پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
آمار و احتمالات از مهمترین سرفصل های رشته های مدیریت است که بی تردید نقش مهمی در تصمیم گیری درست و کاهش ضریب خطای انجام کار دارد. ...

شعارسال: آمار و احتمالات از مهمترین سرفصل های رشته های مدیریت است که بی تردید نقش مهمی در تصمیم گیری درست و کاهش ضریب خطای انجام کار دارد.

به عبارتی آمار پایه و اساس تصمیم گیری و گزارش دهی است و اگر مستندات و گزارشات بر پایه آمار نباشد ارزش ارائه نخواهد داشت.

حال اگر مدیران و تصمیم گیرندگان ، گزارشاتشان را بر اساس آمارهای نادرست تنظیم کنند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

باید گفت که نخستین تبعات چنین اشتباهی منجر به برنامه ریزی غلط خواهد شد و برنامه ریزی غلط هم نتیجه ای جز افزایش نارضایتی در میان مردم و نابسامانی های عمرانی و اقتصادی نخواهد داشت.

متاسفانه برخی از مدیران که توانایی انجام واقعی کارها را ندارند به "جعل" آمار روی می آورند یا اینکه به پارامترهایی متوسل می شوند که در خروجی کارها نتیجه مثبتی ایجاد نمی کند منتها فقط برای ارائه به مقامات مافوق "جور" می شوند تا از این راه بیلان خوبی از مدیریتشان ارائه دهند.

در حقیقت آمار سازی و گزارش غلط دادن اگر خیانت به مردم نباشد قطعا یک اشتباه بزرگ مدیریتی است که قابل جبران نخواهد بود.

به دلیل اینکه تخصیص منابع از مرکز بر اساس همین آمارها انجام می شود و مدیری که سعی دارد همه چیز را خوب جلوه بدهد و با آمار سازی های غیر واقعی خودش را بالا نگه دارد، با دادن آدرس اشتباه به تصمیم گیران فرصت تخصیص منابع واقعی بر اساس نیازهای مردم را از منطقه یا حوزه تحت مدیریتش می گیرد که این کار قطعا تبعات غیر قابل جبرانی برای مردم خواهد داشت.

باید اذعان کرد که تعدادی از مدیران مازندرانی هم علاقه وافری به "آمار سازی" دارند تا جایی که صدای نمایندگان مجلس را هم درآوردند. یکی از این نمایندگان که در چند نوبت نسبت به ارائه آمار ساختگی از طرف بعضی از مدیران استان و ارائه آن به مرکز اعتراض کرده است "علی اصغر یوسف نژاد" نماینده مردم ساری و عضو هیئت رئیسه مجلس است که از تمایل مدیران به ارائه آمارهای ساختگی به شدت انتقاد کرده است و معتقد است که این عمل در نهایت منجر به عقب ماندن مازندران از قافله پیشرفت خواهد شد.

در شرایطی که به روزهای سرشماری نفوس و مسکن نزدیک می شویم دیدار دست اندرکاران آمار کشور با مقام معظم رهبری می تواند راهگشای بسیاری از معضلات در این حوزه باشد.

دغدغه رهبری در مورد تناقضات آماری موید این نکته است که تعدادی از مدیران ما واقعیت ها را فدای برخی مصالح شخصی می کنند و تا این مشکلات حل نشود کشور و استان ما رنگ توسعه را به خود نخواهد دید.

مسئولان استان مازندران باید در یک فضای شفاف و به دور از هیاهوی تبلیغاتی آمارهای مهم مرتبط با توسعه استان را در معرض دید مردم قرار دهند. آمار بیکاری، مراکزتولیدی و صنعتی، سرمایه درگردش در بخش های عمرانی، کشاورزی، صنعت، آمار طلاق، اعتیاد، آمار جذب سرمایه، سرانه عمرانی و بسیاری دیگر از آمارهای استراتژیک که اگر واقعی ارائه شوند چراغ راه تصمیم گیران کلان برای برنامه ریزی دقیق و مناسب برای استان خواهد بود.

دولت در نخستین اقدام باید نسبت به شناسایی و خلع ید مدیران آمار ساز از مسئولیت های مهم، چه در کشور و چه در استان اقدام کند تا برنامه ریزی ها هدفمند و معطوف به نتیجه مثبت باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی وارش نیوز، تاریخ انتشار: 24شهریور1395، کدخبر: 37394: www.vareshnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین