پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
حدود دو سال از آخرین حضور دکتر نوبخت در گلستان می‎گذرد؛ سفری که در پی سیل مهیب خرداد ماه 1393 به وقوع پیوست و اکنون هم قرار است وی در گلستان حضور یابد.
شعارسال: گذشت دو سال شاید فرصت مناسبی برای فراموشی برای برخی وعدهها باشد، اما برخی وعدهها آن قدر جدی بیان میشود که نمیتوان به راحتی آن را از یاد برد و احتمال میرود، ترافیک سنگین کاری این وعدهها را از یاد مسؤولان برده باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که برای نخستین بار پس از استقرار دولت یازدهم در پی وقوع سیل در گلستان حضور یافته بود پس از طرح مطالبات برخی مسئولان استان، ضمن قبول توسعهنیافتگی این منطقه از کشور، موضوع اصلی جلسه را سیل قلمداد کرد و گفت به زودی در سفر اختصاصی دیگری به مشکلات گلستان خواهد پرداخت.

در این نشست استاندار گلستان نیز از ارتباط دوستانه خود با رئیس فعلی سازمان مدیریت و برنامهریزی سخن گفت که خیلی از حاضران پیش‎‎بینی کردند این رابطه خوب، منشاء اتفاقات خوب و مثبتی برای توسعه استان فقیری باشد که در گامهای اولیه توسعه خود شدیداً لنگ میزند.

*فقدان تحقق اعتبارات سیل گلستان

اکنون با گذشت دو سال از آن روزها، پاسخ مرد شماره یک سازمان اعتباری کشور به مسؤولان گلستان چیست، اگر به قولهای سخنگوی دولت در همان زمان هم توجه شود متوجه میشویم وی حتی در زمینه اعتبارات سیل هم نتوانست پاسخگوی مطالبات این استان شمالی باشد و اکثر اعتبارات تخصص یافته استان به دلایل نامشخصی در چنبره عدم نقدینگی هیچ حاصلی برای گلستان نداشت.

جدا از این موضوع، دکتر نوبخت به عنوان رئیس بزرگترین سازمان برنامهریزی توسعه برای کشور باید به این سؤال پاسخ دهد چرا گلستان همچنان در فراموشخانه دولتمردان دست و پا میزند و طی این مدت چرا استانهای برخوردار، نفع بیشتری از توجه دولت و اعتبارات آن بردهاند، اما این استان باید همچنان بیش از پیش فاصله خود را با دیگر مناطق کشور احساس کند.

این در حالی است که بارها مقامات مسؤول گلستان بر کامل نبودن زیرساختهای توسعه گلستان و مظلوم واقع شدن این منطقه محروم از توسعه تاکید کردهاند.

نمونهاش سخنان متعدد استاندار گلستان است که از بدو ورودش به استان به آن اشاره کرده است، وی بارها گلستان را استان فقیر عنوان کرد و موکدا یادآور شده که این استان در حوزه زیرساختی از صنعت گرفته تا بهداشت و دیگر حوزههای اجتماعی و فرهنگی از توسعهنیافتگی اساسی برخوردار است.

استاندار گلستان با اشاره به مشکلات مختلف استان در بیشتر بخشها گفت: نام گلستان، دفاع از این استان را در قاعده رفع محرومیت‌ها با مشکل مواجه کرده است.

حسن صادقلو در یکی از جلسات شورای اداری استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور و برخی اعضای هیأت دولت برگزار شد، با اشاره به شرایط پساتحریم‌ها، اظهار داشت: در شرایط پیشرو باید نگاه ویژهای به این استان از سوی دولت انجام گیرد تا محرومیتهای به جا مانده از دهههای گذشته برطرف شود.

وی توجه به زهکشی 280 هزار هکتار اراضی کمبازده مناطق شمالی گلستان، توجه به اشتغال جوانان در حوزه ICT، تخصیص کامل اعتبارات طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر، احیای کشت پنبه، اختصاص اعتبارات ویژه برای اجرای سیستمهای آبیاری نوین و اعمال معافیت مالیاتی صنایع مرتبط با کشاورزی را از خواستههای مردم گلستان از دولت اعلام کرد.

رئیس شورای اداری استان گلستان همچنین تکمیل و مرمت مجتمعهای شیلات و پرورش میگو با توجه به ظرفیتهای استان در این دو بخش، اختصاص ردیف ویژه اعتباری به مباحث سیل گلستان، لایروبی کانالهای منتهی به خلیج گرگان، اجرایی کردن مصوبه طرح گردشگری آشوراده با رعایت ملزومات زیست محیطی و تکمیل سدهای نیمهتمام و شیرینسازی آب دریای خزر برای تامین آب شرب و کشاورزی را از دیگر مطالبات این استان شمالی برشمرد.

*نگاه ویژه به گلستان به عنوان استانی محروم از توسعه الزامی است

صادقلو همچنین اجرایی کردن خط آهن مسافربری گرگان، مشهد در حوزه گلستان، طرح بزرگراه نوکنده به آشخانه، احداث موزه روستایی و کمک به مطالعات و نیز دانش بومی روستایی به عنوان محور توسعه استان را از دیگر مطالبات مردم از دولت تدبیر و امید دانست و بر لزوم شتاب در تحقق آن تاکید کرد.

این تنها بخشی از مطالبات گلستان است که از جانب استاندار گلستان بیان شد، اما با وجود اهمیت انتقال این موضوعات، تنها بیان این مسایل نمیتواند حلال مشکلات استان باشد، چرا که اکثر این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و با وجود اصرار صادقلو مبنی بر ویژه دیده شدن استان، هنوز چنین اتفاقی روی نداده است.

آقای دکتر نوبخت، مردم این استان شمالی سالها از بیتوجهی و دیده نشدن در برنامهریزیهای خرد و کلان کشور گلایهمند هستند و به نتایج چنین سفرهایی، از سوی نمایندگان دولت تدبیر و امید، امید بسیار دارند.

البته تصور میشد با آمدن یک استاندار بومی شرایط بهتری در استان چه در حوزه مدیریت و چه در حوزههای اقتصادی و زیرساختی اتفاق میافتاد که تکمیل راهآهن گرگان، «اینچه برون» را از دولت دهم به یادگار مانده بود، میتوان یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی استان ارزیابی کرد اما هنوز با مطلوب، زیاد فاصله داریم.

جدا از نقدهای وارده به مدیر ارشد استان در به کار نگرفتن نیروهای توانمند همسو و توسعه یافته در مدیریتهای مختلف استان، از دیگر مشکلات موثر در تداوم توسعهنیافتگی استان میتوان به فقدان تزریق اعتبار از سوی کشور به دلیل ضعف مدیریتی اشاره کرد که موجب رکود استان در بخشهای مختلف شده است.

آقای دکتر نوبخت، گوش گلستانیها از برخی قولهای فاقد پشتوانه عملی پر است، خالی از لطف نیست که شما را به بازخوانی سخنان و قولهایتان در خرداد ماه 1393 پس از حادثه سیل خردادماه ارجاع دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان گفت: باید با پیگیری مداوم، منشا و عوامل ایجاد کننده حادثه سیل را در استان یافت و برای آن راهکار عملی اندیشید تا بتوان از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد.

محمدباقر نوبخت با تاکید بر حمایت دولت برای رفع مشکلات استان گلستان افزود: عوامل ایجاد مشکل را بگویید و مطمئن باشید با فوریت و سریع اقدام میکنیم.

آقای دکتر به نظر میرسد این مشکلات و عوامل آن بارها طی گزارش جامعی برای مجموعه شما ارسال شد، اما نتیجهاش تصویب اعتبارات اندکی بود که برای اولین بار با وجود تخصیص، نقدینگی آن عدد صفر بود و البته مطالبات بسیاری که به واسطه سخنان شما برای مردم منطقه ایجاد شد.

نوبخت ادامه داد: برای بخش زیربنایی استان و دیگر امکانات که بتواند مانع از تکرار چنین حوادثی شود، از ما توقع داشته باشید که دولت در کنار شما است و شما هم به مردم کمک کنید، تا دیگر این مشکلات تکرار نشود.

وی با اشاره به دریافت مشکلات و تلاش برای رفع آن ادامه داد: سعی میکنیم به فوریت مشکلات را برطرف کنیم و در جلسه هیأت وزیران با جمعبندی خسارت و اعتبارات مشکلات را تدبیر کنیم.

*وعدههایی که در حد وعده باقی ماند

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اگر چه دولت با محدودیت بودجهای روبهرو است، اما تدبیر حکم میکند که مبالغ محدود را به شکل بهینه هزینه کنیم و به جای روبناها به زیربناها بپردازیم.

وی ادامه داد: اعتبارات را به شکل هزینهای، تملک دارایی سرمایهای و بخشی را نیز در قالب تسهیلات ارزان به استان اختصاص میدهیم.

جدا از محقق نشدن این وعدهها و با قبول برخی تنگناهای اعتباری دولت، گفتید مردم گلستان و دوستداران دولتمردان در کنار آنها باشند اما متاسفانه این استان محروم و مردم نجیبش نه تنها این حسن را ندارند بلکه به نظر می‌رسد این استان در اولویت نیست و هر روز رنج و فقر بیش از گذشته میشود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با عذرخواهی بابت عدم اختصاص اعتبار بابت حادثه سرمازدگی در استان گلستان افزود: این موضوع را قالب مطالباتی بگذارید که در سال 93 جبران خواهیم کرد.

نوبخت بیان کرد: امید است که بتوانیم دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم، مردمی که چشم امید به دولت تدبیر دوختهاند.

گفتید، اعتبار سرما را جبران خواهید کرد، اما چنین نشد، موضوعی که نه تنها جبران نشد بلکه آن قدر در موضوع اعتبارات سیل به استان کملطفی شد که مسؤولان این خطه شمالی با ناامیدی عطای این اعتبار و پیگیری آن را به لقایش بخشیدند.

نوبخت ابراز امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه و دیگر برنامههای توسعه، استان گلستان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با هماهنگی و تعامل استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس بتوان شرایطی ایجاد کرد که استان بتواند وضعیت بهتری از توسعه را تجربه کند.

آقای نوبخت، اکنون در آستانه برنامه ششم توسعه قرار است دوباره در گلستان حضور یابید، گلستانیها دیروز را فراموش کردند اما اکنون طبق قولی که دادید، گلستان را به عنوان یک استان محروم در همه عرصهها دریابید و پای وعدههایی که میدهید بایستید.

بی‌تعارف، گلستان در تمامی شاخص‎‎های توسعه به ویژه صنعت نسبت به دیگر نقاط کشور چیزی برای گفتن ندارد، مطالبه گلستانیها را جدی بگیرید، چرا که این مردم به عنوان ولینعمتان مسئولان لیاقت بیش از اینها را دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395، کدخبر: 13950229000090، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین