتی آنان از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه کنتر نخواهد بود، لذا افرادی که سابقه آنان کمتر است، ضمن اینکه به همان تناسب سابقه مشمول طرح متناسب سازی می‌شوند، به الطبع کمتر از مبلغ مذکور مستمری دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است که در خصوص مشاغل سخت و زیان آور، در طرح متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، صرفاً سابقه واقعی لحاظ می‌شود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری جماران ، تاریخ انتشار 31 مرداد    99، کد خبر:   1464960، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
2
کلاهی که کانون برای بازنشستگان و مستمربگیران دوخت با طرح پیشنهادی خود...بنام اینها به کام خود
یه بازنشسته تامین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
1
فریبمون دادند...چندماه که حقوقهارو فریز کردند بعد 26درصد بعد هم با خبرخوش خبرخوش و وعده های توخالی گذاشتن 25 تیر بگذره دست آخر بجای همسان سازی همسان سوزی کردند!!! بدجوری سوزوندنمون!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین