بانک ملی ایران از جمله بانکهای برتر در حوزه هوشمندسازی خدمات و محصولات است که در چشماندازهای خود، بهدنبال اجرای گسترده بانکداری الکترونیک بهعنوان یکی از بخشهای اساسی اقتصاد هوشمند است و در این مسیر طی سالهای اخیر توانسته تحولی عظیم و نقش محوری در هوشمندسازی محصولات و خدمات امور بانکی در نظام بانکداری کشور کسب کند.
شعار سال : مبنای توسعه و رسیدن به اقتصاد پایدار در کشورها، هوشمندسازی اقتصاد است. گام نخست برای رسیدن به اقتصاد هوشمند و پایدار، تامین زیرساختهای مهم و توسعه زیربناهای اساسی است که موجب ارزش افزوده، ارتقا، سطح شفافیت، صرفهجویی در زمان و هزینه ذینفعان، توسعه پایدار و حفظ محیط زیست نیز خواهد شد.
اقتصاد هوشمند به گستره وسیعی از فعالیتهای اقتصادی و توسعه کسب و کارها اشاره دارد که مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و بربستر اینترنت باشد. سامانههای بانکی، پیام رسان ها، محاسبات ابری، فینتک ها، اینترنت اشیاء و دیگر فناوریهای دیجیتال جدید از ابزارهای اقتصاد هوشمند هستند. با تحقق اقتصاد هوشمند، فعالان اقتصادی و مشتریان از ارتقای کیفیت خدمات بانکی استقبال نموده، منابع به سمت بانکها سرازیر، نقدینگی کاهش مییابد و در نهایت رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
در این میان، بانکها بهعنوان یکی از بخشهای مهم اقتصاد، نقش اساسی در دیجیتالی و هوشمندسازی اقتصاد دارند. اقتصاد هوشمند، راه رسیدن به اهداف سند چشم انداز و پیشران توسعه کشور است که تمرکز بانک ملی ایران بر این حوزه بسیار جدی است و هم اکنون در چشماندازهای خود، بهدنبال اجرای گسترده بانکداری الکترونیک بهعنوان یکی از بخشهای اساسی اقتصاد هوشمند است و در این مسیر توانسته تحولی عظیم و نقش محوری در هوشمندسازی محصولات و خدمات امور بانکی در نظام بانکداری کشور کسب کند.
بانک ملی ایران طی سالهای اخیر با ارائه ابزارهای مالی و سامانههای بانکی نظیر سامانه سکوک، پیام رسان بله، سامانه بام، اپلکیشن نشان پرداخت و روشهای نوین و هوشمند تامین مالی؛ تحولی شگرف و جدید در هوشمند سازی اقتصاد ایران ایجاد کرده است. این ابزارها با کم کردن فاصله مشتری و تولید کننده و بانک تحولی اساسی در ارائه تسهیلات به اشخاص و بنگاهها ارائه کرده است.
از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در راستای گسترش هوشمندسازی اقتصاد، میتوان به خدمت نشان اعتباری اشاره کرد. این خدمت جدید مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام میشود.
مدیران بانک ملی ایران با هوشمند کردن تامین مالی ۵ برنامه و تحول اساسی را از جمله توسعه خدمات غیرحضوری، مهاجرت از خام فروشی تسهیلات به ارزش افزوده مالی، تامین مالی غیر تورمی در مسیر جهش تولید مبنی بر زنجیره تامین، جلوگیری از حملات سوداگرانه از طریق کنترل منابع بانکی و مدیریت و تامین مالی زنجره تامین برای شفاف سازی مبادلات دنبال میکنند.
بانک ملی ایران هم اکنون با هوشمند سازی فرایند، خدمات تامین مالی مصرف کننده و مشتریانش را آسان، غیر حضوری و هدفمند کرده است. این اقدامات با هدف رسیدن به بانکی پویا، کارآمد، اثر بخش، با ثبات، سلامت و شفاف با رویکرد نقشآفرینی مؤثر در عرصه اقتصاد ملی و بینالمللی است.
بانکداری دیجیتالی موضوع بسیار مهمی است که بانک ملی ایران در سال جهش تولید بر روی آن تاکید بسیار زیاد دارد چرا که یکی از ارکان مهم پارادایم اقتصاد هوشمند و تحول در بانکداری دیجیتالی است که میتواند به خلق جریانهای درآمدی پایدار و بهتر برای بانک و ارائه خدمات و محصولات بانکی بهتر به مشتریان منجر شود و در نهایت سبب افزایش اعتماد و جلب رضایتمندی، رشد و ارتقاء صنعت بانکداری، رشد اقتصادی و در نتیجه موجب رشد و شکوفایی کشور خواهد شد.
با بیان این که گفت: با وجود مقاومتهایی که در برابر پیاده سازی این اهداف وجود داشت، امروز همه به ضرورتهای آن پی برده اند و در این راستا همکاری میکنند.
دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره با تقدیر از بانک ملی ایران که پس از مدتها تمرکز بر پروژه اقتصاد هوشمند را به نقطه نهایی رساند، خاطرنشان کرد: اقتصاد هوشمند، راه رسیدن به اهداف سند چشم انداز است و امروز فعالان اقتصادی و عموم مردم میتوانند بدون مراجعه به شعب بانک و تنها در چند دقیقه امور بانکی خود را با ابزارهای مالی و سامانههای بانکی بانک ملی ایران انجام دهند.
دکتر محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان این که اقتصاد هوشمند، پیشران توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: با وجود متخصصین کشور تمرکز بانک ملی ایران بر این حوزه بسیار جدی است.
وی افزود: با توسعه محصولات و خدمات بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال، در آینده همه فعالیتهای بانک به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.
علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد هوشمند و ارائه سامانههای بانکی و ابزارهای مالی توسط بانک ملی ایران گفت: حرکت این بانک در زمینه بانکداری دیجیتال و اقتصاد هوشمند پر شتاب و قابل تقدیر است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال خبری بانک ملی، تاریخ انتشار: ۳ شهریور، ۱۳۹۹، کدخبر: bmi.ir /۱۷۰۰۲