پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
سخنگوی گمرک از صادرات چای ایران به ۱۲ کشور از جمله عراق، قراقستان، افغانستان، آلمان و هند به وزنی بالغ بر ۵۷۵ تن و ارزش ۴۹۳ هزار دلار خبر داد.
شعار سال: به نقل از گمرک، سید روح الله لطیفی، گفت: چای ایرانی طی ۳ ماهه اول سال ۹۹ به ۱۲ کشور جهان صادر شده است که از حیث وزنی بالغ بر ۵۷۵ تن و از حیث ارزش ۴۹۳ هزار و ۷۸۵ دلار است.

سخنگوی گمرک اظهار ادامه داد: کشور عراق با خرید ۱۸۳ تن چای ایرانی به ارزش ۲۳۷ هزار و۵۰۰ دلار رتبه اول و قزاقستان با واردات ۱۱۲ تن چای ایرانی به ارزش ۱۲۶ هزار و۹ دلار، دومین مقصد صادراتی چای ایرانی است و بعد از آن به ترتیب، افغانستان با ۶۹ تن، آلمان با ۳۷ تن، هند با ۳۵ تن، تاجیکستان با ۲۹ تن، روسیه با ۱۲ تن، ازبکستان با ۱۰ تن و ترکیه ۶ تن در رتبه‌های بعدی صادرات چای کشورمان قرار دارند.

لطیفی در خصوص میزان واردات چای به کشور نیز گفت: در ۳ ماهه اول سال جاری، حدود ۱۴ هزار و ۳۵۴ تن چای به ارزش ۶۸ میلیون و۸۹۰ هزار و ۷۹۴ دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: کشورمان از ۱۴ کشور واردات چای داشته است که بیشترین حجم واردات از هندوستان با بیش از ۸ هزار تن وبه ارزش ۳۶ میلیون و۸۱۲ هزار و ۲۶۹ دلار بوده است.

لطیفی در ادامه گفت: سریلانکا با بیش از ۱۳ میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز با بیش از ۱۱ میلیون دلار کشور‌های طرف معامله برای تأمین چای خارجی بودند.

سخنگوی گمرک افزود: آمار سال‌های گذشته گمرک بیانگر این است که میزان واردات سالیانه چای در کشور بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن بوده است.

لطیفی همچنین در تشریح اهمیت جایگاه ایران در تجارت چای گفت: چای یک کالای مصرفی تمام اقشار جامعه است، چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی پس از آب در جهان و یکی از با اهمیت‌ترین محصولات ارزش آفرین در بخش کشاورزی است. اگر به آمار تجارت بین‌المللی چای توجه کنیم ۷۵ درصد تولید و ۶۰ درصد صادرات چای دنیا در اختیار صرفاً ۴ کشور دنیا است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: در حال حاضر سالانه در حدود ۴۲ میلیارد دلار سهم تجارت چای در جهان است و حدود ۵۰ کشور در جهان به کشت چای می‌پردازند و تقریباً بیش از ۳ میلیارد نفر در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به نوشیدن چای عادت دارند که روسیه به تنهایی ۱۰ درصد از سهم مصرف چای در جهان را به خود اختصاص داده است و با توجه به عادت و فرهنگ چای در کشور‌های پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان، کشور‌های مشترک‌المنافع، کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران، کشورمان را با توجه به وجود مناطق ویژه آزاد اقتصادی در نقاط مختلف کشور و دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به بازار‌های کشور‌های همجوار می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای برای فرآوری و صادرات چای تبدیل کند. کشور‌های چین، سریلانکا، کنیا و هند بزرگترین صادرکنندگان این محصول و روسیه، آمریکا، انگلستان، مصر، پاکستان و ایران بزرگترین واردکنندگان چای در سطح جهان هستند.

وی افزود: چین، هند، کنیا و سریلانکا کشور‌های تولید کننده و صادر کننده عمده چای جهان هستند بیشتر تولیدات چین و هند در کشور‌های خودشان مصرف می‌شود و بیشترین چای تولیدی در کنیا و سریلانکا هم صادر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 30 تیر 1399،  www.agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
مرغوبیت چای ایران بالاست ولی متاسفانه ما مشکل برندسازی و تبلیغات داریم واسه محصولات داخلی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین