پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۴
کود شیمیایی که یک‌سوم هزینه‌های عملیاتی کاشت محصولات زراعی را شامل می‌شود این روزها به دلیل حذف ارز دولتی جهش قیمتی زیادی را تجربه کرده و این موضوع نگرانی کشاورزان را در پی داشته است.
شعار سال: گویا چالش‌های بخش کشاورزی تمام‌شدنی نیست و انگار در سال «جهش تولید» با افزایش محصولات کشاورزی کمر همت بسته‌شده تا آتشی که بر خرمن صنعت کشاورزی کشور افتاده شعله‌ور بماند و مشعل آن خاموش نشود. گرانی و کمبود نهاده‌ها، ادوات و محصولات تولیدی همه و همه مواردی بودند که بخش کشاورزی، صنعت و مردم از ابتدای سال جاری با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و اکنون نوبتی هم که باشد، زمان افزایش قیمت بی‌حساب‌وکتاب کود و سموم کشاورزی رسیده که کارشناسان از افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰درصدی آن‌ها خبر می‌دهند. کشاورزان استان مرکزی هم مانند تمام کشاورزان کشور از افزایش بی‌رویه قیمت کود گله دارند و می‌گویند هرچه بیش‌تر در مشکلات کار کشاورزی فرو می‌روند، بیش‌تر به این موضوع می‌رسند که چهارگوشه زمین را ببوسند و کشاورزی را رها کنند. این‌گونه که معلوم است، امنیت غذایی با تهدید جدی روبه‌رو خواهد شد و اگر زودتر برای این موضوع چاره‌اندیشی نشود، این چالش به معضلی جبران‌ناپذیر تبدیل می‌شود.

افزایش قیمت کود و سموم، امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار کود و سموم کشاورزی اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی هزینه تولید را افزایش می‌دهد و کشاورز نمی‌تواند با قیمت‌های موجود که افزایش سرسام‌آوری داشته، تاب بیاورد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با بیان این‌که دولت در سال ۹۹ یارانه کود‌های شیمیایی را حذف کرده است، به بازار گفت: در این زمینه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه‌وبودجه باید به آن بپردازند و دولت هم در این زمینه پاسخگو باشد، چراکه امسال به‌عنوان «جهش تولید» نام‌گرفته و دولت قصد دارد در این سال قیمت زمین‌های صنعتی را افزایش دهد و این افزایش قیمت‌ها با «جهش تولید» همخوانی ندارد.
وی با اشاره به این‌که دولت اخیراً در نامه‌ای رسماً اعلام کرده است که قیمت کود‌های کشاورزی ۵۰۰ تا ۷۰۰درصد افزایش قیمت دارد، عنوان داشت: درصورتی‌که این اتفاق بیفتد، امنیت غذایی کشور کاملاً زیر سؤال خواهد رفت و راندمان پایین می‌آید و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم با بیان این‌که دولت باید برای واردات برنامه داشته باشد و آن را مدیریت کند، اظهار داشت: شرطی‌سازی اقتصاد و معطل‌کردن کشور با تصمیمات خارجی با «جهش تولید» مغایرت دارد و دولت باید این مباحث را مدیریت کند.

با گرانی کود امنیت غذایی به مخاطره خواهد افتاد
نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: قیمت کود‌های فسفاته و پتاس با حذف ارز دولتی شش برابر شده و دولت باید نهاده‌ها و تسهیلاتی ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد تا آنان بتوانند به کشت بپردازند.
حجت‌الاسلام محمد سبزی با اشاره به این‌که کشت پاییزه و زمستانه نزدیک است و باید چاره‌اندیشی شود، گفت: اگر در این زمینه دولت تجدیدنظر نکند، کشاورزان حاضر نخواهند بود محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا بکارند و با قیمت پایین بفروشند و قطعاً زنجیره و امنیت غذایی به مخاطره خواهد افتاد و کشاورزان به کاشت محصولات آب‌بر روی می‌آورند و قطعاً خودکفایی ما در برخی از حوزه‌های کشاورزی مثل گندم زیر سؤال خواهد رفت.
وی بیان داشت: چنانچه هدف دولت برای عبور از بحران‌ها و مشکلات پیش رو، تأمین امنیت غذایی کشور و رسیدن به خودکفایی در محصولات استراتژیک و اساسی و همین‌طور اجرای الگوی کشت است، کافی است با پایین‌آوردن هزینه تولید و تعیین نرخ منطقی و عادلانه برای محصولات اساسی ازجمله گندم، جو، کلزا و چغندرقند و اعلام زودتر آن، کشاورزان را برای کاشت به‌موقع و تولید حداکثری ترغیب و تشویق کند؛ در غیر این صورت کشاورزان جان و مال خود را بابت تولید محصولاتی که دولت حاضر نیست با قیمت عادلانه از آن‌ها خریداری کند، از دست نخواهند داد.

گرانی کود تأثیر چندانی بر امنیت غذایی کشور نخواهد داشت
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی نیز در خصوص افزایش قیمت کود اظهار داشت: افزایش قیمت کنونی کود ناشی از افزایش قیمت ارز است، چراکه بر اساس تصمیم دولت مقررشده خرید کود به‌جای ارز دولتی و رسمی با ارز نیمایی خریداری شود، لذا این مورد مهم‌ترین عامل افزایش قیمت کود محسوب می‌شود.
سید علیرضا موسوی با بیان این‌که در حال حاضر کشتی‌های حاوی کود در بندر‌ها در حال تخلیه کالای خود هستند، گفت: گرانی کود فقط مشمول ۱۵درصد انواع کود وارداتی می‌شود و ۸۵درصد دیگر که در پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شوند، با همان نرخ قبلی فروش فروخته خواهند شد.
وی با اشاره به این‌که کود‌های وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز گران‌تر از قبل خواهند شد، افزود: در حال حاضر هر کیسه کود اوره ۵۴هزار تومان، سوپر فسفاته ۴۲۳ هزار تومان و سولفات پتاسیم ۵۴۴هزار تومان است که سهمیه استان مرکزی ۶۲هزار تن کود اوره، ۱۳هزار و ۵۰۰تن کود فسفاته و سه‌هزار تن کود پتاسه است که قبلاً به‌صورت سنتی و با حواله توزیع می‌شد، اما در حال حاضر با ایجاد سامانه و وجود ۸۵کارگزار در استان کار توزیع کود با دقت و عدالت صورت خواهد گرفت.

کود به میزان کافی وجود دارد
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی عنوان داشت: از لحاظ کمبود کود جای هیچ نگرانی وجود ندارد و به میزان کافی کود موجود است و کشاورزان با ارائه مدارک به میزان سطح زیر کشت کود دریافت خواهند کرد. هم‌اکنون نیز با آغاز کشت پاییزه که از ۱۵ شهریور آغازشده، کود‌های وارداتی تا آذرماه وجود دارد و هیچ کمبودی نداریم.
موسوی بیان داشت: با گران‌شدن کود قطعاً بازار آزاد نخواهیم داشت و دست واسطه‌های این حوزه کوتاه خواهد شد. توصیه ما به کشاورزان استان در این خصوص این است که خاک زمین‌های کشاورزی خود را قبل از کود دادن حتماً آزمایش کنند، زیرا امسال با توجه به گران‌شدن کود این مورد از اهمیت بیش‌تری برخوردار خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرانی کود و سموم بر امنیت غذایی کشور تأثیرگذار خواهد بود یا خیر، عنوان کرد:، چون این گرانی فقط مختص ۱۵درصد از کود‌های وارداتی می‌شود، تأثیر آن چندان زیاد نیست و تبعات خاصی نخواهد داشت.
گفتنی‌است با تمام فراز و فرود‌های اقتصاد در سال جاری که در نهایت تورم که بر قشر ضعیف فشار وارد کرده است، در این حوزه نیز گرانی کود به کشاورزان خرده با هکتار پایین زمین فشار مضاعف وارد خواهد کرد و طبق بررسی‌ها قیمت هزینه‌های تولید محصولی مانند گندم در مقایسه با سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند حال باید منتظر ماند و دید چه تدبیری برای این مورد اندیشیده خواهد شد.

افزایش هزینه تمام‌شده تولید با گرانی کود‌های شیمیایی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم گفت: با حذف یارانه نهاده‌های کشاورزی، قیمت هر کیسه کود فسفاته از ۵۰ هزار به ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته است که در این خصوص سوالاتی از وزیر جهاد کشاورزی پرسیده شد و در نهایت طی دو هفته آینده مسأله گرانی سموم و کود کشاورزی را وزیر باید مرتفع کند.
جلال محمودزاده افزود: قیمت سموم و کود شیمیایی به یکباره جهش چشمگیری یافته است و اگر وزیر جهاد کشاورزی ظرف دو هفته آینده تدابیری برای حل مسأله گرانی‌ها نیندیشد، افزایش قیمت تمام شده تولید در میزان تولید محصولات کشاورزی تأثیر سوء می‌گذارد.
محمودزاده ادامه داد: اگر راهکاری برای رفع گرانی سموم و کود کشاورزی اندیشیده نشود، چاره‌ای جز واردات محصولات کشاورزی نداریم.
این مقام مسئول با بیان این‌که واردات محصولات کشاورزی در تضاد با شعار سال است، گفت: با وجود آن‌که ادعا می‌کنیم در برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده‌ایم، اما واردات محصولات کشاورزی شعار سال و خودکفایی در محصولات کشاورزی را زیر سوال می‌برد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اصول اقتصاد مقاومتی به تولید داخل متکی است، ولی با نوسانات نرخ ارز و عدم تولید در داخل با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شویم، به طوری‌که هر محصولی چهار تا پنج برابر قیمت باید از خارج آورده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر:۸۸۳۴۴، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین