پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
تیرماه امسال همانند ماه قبل روزهای خوبی برای جنگل ها و مراتع کشورمان نبود و بسیاری از منابع طبیعی و فضای سبز ایران در آتش سوخت و حسرت بر دل طبیعت دوستان گذاشت.

شعار سال:این آتش سوزی ها که گاه وسعت آن به چند هکتار می رسید هر چند با تلاش و از خودگذشتگی آتش نشانان و کمک های دولتی و مردمی مهار شد اما خسارت هایی که بر جای گذاشته نیز قابل توجه است.

با وجود اینکه ایران جزو کشورهای چهار فصل محسوب می‌شود اما در برخی از نقاط دمای هوا به ۵۰ درجه‌ سانتی‌گراد هم می‌رسد و این کشور جزو مناطق خشک و گرم جهان محسوب می شود و البته خشکسالی های اخیر نیز اهمیت مراتع و جنگل ها را دوچندان می کند.

ایران سال گذشته سال پربارشی را پشت سر گذاشت و شاید همین مسئله دلیلی باشد بر انبوه علف های هرز در زمین های کشاورزی و مراتع و جنگل ها که در نهایت با رسیدن به روزهای گرم سال ۹۹ منجر به آتش سوزی شد، همچنین بخش دیگری از این آتش سوزی ها را می توان سهل انگاری کشاورزان در فصل برداشت و آتش زدن کاه و کلش دانست.

در بیان دلایل دیگری که آتش را به جان جنگل ها، مراتع و زمین های کشاورزی انداخته بنا به اظهارات برخی مسوولان موارد عمدی هم مشاهده می شود که البته به هر دلیلی که این آتش سوزی ها رخ داده، بخشی از منابع ملی و طبیعی کشورمان از دست رفته است که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست و نیازمند هزینه و زمان زیادی است تا بار دیگر بتوان سرسبزی را به جنگل ها و مراتع آسیب دیده بازگرداند.

این آتش سوزی ها علاوه بر از بین بردن مراتع و جنگل ها، تلخی دیگری هم داشت و آن سوختگی و در نهایت فوت جوان ۳۱ ساله به نام محمد جواد مختاری بود که به عنوان مدافع طبیعت برای فرونشاندن آتش سوزی به ارتفاعات منطقه فهلیان شهرستان ممسنی در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از شیراز مرکز استان فارس رفته بود.

اتفاق ناگوار دیگر جان باختن سه نفر از دوستداران محیط زیست در جریان اطفاء حریق مراتع منطقه حفاظت شده «بوزین مرخیل» شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه به نام های «مختارخندانی» از موسسان انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» از نیروهای مردمی بود.

بر اساس اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بیش از هزار و ۳۰۰ فقره حریق در منابع طبیعی و جنگل‌های کشور از ابتدای سال‌جاری تا ۱۸ تیرماه جاری گزارش شده است که نسبت به سال‌های قبل افزایش دارد.

مسعود منصور گفته است: ۹۰ درصد حریق ها در منابع طبیعی کشور ناشی از عوامل انسانی است که بخشی از آن هم عمدی بوده است.

در این گزارش برآن شدیم تا گستره و حجم آتش سوزی در نقاط مختلف کشور را مرور کنیم تا ضمن اطلاع آحاد جامعه، مسوولان هم بتوانند با اشراف کامل بر این موضوع، برای جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی در آینده برنامه ریزی دقیقی داشته باشند تا دیگر شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

 

آذربایجان غربی

این استان در تیرماه نیز دستخوش حادثه آتش سوزی شد به گونه ای که پنج هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلوی شهرستان میاندوآب در سوم تیرماه طعمه حریق شد و در آتش سوخت. 

 در آتش‌سوزی مراتع منطقه "حمزه‌آباد" شهرستان بوکان نیز با ۱۴۰ هزار هکتار مرتع که ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست بیش از سه هکتار از مراتع این منطقه از بین رفت.

همچنین هشت هکتار از مزارع گندم روستای "دنگز" از توابع بخش مرکزی شهرستان بوکان ۱۳ تیرماه طعمه حریق شد و در مجموع از ابتدای سال‌ جاری تاکنون بیش از ۱۱ هکتار از مزراع گندم در بوکان آتش گرفته است.

آذربایجان شرقی

اواخر تیرماه نیز جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا دچار آتش سوزی شد و بخش هایی از مراتع بین روستاهای « سوتن» و « کلاله» خداآفرین در آتش سوخت و علت آتش سوزی روشن کردن آتش توسط تعدادی از افراد که در منطقه اتراق کرده بودند، اعلام شد.

جنگل های ارسباران در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد و حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت. 

البرز

امروز ۳۱ تیرماه نیز ۲۰ هکتار علفزار مقابل ندامتگاه شهید کچویی فردیس واقع در استان البرز در آتش سوخت و با تلاش نیروهای آتش نشانی بعد از ۲ ساعت این آتش مهار شد.

از ابتدای سال جاری اکنون ۵۶.۵ هکتار از عرصه های طبیعی و مرتعی استان در آتش سوخته است.

اردبیل

آتش‌ همچنین هفتم تیرماه در مناطق جنگلی روستاهای کزج، دمدل و کیوی زاویه از توابع این بخش خورش رستم خلخال به جان ۱۴ هکتار جنگل افتاد و خسارت هایی به بار آورد.

اصفهان

اما نصف جهان نیز از چنگال آتش نتوانست رهایی یابد و در چهارم تیرماه ۲۰ هکتار از باغ‌های ابیانه شهرستان نطنز  در دام آتش افتاد، البته آتش سوزی به این محدوده ختم نشد و در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه آتش‌ حدود سه هکتار از مراتع بخش "بن‌شاهی" شهرستان سمیرم و بخشی از مزرعه گندم محدوده نزدیک به باغ پرندگان منطقه ناژوان و مراتع روستای "انالوجه " در شهرستان چادگان را در برگرفت.

بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی مسوولان استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ فقره آتش‌سوزی در مراتع شهرستان‌های سمیرم، نطنز، فریدونشهر و شاهین‌شهر و میمه و چادگان رخ داده و در مجموع ۶۶ هکتار از مراتع و سه هکتار از جنگل‌های استان دچار آتش سوزی شده و علت بروز بیش از ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده است و گردشگران یا دامداران بدون مراقبت و رعایت نکات ایمنی، آتش روشن کرده‌اند.

ایلام

آتش همچنین ۲۰ هکتار از اراضی منطقه تفریحی پشته ارشت شهرستان بدره استان ایلام را پنجم تیرماه در برگرفت و عرصه های طبیعی تنگ حمام واقع در تفرجگاه ششدار این استان نیز هشتم تیرماه طعمه حریق شد.

در ایلام نیز با دارا بودن یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی طبیعی و ۱۴۳ هزار هکتار منطقه حفاظت شده  ۱۸ تیرماه پنج هکتار از مراتع طبیعی در منطقه میشخاص طعمه حریق شد که هیچگونه خسارت جانی در پی نداشت.

در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ فقره آتش سوزی به گستره ۱۰ هکتار در اراضی حفاظت شده محیط زیست ایلام در مناطق دینارکوه، کبیرکوه، مانشت و قلارنگ رخ داده است.

 

بوشهر

مراتع شهرستان جم استان بوشهر از دیگر نقاطی بود که تیرماه امسال دستخوش حادثه آتش سوزی شد و به دلیل پوشش علوفه‌ای خشک منطقه که پوشیده از گون و بهمن است و شرایط جوی و وزش باد این آتش بیشتر زبانه کشید و به سمت شرق و ارتفاعات صعب العبور گسترش پیدا کرد.

همچنین در مورد دیگری مرتع بناب چمغاری ارتفاعات گیسکان بخش ارم از توابع شهرستان دشتستان دچار آتش سوزی شد که وسعت منطقه تحت تاثیرآتش و علت آتش سوزی در دست بررسی است.

شعله های آتش مراتع روستای شول شهرستان گناوه را در پنجم تیرماه در چنگال خود اسیر کرد و در نهایت ۱۱ هکتار از این مراتع از بین رفت.

آتش سوزی تنگ سدر (SADAR) واقع در منطقه لاور شرقی شهرستان دشتی این استان نیز در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه منجر به خسارت هایی شد .

از ابتدای امسال تاکنون بر اثر وقوع ۴۵ مورد آتش‌سوزی ۲ هزارو ۲۲۰ هکتار از عرصه‌های ملی استان بوشهر خسارت دیده ‌است‌.

خراسان رضوی

بر اساس اخبار منتشره صبح امروز ۳۱ تیر ماه پنج هکتار مراتع در محدوده دهستان پساکوه بخش زاوین شهرستان کلات واقع در شمال شرق خراسان رضوی دچار آتش‌سوزی شد و تلاش ها برای مهار این آتش ادامه دارد.

هفته پیش نیز حدود ۱۰ هکتار از مراتع بافت جنگلی با پوشش گیاهی پسته وحشی در حوزه شهرستان کلات طعمه آتش شد. 

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۱۴ فقره آتش‌سوزی شامل ۱۲ فقره در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و ۲ فقره در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۱۲۰ هکتار از اراضی در آتش سوخت اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

خراسان شمالی

آتش سوزی روزهای ۱۷ و ۱۸ تیرماه در بخشی از عرصه های منطقه کوه بهار در شهرستان های گرمه و جاجرم واقع در خراسان شمالی به وقوع پیوست وحدود۵۰ هکتار از منابع طبیعی این مناطق در آتش سوخت و ۵۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال خسارت به عرصه های منابع طبیعی منطقه کوه بهارگرمه وارد کرد که علت آن اکنون در دست بررسی است.

در مانه و سملقان که حدود ۴۰ هزار هکتار گندمزار آبی و دیم دارد و سالانه ۹۵ هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود بر اثر نقص فنی کمباین در هنگام برداشت در روز ۱۸ تیرماه، ۲.۵ هکتار از گندمزارهای شهر آوای شهرستان مانه و سملقان آتش گرفت و سوخت  و در حادثه دیگری نیز نیم هکتار از یک مزرعه گندم در شهر آوا، که به صورت عمدی آتش زده شده بود، طعمه حریق شد.

علاوه بر این در سطح ۸ هکتار از حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع گندم شهرستان اسفراین آتش سوزی رخ داد که کشاورزان پیش از رسیدن نیروهای آتش نشانی، آتش را خاموش کردند.

آتش‌سوزی روستای تنسوان بخش مرکزی شهرستان شیروان در سوم تیرماه نیز موجب از بین رفتن چهار هکتار گندمزار و باغ این روستا شد و ۱۷ تیرماه هم عرصه‌های طبیعی روستای خراشا شهرستان جاجرم خراسان شمالی به خاکستر تبدیل شد.

 همچنین ۲۵ تیرماه پنج تن گندم در انبار گندم کشاورزان روستای اردوغان شهرستان اسفراین واقع در خراسان شمالی در آتش سوخت و در روز ۳۰ تیرماه نیز آتش‌سوزی در چند نقطه از مراتع مناطق اسدلی و قردانلو در جنوب و شمال شرق بجنورد به وقوع پیوست.

در مجموع از ابتدای امسال ۱۳۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی درگیر حوادث آتش‌سوزی شده و آسیب دیده است.

خوزستان

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۳ فقره آتش سوزی در شهرستان مسجد سلیمان گزارش شده است که آخرین آن آتش سوزی در منطقه حفاظت شده هفت شهیدان شهرستان مسجد سلیمان در تیرماه است که علت دقیق آن در دست بررسی است.

آتش نشانی ایذه هم امسال ۱۰۹ مورد حادثه آتش‌سوزی در مزارع و کاه‌ و کلش را مهار کرده که ۷۰ درصد آنها عمدی‌ بوده ‌است و آخرین مورد از این آتش سوزی عمدی ۳۰ تیرماه بود که ۴۰ هکتار از کاه‌وکلش‌های باقی‌مانده از مزارع برداشت شده در حوالی روستای بید زرد در آتش ‌سوخت. علاوه براین امروز ۳۱ تیرماه هم خبر رسید که آتش‌ در مراتع و جنگل‌های اطراف روستای تلخاب بخش سوسن شعله‌ور و پس از یک بار مهار بار دیگر به دلیل وزش باد زبانه کشیده است.

همچنین بخشی از جنگل ها و مراتع سررگ خواجه دهدز ۱۴ تیرماه و بخشی از ارتفاعات کوهستانی سادات‌حسینی دهدز در ۲۳ تیرماه دچار حریق شد.

علاوه بر این پنج هکتار از نیزارهای خشک تالاب بین المللی شادگان ۲۳ تیرماه در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز و در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس، وسیع‌ترین تالاب کشور در آتش سوخت.

در ادامه آتش سوزی ها در استان خوزستان آتش به جان ۱۵ هکتار جنگل و مراتع روستای ابوالحسن بخش سردشت در شمال دزفول در پنجم تیرماه، ارتفاعات کوه منگشت در شهرستان ایذه  در ششم تیرماه، ۱۵ هکتار از منطقه حفاظت شده کرایی و منطقه شلال در اندیکا هر دو در هفتم تیرماه، جنگل سوم شعبان دزفول  در نهم تیرماه، منطقه کوهستانی تنگ‌تکاب واقع در شهرستان بهبهان ۱۶ تیرماه افتاد و بخش زیادی از مراتع و جنگل های این منطقه از بین رفت.

 

 

چهار محال و بختیاری

با وقوع آتش‌سوزی در گون‌زارهای بخش دوآب صمصامی شهرستان کوهرنگ، سوم تیرماه حدود پنج هکتار از این مراتع خاکستر شد. 

اما جنگل های بلوط بلند واقع در مرز استان چهار محال و بختیاری و خوزستان نیز با  وقوع دو مرحله آتش‌سوزی شاهد از بین رفتن ۱۰۰ هکتار از این جنگل‌ها در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیرماه بود.

در  آتش سوزی کوه شیبند آرند شهرستان چرام که در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه به وقوع پیوست حدود ۱۰ هکتار از مراتع علفی این منطقه طعمه حریق شد و بعد از ساعت ها تلاش شبانه روزی نیروهای مردمی و اداری به صورت کامل مهار شد.

سیستان و بلوچستان

ششم تیرماه نیز آتش سوزی در دهستان هودیان باعث شد یک هزار اصله درخت طعمه حریق شود و در ۲۸ تیرماه نیز تعدادی از نخل های رودروستا بزمان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان در آتش سوخت.

آتش سوزی نخیلات روستای چاهکیچی دلگان در ۱۹ تیرماه نیز منجر به از بین رفتن ۴۸ اصله درخت خرما در این منطقه شد و وزش شدید باد و همچنین وجود پسماندهای حاصل از حرص درختان خرما و جمع آوری نکردن آنها توسط کشاورزان باعث تاخیر در مهار این آتش سوزی شد.

فارس

دوم تیرماه آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان کازرون را در برگرفت و روز بعد جنگل ها و مراتع در حوزه مرکزی شهرستان کازرون استان فارس در دام آتش افتاد و چند روز بعد یعنی هفتم تیرماه بخشی از ارتفاعات منطقه هرم بخش جویم شهرستان لارستان طعمه حریق شد.

آتش سوزی همچنین ۱۱  تیرماه به جان بخشی از کوه‌ها و مراتع در ارتفاعات هود بخش بیدشهر شهرستان اوز واقع در جنوب شرقی شیراز افتاد که با کمک نیروهای امدادی آتش مهار شد.

همچنین بر اثر وقوع آتش سوزی در ۱۴ تیرماه در ارتفاعات کوه شب مرز بین هرمزگان و فارس حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اصله درخت بنه و کیکم و بیش از ۳۰ هکتار عرصه مرتعی در مرز لارستان سوخت.

۲۳ تیرماه نیز پوشش گیاهی ارتفاعات منطقه چدرویه بخش کردیان شهرستان جهرم از آتش در امان نماند ودچار حریق شد که با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهار شد.

قزوین

 ۷۵ هکتار از جنگل‌های متعلق به اراضی ملی در بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا نیز ۱۶ تیرماه گرفتار آتش سوزی شد.

بر اساس آخرین اطلاعات استان قزوین دارای ۹۷۴ هزار هکتار مرتع،  ۲۹ هزار هکتار بیابان و ۲۸ هزار و ۱۵۷هکتار جنگل است که از این میزان ۸۵۰ هکتار از باغات، مراتع و گندم‌زارهای استان قزوین عمدتا از نوع مراتع با وقوع ۹۰ فقره آتش سوزی از ابتدای امسال تا ۳۱ تیرماه دچار آتش‌سوزی و خسارت شده‌اند.

قم

در آتش‌سوزی گسترده که یکم تیرماه در مراتع علی‌آباد نیزار به وقوع پیوست هم ۱۳۵ هکتار از عرصه‌های مرتعی استان قم طعمه حریق شد. 

کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان بهمئی نیز دوم تیرماه ۱۰ هکتار از باغ های منطقه کل جمشید خود را از دست داد و آتش بخشی از جنگل های پارک ملی دنا در پنجم تیرماه را گرفت.

در حادثه دیگری از سلسله آتش سوزی منابع طبیعی کشورمان جنگل ها و مراتع منطقه نیمدور از توابع شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در روز  ۱۸ تیرماه  طعمه آتش شد که براساس بررسی‌های اولیه ۲۵ هکتار از جنگل ها و مراتع نیمدور در این آتش سوزی از بین رفت.

 در مجموع بر اساس آخرین اطلاعات ۶۷ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق آبریگون، اسپر و نارک شهرستان گچساران در سه فقره آتش سوزی در تیرماهدچار آسیب جدی شده است.

در مجموع امسال بیش از ۶۰۰ هکتار از مزارع و حدود ۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش های عمدی و سهوی سوخته و خاکستر شده است.

 آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه بوستان در شهرستان باشت در ۱۵ تیرماه، جنگل ها و مراتع منطقه "تنگ کر" خاییز شهرستان کهگیلویه ۱۸ تیرماه و ۲ فقره آتش سوزی در ۱۷ تیرماه و خسارت به بیش از ۲۵۵ هکتار از عرصه‌های منابع ملی و طبیعی شهرستان بهمئی بخش دیگری از حوادث تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

۲۶ تیرماه نیز شهرستان کهگیلویه شاهد وقوع ۲ فقره آتش سوزی در حوزه چنگلوا و منطقه سرچهارمه این شهرستان بود و این آتش علاوه بر از بین بردن غلات و پسماندهای زراعی باعث ایجاد خسارت به بادامستان های این منطقه شد.

اما ۲۹ تیرماه نیز فرماندار کهگیلویه با اشاره به آتش سوزی گسترده در منطقه کوهبرد این شهرستان گفت: آتش بخش زیادی از مراتع و زمین های کشاورزی منطقه کوهبرد شهرستان کهگیلویه را در بر گرفت و بخش زیادی از مراتع که دارای علفزارهای پرپشت بودند، در آتش سوخت.

از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ هزار هکتار از حدود ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس در خائیز، دهدشت، گچساران، میناب، پاوه، پلدختر، بوشهر، هرمزگان و جنگلهای بلوط شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری را از دست دادیم که به باور کارشناسان امکان احیای این جنگل‌های سوخته بسیار سخت و زمانبر است.

با وقوع ۱۱ فقره آتش‌سوزی، در مجموع تاکنون ۱۱۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است که بیشترین سطح و خسارت ناشی از این آتش‌سوزی‌ها متوجه جنگل‌های بلوط بلند شهرستان اردل است.

 

 

کردستان

در روز ۲۹ تیرماه نیز پس از یک شبانه روز تلاش مستمر امدادگران و مردم سرانجام آتش سوزی مناطق جنگلی منطقه کوسالان در شهرستان سروآباد مهار و خطای انسانی از دلایل اصلی وقوع این آتش سوزی اعلام شد.

از ابتدای خرداد امسال تاکنون (اواخر تیرماه) ۵۰ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی این استان به ویژه در شهرستان های سنندج، بانه و مریوان روی داده که طی آن ۲۰۷ هکتار شامل ۱۷۸ هکتار مراتع و ۵۹ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

کرمان

چهار هکتار از پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی شهرستان زرند کرمان ۱۳ تیرماه در منطقه باب گهر از توابع دهستان حتکن بر اثر سهل انگاری در آتش سوخت و در حادثه دیگری در نهم تیرماه عرصه‌های منابع طبیعی بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت دچار آتش سوزی شد

پارک ملّی خَبْر یک منطقه حفاظت‌شده در بخش خبر از شهرستان بافت، استان کرمان با مساحت حدود ۱۲۰ هزار هکتار است و در داخل این پارک پنج قطعه پناهگاه حیات وحش با نام روچون قرار گرفته ‌است نیز ۲۰ تیرماه طعمه حریق شد.

همچنین در حادثه دیگری حریق در منطقه جنگلی پشتکوه و گدار سبز شهرستان بافت که پوشیده از درختان جنگلی ارزشمند است، به وقوع پیوست که در مجموع ۱۰۰ هکتار از اراضی این منطقه  و ۵۰ اصله درخت در آتش سوخت.

کرمانشاه

براساس برآوردهای انجام شده حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مرخیل» شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه در ۱۲ تیرماه طعمه حریق شد و یک روز بعد نیز جنگل های روستای «شیخ صالح» از توابع شهرستان ثلاث باباجانی به دام آتش افتاد و در روز ۱۴ تیرماه هم ۳۰ هکتار از مزارع گندم روستاهای بخش کوزران در آتش سوخت.

لرستان

 آتش‌سوزی در سطح پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های روستای "چیاوزان " در هفتم تیرماه، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه "تنوم" و "تنگ لیلم" پلدختر  در ۱۰ تیر و آتش سوزی منطقه حفاظت شده سفید کوه شهرستان خرم‌آباد در ۱۲ تیرماه، حوادثی است که در استان لرستان اتفاق افتاد و موجب شد تا بخشی از منابع طبیعی این استان از بین برود.

همدان

۵۰ هکتار از مراتع استان همدان  از ۱۵ خرداد تا ۱۸ تیرماه در ۲۰ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

 

مرکزی

بیش از ۱۲۰ هکتار از ۱۶۹ هکتار عرصه منابع طبیعی شهرستان خمین از ابتدای امسال تاکنون طعمه آتش شده است  که جدیدترین آن مربوطه به آتش سوزی ۴۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی روستای فرنق و هفت هزار متر در روستای دهنو از توابع خمین است.

یک تیرماه نیز ۲ مورد آتش سوزی در منطقه یولاق (روستاهای چرمک و دینارآباد) و کوه های شمال شهرستان ساوه به وقوع پیوست و باعث خسارت شد.

یک‌هزار و ۲۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان مرکزی در سال جاری طعمه حریق شده است که بیشترین میزان آتش‌سوزی مراتع در این مدت در شهرستان اراک با ۵۳۸ هکتار، ساوه ۲۲۷ و زرندیه با ۱۱۰ هکتار  رخ داده است.

مازندران

در بهشهر استان مازندران نیز دوم تیرماه پوشش گیاهی بخشی از شبه جزیره میانکاله در آتش سوخت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر: 83855229،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
مرانع كشور توسط گروهي داره اتيش زده ميشه و معلوم كه سازمان يافته هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین