پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
بعد از راهکارهای ابتکار برای کنار آمدن مردم با گرد و غبار و دعا برای آمدن باد و باران، این بار قهرمان زمین می‌خواهد با تعطیلی مدارس مشکل آلودگی هوا را حل کند، اما آیا این پیشنهادهای کاربردی(!) نشان دهنده تعطیلی سازمانی نیست که ادعای حفاظت از محیط زیست را دارد؟!

شعارسال: هر سال همزمان با آمدن فصل پاییز و زمستان مردم عادت کرده‌اند که روزهای ناسالم هوا را با صدای نفس‌های به شماره افتاده شان شمارش کنند و مسئولان هم که گویا خود را تنها مسئول اعلام آمار روزهای ناسالم و سالم و پاک می‌دانند اصلا نمی‌خواهند باور کنند که باید کاری انجام دهند تا وضعیت آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها کنترل شود و حتی اگر نمی‌توان این معضل را حل کرد حداقل اقداماتی انجام دهند که جلوی تشدید آلودگی هوا گرفته شود.

امسال همزمان با آغاز بازگشایی مدارس وقتی از رئیس محیط زیست کشور پرسیده شد چه برنامه‌هایی برای کنترل آلودگی هوای تهران دارید پیشنهادی را مطرح کرد که بیش از آنکه به عنوان یک راهکار بتوان به آن امیدوار بود طرح‌های مقطعی دیگری را به خاطر آورد که هیچکدام تا کنون نتوانسته دوای درد آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها باشد و آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت که امسال هم باید منتظر آلودگی هوا باشیم و شاید بهتر است همان راه حل‌های قبلی خانم رئیس را دنبال کنیم و دعا کنیم تا باد و باران بیاید!

پیشنهاد ابتکاری، ابتکار تعطیلی یک ماهه مدارس در پاییز و یا زمستان است، وقتی این پیشنهاد خبری شد اولین چیزی که به ذهن آمد این بود که چرا طرح‌های خانم رئیس بر مبنای تعطیلی است؟ یک روز تعطیلی تولید بنزین پتروشیمی چون آلاینده است و جان مردم در خطر است، امروز تعطیلی مدارس، چون هوا آلوده است! آیا واقعا راهکار دیگری برای کنترل آلودگی وجود ندارد؟

یک روز می‌گویند مردم با گرد و غبار کنار بیایند روز دیگر می‌گویند دعا کنید باد و باران بیاید، امان از این همه راهکار و اقدامات کنترلی!

امسال هم که می‌خواهند مدارس را تعطیل کنند هر چند این موضوع هنوز در حد پیشنهاد است و برخی کارشناسان معتقدند این طرح می‌تواند در روزهایی که پدیده وارونگی هوا ایجاد می‌شود جلوی تشدید وضعیت آلودگی هوا را بگیرد اما چند سؤال مطرح است: آیا اگر دانش آموزان تعطیل شوند در خانه می‌مانند؟ و آیا همین تعطیلات افزایش ترددها را در سطح شهر به دنبال نخواهد داشت؟ آیا اگر در فصل پاییز یک ماه مدارس تعطیل شد و در فصل زمستان هم پدیده وارونگی موجب تشدید آلودگی هوا شد آن موقع هم باز یک ماه دیگر مدارس را تعطیل خواهید کرد؟ اصلا بهتر نیست مدارس را در پاییز و زمستان تعطیل کنید و دوره تحصیلی را از 9 ماه به 3 ماه کاهش دهید شاید در اینصورت هوای تهران پاک شود؟!

یکی از کارشناسان محیط زیست با انتقاد از اینگونه طرح‌های مقطعی معتقد است پراکنش روزهای ناسالم در طول سال منحصر به یک ماه خاص نیست و وارونگی هوا ممکن است امسال در آذر ماه و سال آینده مثلاً در بهمن اتفاق بیفتد، و این روزها الزاماً پشت سر هم نیست که بتوان گفت آذرماه را تعطیل کنیم مشکل حل می‌شود، در تمام روزهای پاییز و زمستان ممکن است چند روز وارونگی هوا را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در برخی روزهای دی ماه و بهمن ماه مشکل تشدید آلودگی هوا وجود داشت، می‌گوید: حتی در روز 29 دی ماه روز هوای پاک در سال گذشته به وضعیت هشدار رسیده بودیم بنابراین نمی‌توان با اینگونه پیشنهادها و طرح‌ها به دنبال حل مشکل آلودگی هوا بود.

وقتی مسئولان 100 هزار خودرو را با لطایف الحیل وارد جامعه کردند باید برای آلودگی هوا فکری می‌کردند

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب نیز در مورد پیشنهاد تعطیلی یک ماهه مدارس در فصول پاییز یا زمستان برای مقابله با آلودگی هوا معتقد است: وقتی به یک باره دولت تصمیم می‌گیرد 100 هزار خودرو را با لطایف الحیل وارد جامعه می‌کند خودرویی که بر روی دست تولید کننده مانده، باید آن زمان به فکر مشکلاتی مانند آلودگی هوا می‌ افتادند.

*به جای تعطیلی مدارس جلوی رانت خودروسازی‌ها را بگیرید

وی می‌گوید: برخی از کارخانه‌های خودروسازی در کشور هستند که از رانت تولید برخوردارند و در هیچ حوزه‌ای خود را با استانداردهای روز دنیا تطبیق نمی‌‌دهند و در مجلس هم تا قانونی در مورد آنها شکل می‌گیرد بلافاصله تمام لابی‌های خود را به کار می‌برند تا آن قانون را بر هم بزنند اینها مواردی است که باید با آنها برخورد کرد و بدترین اقدام این است که بیاییم و به آموزش لطمه بزنیم و این همین کاری است که خانم ابتکار آن را مطرح کرده است زمانی هم در دوره اول مدیریت خانم ابتکار به خاطر دارم یک طرح پرهزینه‌ای تحت عنوان مسیر دوچرخه مطرح شد و به قسمتی از خیابان‌ها رنگ سبز زدند اما هیچ نتیجه‌ای نداشت.

وی افزود: این‌ها طرح‌های مقطعی و کوتاه مدت است که نمی توان با این طرح‌ها مشکل آلودگی هوا را حل کرد بهتر است مسئولان به فکر اقدامات ریشه‌ای باشند.

*بنزین وارداتی مسئولان هم دوای درد آلودگی هوا نشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با بیان اینکه فضای عمومی مجلس مخالف پیشنهاد تعطیلی مدارس است، گفت: افزود: در مورد بنزین پتروشیمی اگر ما ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی را افزایش می‌دادیم که از واردات بنزین بی نیاز شویم مطلوب بود اما متأسفانه مافیای ورود بنزین را از خارج از کشور داریم و بنزینی را به اسم بنزین پاک وارد کشور کردند ولی ما شاهد ایجاد آلودگی در همان شهرهایی که بنزین وارداتی توزیع شده است نیز هستیم حتی در زمانی که وارونگی هوا را هم نداریم شاهد وجود این آلودگی در سطح کشور هستیم بنابراین بنزین‌های وارداتی هم نتوانسته است مشکل آلودگی هوا را حل کند و مسئولان بهتر است پاسخ دهند فایده این بنزین‌های وارداتی چه بوده است؟

سید باقر حسینی یکی از نمایندگان سابق مجلس نیز با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست درباره کنترل آلودگی هوای تهران گفته بود: زمانی ادعا شد بنزین تولید داخل آلوده است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، اما باید از مسئولان محیط زیست پرسید چرا بنزین‌های وارداتی، دوای درد آلودگی هوای تهران نشد؟

وی اضافه می‌کند: در برهه‌ای مسئولان محیط زیست ادعا کردند بنزین تولید داخل آلوده است و باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است اما سؤال اینجاست حالا که خودتان بنزین وارد می‌کنید چرا آن بنزین‌ها آلوده است و نتوانسته در بهبود کیفیت هوای تهران تأثیر مثبتی داشته باشد؟

باید منتظر بود و دید که بالاخره سازمان عریض و طویلی که رئیسش «بانوی محیط زیست جهان» و «قهرمان زمین» است چگونه می‌خواهد مشکل آلودگی هوا را در کشورش حل کند؟ آیا تعطیلی آخرین راهکار ابتکاری ابتکار برای حل مشکل آلودگی هواست؟ آیا این تدبیر نشان دهنده تعطیلی سازمان محیط زیست نیست؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 3مهر1395، کدخبر: 13950703000391: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین