پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
نامشان با سختی و خطر همراه است و در هر شرایطی پای کارند؛ خبرنگاران را می‌گویم؛ همان‌هایی که پس از انقلاب در پشت جبهه‌ها و امروز بعد از گذشت ۴۰ سال در مقابل کرونا ایستاده اند و در هر شرایطی به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مشغولند؛ در حالی که مشکلاتی، چون حقوق اندک و نبود بیمه طی این سال‌ها با آن‌ها همراه است.
شعار سال: نامشان با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عجین است و سالی یک بار مسئولان به یاد مشکلات شأن می‌افتند، از مسکن خبرنگاران و بیمه درمانی و خدماتی، تا رفاه و آموزش و امنیت شغلی و کمک به قشری که سلاحش قلمش است، اما معمولاً این وعده‌ها در طول سال فراموش می‌شوند و لابلای دیگر صحبت‌ها خاک می‌خورند.
مشکلات خبرنگاران بسیار هستند، اما مشکل اینجا است که این تنگنا‌ها سال‌ها است که برطرف نمی‌شود. برای مثال بیمه درمانی و خدماتی از جمله مسائلی است که سال‌ها در سطح استان سمنان پیگیری می‌شود و هنوز هم به نتیجه نرسیده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای در بین فعالان رسانه‌ای استان بیمه درمانی و اجتماعی نیستند.

ظرفیت بالای رسانه‌ها در استان سمنان
مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان درباره نشریات و رسانه‌های استان می‌گوید: تا پایان سال گذشته ۷۹ نشریه و ۱۴ پایگاه خبری و خبرگزاری در استان به ثبت رسیده که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر رشد خوبی در زمینه نشریات داشته‌ایم.
فرشید فلاح لاله زاری با بیان اینکه نهاد‌هایی مانند خانه مطبوعات برای پیگیری مسائل صنفی خبرنگاران بهترین انتخاب هستند، بیان کرد: خانه مطبوعات استان سمنان ۹۰ عضو دارد و اصلاح اساس نامه آن برای استفاده از ظرفیت بیشتر خبرنگاران ضروری است.
وی خواستار سهم بیشتر خبرنگاران در تشکل‌های صنفی مانند خانه مطبوعات شد و گفت: چشم‌انداز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تقویت وحدت و یکپارچه‌سازی انجمن خبرنگاران و خانه مطبوعات است، زیرا ارشاد اسلامی در قبال رسانه‌های دارای مجوز، رسالت دارد.
خبرنگاران زیر خط فقر

مطبوعات بدون حمایت دوام نمی‌آورند
اسماعیلی فعال رسانه‌ای استان سمنان، اما در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است: بدون حمایت، آینده‌ای برای رسانه‌های استان و خبرنگاران به خصوص رسانه‌های مکتوب نمی‌توان قائل شد چرا که این رسانه‌ها امروز با یک سوپر مارکت که از لحاظ اقتصادی خودش است و خودش، فرقی ندارند.
روح الله اسماعیلی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها باید خودشان هزینه نشر و چاپ خودشان را در بیاورند خودشان نسبت به تهیه محتوا بپردازند و خودشان هم درآمد چاپ آن را از راه تبلیغات در بیاورند وگرنه حمایتی نمی‌شوند، می‌گوید: پای ارگان‌ها و نهاد‌های حاکمیتی فقط وقتی به نشریات باز می‌شود که یا از آن‌ها شکایتی در میان باشد یا سالانه بخواهند روز خبرنگار را به آنان تبریک بگویند.
وی می‌افزاید: در این شرایط نمی‌توان گفت آینده‌ای برای نشریات و رسانه‌های استان سمنان می‌توان متصور بود یا خیر، همین امروز ارشاد اسلامی تعداد نشریات مکتوبی که از شش ماه اخیر تا کنون حتی قادر به انتشار یک شماره از نشریه خود نبوده‌اند را اعلام کند تا بتوان به این صحبت بیشتر رسید.

مشکلات معیشتی خبرنگاران
سرپرست خبرگزاری مهر استان سمنان نیز با بیان اینکه مشکلات خبرنگاران به خصوص متأثر از شرایط اقتصادی کشور و کرونا امروز بیشتر شده است، گفت: تنگنا‌های اقتصادی این روز‌ها بر گرده نشریات و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها اعم از مکتوب و مجازی فشار آورده و این موضوع سبب شده تا خبرنگاران از لحاظ معاش و مسائل اقتصادی مشکلات عدیده داشته باشند.
محمد حسن مقدم نیا با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران فقدان امنیت شغلی است که البته این موضوع هم باز به مسائل اقتصادی باز می‌گردد، بیان داشت: از آنجا که نشریات و رسانه‌های استان برای تأمین نیاز‌های مادی و ادامه حیات خود، متکی به تبلیغات و به عبارت کلی‌تر، درآمدزایی هستند و این روز‌ها متأثر از شرایط اقتصادی، این کار دشوار شده است، متأسفانه شاهد هستیم که روز به روز به تعداد نشریاتی که قدرت انتشار ندارند افزوده می‌شود.
وی افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها در همین موضوع اخیر یعنی کرونا نشان دادند که از چه ظرفیت، توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و هم می‌توانند به مردم آگاهی رسانی کنند و هم می‌توانند در همبستگی بین آحاد جامعه نقش مهمی ایفا کنند لذا به واقع باید گفت حیف است که این ظرفیت‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی کم فروغ شوند، زیرا در نهایت جامعه متضرر می‌شود.

مشکلات عکاسان مشابه خبرنگاران
احمد صبوری عکاس خبری و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه علی رغم مشکلات صنفی برخی مشکلات هستند که عکاسان مانند دیگر خبرنگاران با آن روبرو می‌شوند برای مثال گرانی وسایل مانند دوربین، لنز، پایه و … که با توجه به نوسانات ارزی در کشور طی دو سال اخیر سر به فلک کشیده‌اند و توان تهیه آن برای عکاسان و حتی رسانه‌ها نیز وجود ندارد، ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که عکاسان با آن روبرو هستند دستمزد‌های پایین با توجه به نرخی که انجمن عکاسان ایران اعلام کرده، است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در برخی مواقع عکاسان برای تهیه گزارش‌ها به دلیل بروز برخی جو‌های امنیتی در سطح شهر با مشکل روبرو می‌شوند برای مثال برای اخذ چند عکس باید با همه از جمله مدیران، روابط عمومی و … هماهنگی‌هایی صورت گیرد که در اصل نباید اینگونه باشد، ابراز می‌کند: در برخی موارد وقتی خبرنگاران و عکاسان برای تهیه گزارش اطلاع رسانی می‌شوند، مشکل تهیه وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب وجود دارد که این موضوع غالباً اذیت کننده است.

ضرورت حمایت از رسانه‌ها
رئیس خانه مطبوعات کشور و استان سمنان نیز بیمه و شرایط بد اقتصادی رسانه‌ها را یک معضل و مشکل جدی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی از نشریات محلی حمایت بیشتری کنند تا بتوانیم ادامه حیات رسانه‌ها را شاهد باشیم.
مصطفی کواکبیان پیگیری مشکلات خبرنگاران و رسانه‌هایی که در جریان کرونا آسیب دیده‌اند را خواستار شد و بیان کرد: یکی از اقشاری که به شدت در زمینه اقتصادی در دوران کرونا آسیب دیده‌اند خبرنگاران و نشریات و رسانه‌ها هستند که به دلیل مسائل اقتصادی، عدم انتشار و در نتیجه درآمد نداشتن، مشکلات اقتصادی شدیدی را تجربه کردند.
وی درباره مطالبات صنفی جدی خبرنگاران استان سمنان افزود: شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و یک دلهره خاصی در این شغل وجود دارد لیکن در کنار بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان، برای خبرنگاران هم تدابیر ویژه اتخاذ شود.
خبرنگاران زیر خط فقر

اقداماتی در دستور کار است
سعید متقی مدیرکل دفتر سیاسی استانداری سمنان، اما درباره راهکار‌های مأخوذه در راستای رفع و یا کاهش مشکلات خبرنگاران، می‌گوید: ایده طرح موضوع و بررسی مشکلات احتمالی بین خبرنگار و مدیر دستگاه اجرایی در شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان مطرح شده است.
این موضوع نشان می‌دهد که گام‌های خوبی در سطح مدیریت استان برای کاهش مشکلات خبرنگاران برداشته شده، اما باید دید این موضوع در آتی چطور قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.
معاون روابط عمومی استانداری و از فعالان رسانه‌ای استان سمنان نیز درباره نظام‌مند کردن تبلیغات و آگهی برای درآمدزایی رسانه‌های فعال در سطح استان خبر داد و گفت: نگاه شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان نیز هماهنگی و هم سویی بیشتر رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.
حجت الله یحیایی با بیان اینکه تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه در استان با پویایی شورای اطلاع‌رسانی به نسبت گذشته افزایش داشته است، معتقد است: این شورا تلاش کرد تا اگر شکایتی از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی و رسانه اتفاق افتاد، با ورود به هنگام و تعامل، حل و فصل شود.

تعریف خبرنگاران واقعی
یکی دیگر از مسائلی که این روز‌ها استانداری سمنان و مسئولان در سطح استان به آن تاکید دارند این است که تعریف خبرنگار چیست؟ این موضوعی است که حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی و امنیتی استاندار سمنان نیز به آن پرداخت و گفت: پایش خبرنگاران استان ضروری و موجب ساماندهی فعالیت آنان می‌شود.
وی با بیان اینکه باید تعریف درستی از خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای در استان وجود داشته باشد، افزود: تعریف جامعه خبرنگاران برای مدیران و مردم نیازمند ساماندهی خبرنگاران است و برای تحقق این راهبرد کارگروهی تشکیل شده است.
به نظر می‌رسد عزم استانداری سمنان برای انجام این اقدامات جزم است یعنی ابتدا خبرنگاران را تعریف کنند سپس با استفاده از امکاناتی، چون شورای اطلاع رسانی اقداماتی را برای مسائل اقتصادی و آموزشی و کمک‌های دیگر به مطبوعات و رسانه‌های استان در دستور کار قرار دهند که این امر نوید روز‌های بهتری را برای مطبوعات استان سمنان می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۹۹۲۹۲۱، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین