پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که کرونا در مرداد پایان می‌پذیرد و گردشگری و رزرو هتل‌ها دوباره از سرگرفته می‌شود. بسته حمایتی وزارت میراث فرهنگی هم برای همین محدوده زمانی نوشته شد، اما موج دوم کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد.
شعارسال: شورای نگهبان با معافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کرد و مراکز اقامتی گردشگری کشور از پرداخت این مالیات معاف شدند.
 
«ولی‌الله تیموری» معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی می‌گوید: «به محضی که این موافقت از سوی مجلس شورای اسلامی به جمهوری ابلاغ شود، این قانون اجرایی می‌شود.»
 
این خبر با واکنش مثبت فعالان صنعت گردشگری روبه‌رو شده است، اما محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس هیأت مدیره اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران  احتمال می‌دهد این قانون سال آینده اجرایی شود. این پیش‌بینی او به دلنگرانی صاحبان مراکز اقامتی دامن می‌زند. آن‌ها با توجه به تعطیلی مراکز اقامتی به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا انتظار دارند معافیت ارزش افزوده در سال جاری اجرایی شود.
 
برخلاف تردید جامعه فعالان گردشگری، ولی‌الله تیموری پیش‌بینی می‌کند این معافیت در سال جاری اجرایی می‌شود و صاحبان هتل‌های یک تا سه ستاره، میهمان پذیر‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، بومگردی‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی که پذیرای گردشگر خارجی هستند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.
 
ولی الله تیموری می‌گوید: «موضوع معافیت مالیات بر ارزش افزوده چند سالی است که به عنوان یک مطالبه توسط سازمان وقت میراث فرهنگی و وزارت گردشگری به طور مستمر پیگیری شده، نشست‌هایی در سطح وزرا و مقامات عالی‌رتبه دو دستگاه حتی با حضور نمایندگان بخش خصوصی برگزار شده و نهایتاً پس از رایزنی‌های طولانی در مجلس محقق شده است.» به گفته او، این معافیت تنها محدود به هتل‌ها نمی‌شود و کلیه مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت گردشگری به غیر از هتل‌های چهار و پنج ستاره و نیز دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تور‌های ورودی را شامل می‌شود.»

او درباره دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تور‌های ورودی هم می‌گوید: «این دفاتر از قدیم از مالیات بر عملکرد هم معاف بودند و معافیت جدید می‌تواند به این مراکز بویژه مراکزی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند کمک کند.» تیموری یادآوری می‌کند که وزارتخانه میراث فرهنگی در تلاش است بتواند معافیت بر ارزش افزوده را برای هتل‌های چهار و پنج ستاره هم بگیرد.
 
به گفته جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور، تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره، کمتر از ۲۰۰ واحد است. تهران بیشترین تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره را در کشور دارد. هتل و هتل آپارتمان‌های کشور شامل ۲ هزار واحد می‌شود. رئیس جامعه هتلداران کشور، این معافیت را خبر خوشی برای جامعه هتلداران می‌داند و می‌گوید: «از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیگیر هستیم تا هتل‌های چهار و پنج ستاره نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.»
 
بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که کرونا در مرداد پایان می‌پذیرد و گردشگری و رزرو هتل‌ها دوباره از سرگرفته می‌شود. بسته حمایتی وزارت میراث فرهنگی هم برای همین محدوده زمانی نوشته شد، اما موج دوم کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد. حالا همه می‌دانند که گردشگری در سال ۹۹ منزوی و بدون مسافر خواهد بود. هر چند بسیاری از شهروندان به دنبال برداشتن محدودیت‌ها راهی سفر‌های داخلی شده‌اند، اما آن‌ها هم روی خوشی به آژانس‌های گردشگری و مراکز اقامتی نشان نداده‌اند.
 
محمدعلی فرخ‌مهر رئیس هیأت مدیره اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها از تعدیل نیرو‌های شاغل در این مراکز خبر می‌دهد. او می‌گوید: «این مراکز اقامتی برای جلوگیری از ورشکستی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.» به گفته فرخ‌مهر، به رغم شرایط سخت اقامتی هنوز خوشبختانه نمی‌توان از ورشکستی هتل‌ها خبر داد.
 
علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی از وضعیت صنعت گردشگری به دنبال شیوع کووید ۱۹ اعلام نگرانی کرده است. به دنبال این نگرانی، ولی‌الله تیموری معاون گردشگری کشور از بسته حمایتی جدید خبر می‌دهد. پیش‌تر دولت تسهیلاتی مالی و پرداخت وام به مراکز گردشگری بر اساس تعداد نیرو‌های کار آن را تصویب کرد. البته فعالان این حوزه، بسته حمایتی اول دولت را که شامل تنفس چندماهه پرداخت اقساط مالی هم می‌شد ناکافی دانستند.
 
ولی الله تیموری احتمال می‌دهد بسته حمایتی جدید در چهارشنبه هفته جاری به تصویب برسد. این مجموعه شامل مالیات و تنفس بیشتر اقساط بانکی می‌شود. آن طور که تیموری می‌گوید، وزارتخانه به دنبال آن است تا بتواند برای صنعت گردشگری تا پایان سال ۹۹ حق تنفس بازپرداخت اقساط و کاهش مالیات را بگیرد.

آزمون جامع گردشگری برگزار شد

کرونا آزمون جامع گردشگری را هم دو بار به تعویق انداخت. این آزمون به گفته تیموری قرار بود در ابتدا به روال مرسوم هرساله در اسفندماه برگزار شود، اما همزمان شد با شیوع ویروس کرونا. به دنبال محدودیت‌های کرونایی، این آزمون هم به تعویق افتاد. برگزاری این آزمون هم مانند کنکور سراسری مخالفانی داشت، اما در نهایت برگزار شد. ولی الله تیموری می‌گوید: «درباره برگزاری این آزمون با دو گروه مخالف و موافق روبه‌رو بودیم و در نهایت با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کردیم.»
 
او می‌گوید: «برخلاف آزمون‌های سال گذشته که در یک مکان واحد برگزار می‌شد، در آزمون امسال حوزه‌های امتحانی افزایش یافت. شرکت‌کنندگان با رعایت فاصله ایمنی بر اساس پروتکل راهنمای برگزاری آزمون ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه امتحانی حضور یافتند. در این آزمون شش هزار داوطلب شرکت داشتند.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۵۱۴۶۱، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین