پیرو مصوبه هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۹، معاون اول رئیس جمهور اقدام به ابلاغ اصلاحیه برخی از عناوین و جرایم تخلفات رانندگی نمود. ضمن تشکر از کلیه فعالان این حوزه، سوال این است که آیا در این مصوبات و قوانین، کسی به فکر احقاق حقوق مسلم شهروندان و تامین خواستههای قانونی آنها است؟ آیا برخورد قهری، سلبی، یک طرفه و به قول معروف، اعمال قانون و اخذ جرائم، پاسخگو به نیازهای جامعه جدید خواهد بود؟ این مسیر یکطرفه تا کی باید دنباله گیری شود؟
شعار سال: گویا رسم شده است که خودشان ببرند، بدوزند و بپوشند، اصلا گور بابای .... کی به کیه، زور داریم و مکانیزم احقاق حق شهروندی هم طاقت فرساست، مردم هم که به اندازه کافی گرفتاری دارند، لذا مصوب میکنیم و مجبورند که انجام دهند. باور بفرمائید این منطق، تا حد زیادی شباهت به منطق تصویب مصوبات مرتبط با جرائم رانندگی در کشور دارد.
وقتی هر طور دلشان میخواهد، طرح ترافیک را نسخه پیچی میکنند و به اسم اجماع نظر و انجام مسئولیت به خورد خلق الله میدهند، چه معنائی میتواند داشته باشد؟ مرد عمل هستید، متن مصوبات و آئین نامهها و. را قبل از تصویب به نقد شهروندان بگذارید؟ به نقد انجمنهای علمی بگذارید؟ البته بعید میدانیم که بدانید برای تقریبا کلیه رشتههای تخصصی دانشگاهی، انجمن علمی داریم که در سطوح مختلف و بشکل سالیانه توسط وزارت عتف، رتبه بندی میشوند. اگر میدانستید که اینگونه رفتار نمیکردید؟ اگر میدانید و عمل نمیکنید که داستان پیچیدهتر میشود.
وقتی بشکل سالیانه مبلغ جرایم رانندگی با ضریبی از تورم بالا میرود، کدام جامعیت و مانعیت قانونی را میتوان ادعا کرد در شرایطی که جرائم افزایش قیمت داشته باشد، اما سقف جرایم منجر به توقیف خودرو ثابت باشد؟ باور بفرمائید آنان که میفهمند، به این رویه رفتاری میخندند.
بسیاری از فعالیتها و کارکردهای مورد نیاز جامعه در حوزه وظایف راهنمائی و رانندگی، مورد توجه و اولویت قرار نگرفته و حتی برخیها (البته با کم لطفی)، پلیس راهنما و رانندگی را پلیس گشت ترافیک و پلیس تصادف مینامند. واقعا فکر میکنید چه شده که به اینجا رسیده ایم؟ وضعیت ورود به ساخت پارکینگ و فشار قانونی بر شهرداریها چرا مغفول است؟ برخورد هدفمند و مستمر (نه برخورد مانوری و موردی به اسم برخورد ضربتی؟) با موتور سوارهای متخلف چرا مسکوت است؟ مقابله با شیشه دودیها و چراغ غیر استاندارد چرا مورد کم توجهی است؟ پرداختن مستمر به اصطلاح فیزیکی معابر و مدیریت هوشمند و یکپارچه ترافیک چرا با چراغ کم سو، اجرا میشود؟ حتی نتوانسته اید در حوزه فرهنگ سازمانی و استانداردهای حرفهای برخورد پلیس با مخاطب در موقعیتهای مختلف، توفیق لازم را کسب کنید. حتی به عبارت استاندارد صدا کردن خودرو توسط ماموران عملیاتی پلیس، کم توجهی کرده اید. آیا شیوه توقیف خودروهای متخلف و انتقال انها به پارکینگ، استاندارد تعریف شده دارد؟ اگر دارد کجاست؟ آیا شیوه توقیف خودرو در پارکینگ و گرفتن سویچ خودرو در پارکینگ، فعلی قانونی است؟ چرا سامانه مکانیزه رفع توقیفی خودرو را طراحی و اجرا نمیکنید؟ علت خرید این حجم دوربین و عدم استفاده کارآمد از خریدهای صورت پذیرفته چیست؟ چرا پاسخ نمیدهید و سکوت تاریخی در پیش میگیرید؟ به چه میزان شیوه کروکی کشیدن کادر عملیاتی خودتان را تائید میکنید و به چه میزان از خطاهای آنها آگاهی دارید؟ چرا سامانه قانونی فسادستیزی را در پلیس راهور و پلیس راه (با تاکید بر جنبههای مالی و بعضا اخلاقی)، راه اندازی نمیکنید؟ چرا در مقابل اجرای برخی از طرحهای خاص شهرداریها نظیر طرح مسیر دوچرخه سواری، اعلام موضع شفاف نمیکنید؟ چرا در مقابل یکطرف شدن برخی از معابر و شریانهای اصلی و ضررهای وارده به کسبه، کسی حرفی نمیزند؟ و ....
آیا از راهنمائی و رانندگی، اصطلاح اعمال قانون کردن و اخذ جرائم را آموخته ایم؟ یا حقوق شهروندان نیز برایمان دارای اهمیت است. بر اساس ادلههای تشریح شده، به شدت از عملکرد پلیس راهنمائی و رانندگی گلهمند بوده و بر وضع موجود انتقاد داریم. پلیسی که از مالیات ما حقوق گرفته و از جرائم پرداختی توسط شهروندان، فعالیت میکند.
شهروندان حتی شماره تلفن اختصاصی برای بیان گلایه از این پلیس در اختیار ندارند (بغیر از شمارههای پلیس ۱۱۰ و سامانه ۱۹۷). غالب سامانهها و شمارههای ذکر شده نیز یا پاسخگو نبوده و یا به بد کافی تخصصی نیست. از همین بندی میشوند. اگر میدانستید که اینگونه رفتار نمیکردید؟ اگر میدانید و عمل نمیکنید که داستان پیچیدهتر میشود.
وقتی بشکل سالیانه مبلغ جرایم رانندگی با ضریبی از تورم بالا میرود، کدام جامعیت و مانعیت قانونی را میتوان ادعا کرد در شرایطی که جرائم افزایش قیمت داشته باشد، اما سقف جرایم منجر به توقیف خودرو ثابت باشد؟ باور بفرمائید آنان که میفهمند، به این رویه رفتاری میخندند.
بسیاری از فعالیتها و کارکردهای مورد نیاز جامعه در حوزه وظایف راهنمائی و رانندگی، مورد توجه و اولویت قرار نگرفته و حتی برخیها (البته با کم لطفی)، پلیس راهنما و رانندگی را پلیس گشت ترافیک و پلیس تصادف مینامند. واقعا فکر میکنید چه شده که به اینجا رسیده ایم؟ وضعیت ورود به ساخت پارکینگ و فشار قانونی بر شهرداریها چرا مغفول است؟ برخورد هدفمند و مستمر (نه برخورد مانوری و موردی به اسم برخورد ضربتی؟) با موتور سوارهای متخلف چرا مسکوت است؟ مقابله با شیشه دودیها و چراغ غیر استاندارد چرا مورد کم توجهی است؟ پرداختن مستمر به اصطلاح فیزیکی معابر و مدیریت هوشمند و یکپارچه ترافیک چرا با چراغ کم سو، اجرا میشود؟ حتی نتوانسته اید در حوزه فرهنگ سازمانی و استانداردهای حرفهای برخورد پلیس با مخاطب در موقعیتهای مختلف، توفیق لازم را کسب کنید. حتی به عبارت استاندارد صدا کردن خودرو توسط ماموران عملیاتی پلیس، کم توجهی کرده اید. آیا شیوه توقیف خودروهای متخلف و انتقال انها به پارکینگ، استاندارد تعریف شده دارد؟ اگر دارد کجاست؟ آیا شیوه توقیف خودرو در پارکینگ و گرفتن سویچ خودرو در پارکینگ، فعلی قانونی است؟ چرا سامانه مکانیزه رفع توقیفی خودرو را طراحی و اجرا نمیکنید؟ علت خرید این حجم دوربین و عدم استفاده کارآمد از خریدهای صورت پذیرفته چیست؟ چرا پاسخ نمیدهید و سکوت تاریخی در پیش میگیرید؟ به چه میزان شیوه کروکی کشیدن کادر عملیاتی خودتان را تائید میکنید و به چه میزان از خطاهای آنها آگاهی دارید؟ چرا سامانه قانونی فسادستیزی را در پلیس راهور و پلیس راه (با تاکید بر جنبههای مالی و بعضا اخلاقی)، راه اندازی نمیکنید؟ چرا در مقابل اجرای برخی از طرحهای خاص شهرداریها نظیر طرح مسیر دوچرخه سواری، اعلام موضع شفاف نمیکنید؟ چرا در مقابل یکطرف شدن برخی از معابر و شریانهای اصلی و ضررهای وارده به کسبه، کسی حرفی نمیزند؟ و ....
آیا از راهنمائی و رانندگی، اصطلاح اعمال قانون کردن و اخذ جرائم را آموخته ایم؟ یا حقوق شهروندان نیز برایمان دارای اهمیت است. بر اساس ادلههای تشریح شده، به شدت از عملکرد پلیس راهنمائی و رانندگی گلهمند بوده و بر وضع موجود انتقاد داریم. پلیسی که از مالیات ما حقوق گرفته و از جرائم پرداختی توسط شهروندان، فعالیت میکند.
شهروندان حتی شماره تلفن اختصاصی برای بیان گلایه از این پلیس در اختیار ندارند (بغیر از شمارههای پلیس ۱۱۰ و سامانه ۱۹۷). غالب سامانهها و شمارههای ذکر شده نیز یا پاسخگو نبوده و یا به بد کافی تخصصی نیست. از همین رسانه اعلام میکنیم که آمادگی لازم برای مناظره تلویزیونی یا مناظره حضوری در یک محیط بی طرف علمی نظیر دانشگاه و با حضور اصحاب رسانه (البته بعد از کم رنگ شدن کرونا) با مقامات و مدیران ارشد پلیس راهور را داریم. بنظر میرسد که ادعا کافی است، لطفا به میدان آمده و پاسخگو باشید.
لازم به توضیح است که با وجود نقدهای عدیدهای که نسبت به عملکرد و شیوه فعالیت پلیس راهور داشته و داریم، سپاسگزار خدمات صورت پذیرفته بوده و دست بوس، اقدامات نیروهائی از همین پلیس هستیم که به کررات مصادیق فعالیت خالصانه آنان را در پایگاه تحلیلی خبری شعار سال منعکس کرده ایم (از فعالیت در سیل گرفته تا پاکسازی موقعیتهای تصادف، از کمک به سالمندان گرفته تا رفع موردی مشکل شهروندان، از ریزش کوه گرفته تا ماندن در بین راه و ..). نقد ما، نقد سیستمی و اصلاحی بوده و نقد شخصی و یا خدای ناکرده سیاه نمائی نیست.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال