پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۹۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
با توجه به این که سازمان بورس به طور جد پیگیر نهایی شدن انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار است باید دید که تا چه زمان واریز این مبلغ به طول می‌انجامد.
شعار سال: با توجه به این که چند سالی است بحث برداشت از صندوق توسعه ملی کشور به منظور کمک بازار سرمایه مطرح شده، اما در چند روز گذشته این مسئله بیش از پیش در حال مطرح شدن است به همین دلیل ما نظرات کارشناسان ذی ربط و مسئول مربوط را در این خصوص جویا شدیم.

مزایای تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار

علی عباس کریمی معاون توسعه و تحقیق بورس تهران در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیمی که سال ۹۴ در خصوص برداشت یک از صندوق توسعه ملی کشور به منظور کمک به بازار سرمایه کار درستی است یا خیر؟ اظهار کرد: این مسئله قطع به یقین نه تنها به ضرر بازار سرمایه نیست بلکه سرمایه این صندوق در کنار بازار گردانان می‌تواند سبب ارتقاء جایگاه بازار سرمایه شود.

او افزود: سرمایه گزاران نباید درگیر جو بازار شوند در حال حاضر حقیقی‌ها بیشترین فشار را دارند بر بازار سرمایه وارد می‌کنند که این مسئله اصلا به نفع بازار سرمایه نیست.

تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بورس از سال ۹۴ تصمیم گیری شده بود

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال آیا این تصمیمی که سال ۹۴ در خصوص برداشت یک درصد از صندوق توسعه ملی کشور به منظور کمک به بازار سرمایه کار درستی است یا خیر؟ تصریح کرد: من در اصل با این قضیه مخالف هستم به این دلیل که منابع مالی کشور نباید خرج بازار سرمایه شود در اصل می‌توان گفت این نوع از تصمیمات حاصل یک نگاه کوتاه مدت در بازار سرمایه است در حالی که ما می‌توانیم با تصمیمات بهتر مثل فروش اوراق تبعی یا با حمایت از بازارگردانان بازار را به روال عادی خودش بازگردانیم.

او افزود: ممکن است این صندوق‌ها را هم وارد بازار کنند، اما نه تنها به نفع بازار نیست تا حدودی باز هم بازار ثانویه را دچار تلاطمات کند، پس بهتر این است که اگر قصد داریم از این صندوق استفاده کنیم آن را به بازار اول بیاوریم تا بتواند تا حدودی سبب عمق بخشیدن به بازار شود.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  در این باره بیان کرد: در سال ۹۴ با توجه به قانونی که درباره کمک به تولید در بازار سرمایه تثبیت شد یکی از آن‌ها همین تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی بود به علت آنکه تا حدودی می‌توانست اوضاع بازار را ارتفاع دهد.

او افزود: سازمان بورس باید سعی براین داشته باشد که بازارگردان بزرگی را وارد بازار کند تا آن‌ها بتوانند تا حدودی جای خالی شرکت‌های سرمایه گذاری پر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این تصمیم از آنجایی که تاکنون چند سالی است که برنامه ریزی شده و کارشناسان زیادی طرح داده اند به همین دلیل می‌توان گفت که این طرح نه تنها به ضرر بازار نیست بلکه به نفع بازار نیز است.

منابع حاصل از صندوق توسعه ملی تنها یک هفته در بورس دوام می‌آورد

احمد پویان فر کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی استفاده از صندوق توسعه ملی برای بازار سرمایه، بیان کرد: این مسئله را باید از زوایای مختلفی بررسی کرد؛ نخست بحث امکان پذیری استفاده این منابع در بازار بورس، وجود دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد که این طرح نیاز به مصوبه‌ها دارد.
 
دوم در رابطه با مجموع مبلغ منابع حاصل از این صندوق، طبق برآورد‌های صورت گرفته این منابع بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ با توجه به متوسط مبالغی که در روز‌های منفی بر بازار تحمیل شده است که به نظر می‌رسد این حمایت یک هفته دوام بیاورد. معتقدم این بازار با این کمک تنها یک هفته مثبت می‌شود.

او افزود: سوالی که در این بین برای بسیاری از کارشناسان مطرح است، این است که آیا صندوق قرار است حمایتش بر کل سهام‌های بازار باشد یا نصف آن و مکانیزم آن‌ها؟ در کل معتقدم وزیر اقتصاد به جای آنکه سعی بر تزریق مالی داشته باشد سعی می‌کند که به همراه رئیس بانک مرکزی نرخ ارز را تعدیل کنند.

در انتها باید به این مسئله اشاره کرد که با توجه به نظرات مخالف و موافقی که در بین کارشناسان بازار سرمایه وجود دارد وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس باید هرچه سریع‌تر در این امر شفاف سازی اقدام کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۴۸۵۳۵۷/. yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین