پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
آزمون دستیاری تخصصی پزشکی و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ۲ آزمون مهم کشوری هستند که از فردا ۱۶ مرداد و در شرایط کرونا برگزار می‌شوند.
شعار سال :‌  پس از شیوع کروناویروس در کشور و اعلام اولین موارد ابتلا در ایران، به منظور حفظ سلامت داوطلبان و توجه به شرایط ویژه، آزمون‌های کشوری در سال گذشته لغو شدند و به سال ۹۹ موکول شدند.

این تاخیر در برگزاری آزمون‌ها برای داوطلبان به نوعی بلاتکلیفی منجر شده بود و داوطلبان بسیاری از این شرایط نامشخص گلایه داشتند. بالاخره بعد از چندین بار تغییر در زمان برگزاری آزمون‌ها، ستاد ملی مبارزه به کرونا اعلام کرد که آزمون‌ها در زمانی که از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم پیشنهاد شده‌اند برگزار شود.

بر اساس این تغییرات آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ بعد از ۲ بار تغییر در روز‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه ۹۹ برگزار خواهد شد. تغییر مهم این آزمون نسبت به سال گذشته این است که عوامل اجرایی آزمون و تعداد حوزه‌های برگزاری به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته‌اند.

افزایش حوزه‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹

میزان داوطلبان آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر است که این تعداد نسبت به سال گذشته که ۶۵۵ هزار و ۴۳۲ نفر بودند تعداد ۳۸ هزار و ۹۸۵ نفر افزایش داشته است.

با توجه به شیوع کرونا ویروس و الزام تمهیدات بهداشتی برای برگزاری آزمون‌ها تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ از ۱۶۴ حوزه به ۲۳۶ حوزه افزایش یافته که به ترتیب عوامل اجرایی آزمون نیز ۴۰ درصد اضافه شده‌اند.

از تفاوت‌های مهم آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ کشور این است که تمهیداتی برای شرکت داوطلبانی که ابتلای خود را به بیماری کرونا تایید کرده‌اند صورت گرفته است و با هماهنگی وزارت بهداشت این داوطلبان در مراکز درمانی منتخب آزمون خود را برگزار می‌کنند.

افزایش روز‌های آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ از ۲ روز به ۳ روز

همچنین تفاوت دیگر آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ نسبت به دوره‌های گذشته در تعداد روز‌های برگزاری آزمون است. به منظور رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ایجاد فرصت مناسب برای ضدعفونی کردن فضا، امکانات و تجهیزات از سوی حوزه‌های برگزاری آزمون و همچنین به منظور جلوگیری از تراکم جمعیتی داوطلبان در حوزه‌ها برای کاهش حداکثری انتشار ویروس کرونا، روز‌های برگزاری آزمون از ۲ روز به ۳ روز (از پنجشنبه ۱۶ مرداد تا شنبه ۱۸ مرداد ۹۹) افزایش یافت.

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ تعداد ۸۵ نفر ابتلای خود را به بیماری کرونا تایید کرده‌اند. ضمن اینکه همه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ ملزم شده‌اند فرم خوداظهاری کرونا را در سامانه خودارزیابی بیماری کرونا به آدرس https://salamat.gov.ir تکمیل کنند و پرینت گواهی سلامت صادره شده را در روز برگزاری آزمون به حوزه امتحانی تحویل دهند.

همچنین در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر ثبت نام کرده‌اند که ۵۰ درصد از داوطلبان زن و ۵۰ درصد داوطلبان مرد هستند. به عبارت دیگر ۳۴۴ هزار و ۵۵۸ نفر زن و ۳۴۹ هزار و ۸۵۹ نفر مرد هستند.

آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ کشور در ۶ گروه آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی و در ۲۳۶ حوزه امتحانی در ۸۰ شهرستان کشور برگزار می‌شود.

بیشترین داوطلب در گروه علوم انسانی با ۴۳۳ هزار و ۹۳۶ نفر قرار دارد. پس از آن گروه فنی و مهندسی با ۱۴۵ هزار و ۵۶۴ نفر در رده بعدی قرار دارد. همچنین در گروه علوم پایه تعداد ۳۹ هزار و ۲۰۸ نفر، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی تعداد ۱۷ هزار و ۷۳۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۵۴ هزار و ۸۸۹ نفر و در گروه دامپزشکی ۳ هزار و ۸۵ نفر ثبت نام کرده‌اند.

در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ کشور در نوبت صبح پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه تعداد ۳۲۱ هزار و ۵۰۴ داوطلب در ۳۳ کدرشته امتحانی، در آزمون نوبت صبح جمعه ۱۷ مرداد ماه تعداد ۲۸۳ هزار و ۴۱۴ داوطلب در ۳۶ کدرشته امتحانی و در نوبت صبح شنبه ۱۸ مرداد ماه تعداد ۸۹ هزار و ۴۹۹ داوطلب در ۶۴ کدرشته امتحانی به رقابت می‌پردازند.

پایان دومینوی تعویق آزمون دستیاری پزشکی

چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی بالاخره بعد از چندین بار تعویق روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹ با رقابت ۱۴ هزار و ۶۷۸ نفر برگزار می‌شود.

در این آزمون هم مانند سایر آزمون‌های کشوری در ایام کرونا، داوطلبان ملزم هستند فرم خود اظهاری بیماری کرونا را تکمیل کنند تا تمهیدات خاص فضای جداگانه برای آزمون آن دسته از داوطلبان فراهم شود.

تعداد حوزه‌های آزمون تخصصی دستیاری پزشکی به ۲۷ حوزه در مراکز استان‌ها و ۴ مرکز در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آن دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان، اراک، شهرکرد، قزوین، کاشان و کردستان به حوزه‌های اولیه اضافه شد. همچنین حوزه‌های شهر تهران از ۲ حوزه به ۴ حوزه افزایش پیدا کرد.

آزمون دستیاری ابتدا قرار بود در اسفندماه ۹۸ برگزار شود که با چهار بار تعویق به ۱۶ مردادماه ۹۹ موکول شد.

تعداد داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نیز افزایش داشته است. در چهل و ششمین آزمون دستیاری پزشکی ۱۳ هزار و ۶۴۲ نفر ثبت نام کرده بودند که این تعداد در سال ۹۸ در ۲۰ شهر و ۲۲ حوزه شرکت کرده بودند. این تعداد نسبت به سال گذشته یک هزار و ۳۶ نفر بیشتر است.

دستورالعمل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشتی آزمون‌ها

آخرین اطلاعات درباره راه‌های انتشار ویروس کرونا و مخاطرات احتمالی آن در حوزه‌های برگزاری آزمون، انتظار می‌رود داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ موارد زیر را مدنظر قرار داده و برای حفظ سلامتی خود، سایر داوطلبان و خانواده‌های خود، آن را رعایت کنند.

۱. زمان مناسب منزل تا حوزه امتحانی را برآورد و به موقع در محل آزمون حضور یابید. حوزه برگزاری آزمون از ساعت ۶:۳۰ صبح روز برگزاری آزمون آماده حضور شما خواهد بود.

۲. برای پیشگیری از تجمع، حضور خود را به دقایق پایانی موکول نکنید.

۳. از تردد بی مورد در محل آزمون جداً خودداری کنید.

۴. هنگام ورود و خروج به حوزه با دیگر داوطلبان فاصله مناسب (حداقل یک متر) را حفظ کنید.

۵. همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی (بدون فیلتر) و استفاده صحیح از آن (از بالای بینی تا زیر چانه)، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی الزامی است.

۶. حوزه‌های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و … معذور هستند، بنابراین اکیداً توصیه می‌شود به غیر از موارد اعلام شده در اطلاعیه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و اوراق تشخیص هویتی از همراه داشتن سایر وسایل جداً خودداری شود.

۷. به همراه داشتن تلفن همراه حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد.

۸. در زمان استقرار در محل صندلی از صحبت کردن با سایر داوطلبان مجاور جداً خودداری کنید.

۹. برای بازرسی بدنی و تطبیق عکس با فرد متولی همکاری کنید.

۱۰. از تماس دست‌ها با چشم، دهان و بینی در حین آزمون جداً خودداری کنید.

۱۱. هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج استفاده کنید.

۱۲. در صورت داشتن سوال ضروری از عوامل اجرایی در طول برگزاری آزمون حتماً با رعایت فاصله مناسب و داشتن ماسک اقدام به صحبت کنید.

۱۳. در پایان آزمون تا زمان اعلام خروج از سالن توسط عوامل اجرایی همچنان بر صندلی خود مستقر باشید.

۱۴. به پیام‌هایی که حاوی نکات اجرایی و بهداشتی است و در جلسه آزمون از بلندگو پخش می‌شود با دقت گوش کرده و به آن عمل کنید.

۱۵. لوازم التحریر مورد نیاز از قبیل مداد، تراش و پاک کن به همراه داشته باشید. تاکید می‌شود رد و بدل کردن این لوازم در جلسه آزمون تخلف محسوب می‌شود.

۱۶. پاک کردن و ضدعفونی کردن دست بعد از درج اثر انگشت در پاسخنامه با پدالکلی (که توسط حوزه امتحانی به شما تحویل می‌شود) حتماً انجام شود.

۱۷. سعی کنید از تماس دست با سطوحی که اغلب لمس می‌شود نظیر صندلی‌ها، دستگیره درب‌ها و شیرآلات سرویس بهداشتی و… خودداری کرده و از دستمال کاغذی استفاده کنید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۱۵مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: mehrnews.com_ ۴۹۹۱۵۷۵
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین