پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
یکی از دغدغه‌ها پس از نقض برجام از سوی آمریکا، وضعیت بیماران‌، به‌خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج بود، از همان زمان تا کنون هر روز خبر‌ها حکایت از حال وخیم این بیماران دارد. با این حال در شرایط فعلی که به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا همه اخبار روی این بیماری و حاشیه‌های مربوط به آن متمرکز شده‌است، بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمنی مثل دیابت با چالش‌های زیادی همراه هستند که از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود یا نبود نوع خاصی از انسولین مصرفی‌ اشاره کرد حتی در تماس با سامانه ۱۹۰ هم نمی‌توانند انسولین قلمی پیدا کنند، خیلی از داروخانه‌ها ویتامین مخصوص دیابتی‌ها را ندارند و همه این موارد سبب شده تا دیابتی‌ها این روزها در به در داروخانه‌ها باشند.
شعار سال: کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است کمبود این نوع انسولین اخیراً به دلیل تحریم و وجود مشکلات در تبادلات بانکی، تامین به موقع ارز و مشکلات در حمل و نقل هوایی رخ داده بود که به زودی رفع می‌شود.
>وعده مسئولان در خصوص دارو همچنان ادامه دارد
از سال گذشته خبر‌ها از کمبود دارو‌ها حکایت دارد اما مسئولان معتقدند که هیچ کمبود دارویی وجود ندارد! این در حالی است که حالا با شیوع کرونا کمبود دارویی افزایش یافته و خیلی از بیماران خاص سرگردان داروخانه‌ها برای پیدا کردن دارو هستند، بیماران دیابتی هم از این قائده مستثنی نیستند و حالا خیلی از داروهایی که برای درمان نیاز اساسی آن‌ها به شمار می‌آید در بازار یافت نمی‌شود.
با این حال مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید:« با توجه به مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل هوایی به دلیل بروز کرونا در دنیا ایجاد‌شده و همزمان هم به دلیل مشکلاتی که به علت تحریم‌ها در حوزه تبادلات بانکی و واردات ایجاد شده‌بود و در عین حال به دلیل مشکلاتی که ممکن است بعضاً به صورت مقطعی در تامین ارز بروز کند، ممکن است ورود و عرضه برخی اقلام از جمله برخی از انواع انسولین‌های قلمی مطابق برنامه زمانی تعیین شده، پیش نرود.» وی با بیان اینکه این اتفاق یکی دو بار طی چند ماه اخیر برای برخی از انواع انسولین‌های قلمی رخ داده‌است، می‌افزاید: «البته در این زمینه انواعی از انسولین قلمی که دچار کمبود در بازار است، تامین شده‌است و به زودی وارد و سپس برچسب‌گذاری و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.»
جهانپور با اشاره به رونمایی از اولین خط تولید برخی از انواع انسولین‌های قلمی در کشور و راه‌اندازی دومین خط تولید در شرکت دیگر تصریح می‌کند: «راه افتادن خط تولید این دارو افزایش تولید داخل شده و ضریب اطمینان بیشتری را برای تامین منظم انسولین‌های قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی در سراسر کشور فراهم می‌کند.»
به گفته مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، اولین خط تولیدی که در این حوزه راه‌اندازی شده، می‌تواند حدود ۲۰ میلیون دلار برایمان صرفه‌جویی ارزی داشته‌باشد و حدود ۱۰ درصد انسولین قلمی مورد نیاز را تامین و بخشی از نیاز داخلی را با ضریب اطمینان بیشتری فراهم می‌کند. در صورت راه‌اندازی خط تولید‌های بعدی این روند افزایش یافته و ممکن است به زودی و طی ماه‌های آتی تا مرز خودکفایی انسولین قلمی در کشور برسیم.
>کیفیت انسولین‌های داخلی و انسولین‌های خارجی فرقی ندارد
اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در خصوص کمبود دارو‌های دیابتی در کشور به آفتاب یزد گفت:« ما سالهاست تحت تحریم ظالمانه آمریکا قرار داریم و این تحریم‌ها مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است، کرونا هم طی 6 ماه گذشته مشکلات را بیشتر کرده است. پیش از اینکه کرونا وارد کشور شود سازمان‌های مردم نهاد طی نشست‌های مکرری که داشتند نامه سرگشاده‌ای برای سازمان ملل فرستادند و طی این نامه اعلام شد که تحریم‌ها سبب شده تا برای کنترل بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مزمن با مشکل مواجه شده ایم. بعد از آن با شیوع بیماری کرونا در مجله لنست که یک مجله تراز اول علم پزشکی است اعلام کردیم که تحریم‌ها ما را با مشکل رو به رو خواهد کرد، با این همه چیزی که روشن است این است که تحریم‌ها این شرایط را به ما تحمیل کرده اند، این در شرایطی است که کشور‌های اروپایی و آمریکایی می‌گویند دارو و غذا تحت تحریم نیست! این در شرایطی است که وقتی ما میخواهیم دارو بخریم هیچ بانکی پول ما را قبول نمی‌کند بنابر این می‌توانیم بگوئیم در اصل دارو تحت تحریم است.»
او در ادامه تاکید کرد:« طبیعتا در چنین شرایطی انسولین هم تحت تحریم است، در اصل ما برای داروهایی که در خارج تولید می‌شود با مشکل رو به رو هستیم، انسولین‌هایی که ما استفاده می‌کنیم یکی آنالوگ است و دیگری انسولین‌های انسانی. بیماران ما در خصوص انسولین‌های آنالوگی که از خارج از کشور تهیه می‌شود با مشکل رو به رو هستند اما از نظر انسولین‌های داخلی، طبق پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم مشکلی ندارد و برحسب نیاز وجود دارد. طبیعی است که وقتی شخصی سال‌ها با یک شیوه خاص درمان شده است حالا اگر بخواهیم تغییری به او بدهیم با مشکلاتی مواجه خواهد شد، بیمار به یک شیوه درمان خاص عادت کرده است و در برابر تغییر مقاومت می‌کند به همین دلیل هم مسلما به داروخانه‌ها مراجعه خواهند کرد و وقتی با نبود دارو مورد نیاز مواجه می‌شوند حتما نگرانی به سراغ آنها خواهد آمد. باید این وضع مدیریت شود و مدیریت آن تنها بر عهده پزشکان نیست. تمام کسانی که دست اندرکار بهداشت و درمان هستند باعث و بانی این وضعیت مدیریت هستند بنابراین در مدیریت شرایط هم باید نقش داشته باشند.»
رئیس انجمن دیابت ایران افزود:« من فکر می‌کنم اگر شرایط را خوب مدیریت کنیم، برای دیابتی‌ها هم مشکلی به وجود نخواهد آمد. چون پیش از این هم ما بار‌ها گفته بودیم، باید آموزش‌ها به بیماران دیابتی افزایش یابد. باید دانش افراد دیابتی افزایش یابد تا این موضوع سبب شود افراد دیابتی توانمند شوند تا بتواند بیماری خود را کنترل کنند. در واقع بخشی از درمان بیماران دیابتی انسولین درمانی است، درمان دیابت در همه جای دنیا 6 پایه دارد که اولین پایه آن آموزش است. بیماری دیابت اولین درمانی است که می‌گویند پایه اصلی درمانش دیابت است. چون در این بیماری مدیریت اجرای درمان، دست خود فرد دیابتی است. بعد از آموزش، کنترل‌های روزانه، حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی، تغذیه و فعالیت‌های اجتماعی از دیگر پایه‌های درمان دیابت هستند،
بنابر این در حال حاضر یکی از پایه‌های درمان دیابت با مشکل رو به رو شده است و به همین دلیل هم باید به سایر پایه‌ها بیشتر توجه کنیم. اعتقاد ما بر این است که انسولین‌های انسانی که در کشورمان تولید می‌شود ‌ همه جای دنیا در حال استفاده هستند، به همین دلیل هم مشکلی در این خصوص نداریم، چون طبق تحقیقاتی که انجام شده از نظر کیفیت کنترل، انسولین‌های آنالوگ که از خارج تولید می‌شود با انسولین‌های انسانی که در داخل کشور تولید می‌شود فرقی ندارند و می‌توانند جایگزینی برای یکدیگر باشند. از طرف دیگر، انسولین‌هایی که در کشور ما تولید می‌شود از نظر قیمت بسیار مناسب‌تر از انسولین‌های خارجی هستند.»

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه آفتاب یزد ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1399 ، کدخبر: 166170 ، www.aftabeyazd.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین