پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در مراسم گرامیداشت روز جهانی لایه اوزن گفت: در ارتباط با لایه اوزن جامعه جهانی موفق شده است که پنج میلیون کیلومتر مربع از حفره‌ای که ایجاد شده بود را ترمیم کند و پیش بینی می‌کنیم که تا سال 2050 ترمیم کامل لایه اوزن را داشته باشیم.

شعار سال: سعید متصدی با بیان اینکه ایران موفق شده است با توجه به زمانبندی‌های پرتکل مونترال آلاینده‌های خطرناک برای لایه اوزن را حذف کند، گفت: تا سال 2010 آلاینده هالون‌ها و فریون‌ها به طور کامل حذف شدند و تا سال 2015 مواد دفع آفات نباتی حذف شدند.

وی ادامه داد: تا سال 2015 آلاینده SFCها 10 درصد کاهش پیدا کردند و پیش بینی می‌شود که تا سال 2017 به 20 درصد برسند و امیدواریم تا سال 2030، 10 درصد دیگر نیز کاهش پیدا کنند.

متصدی ضمن اشاره به جلوگیری از ایجاد صنایعی که موجب تخریب لایه اوزن می‌شوند گفت: 1378 صنعت در کشور موفق شدند مواد آلاینده برای لایه اوزون را حذف کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ضمن تشکر از همکاری سازمان گمرک برای جلوگیری از ورود مواد مخرب لایه اوزن به کشور گفت: ایران در کنار کشورهای دیگر برای ترمیم لایه اوزن همکاری می‌کند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که می‌تواند همگام با جامعه جهانی برای حفاظت از محیط زیست در مسائل مختلف عمل کند.

متصدی ادامه داد: در جریان ترمیم لایه اوزن به این نتیجه رسیده‌ایم که جایگزینی مواد تخریب کننده لایه اوزن با مواد دیگر می‌تواند بحث تغییر اقلیم و مشکلات زیست محیطی دیگر از جمله افزایش دمای زمین را داشته باشد. باید تلاش کنیم که اگر محصولی را وارد سیستم محیط زیستی می‌کنیم اثری بر روی اجزای دیگر اتمسفری ما نداشته باشد.

متصدی با بیان اینکه حفاظت از لایه اوزن باعث ترمیم آن شده است گفت: حفاظت از این لایه باعث کاهش 135 میلیارد تنی گازهای گلخانه‌ای شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار کرد: کشور ما از ابزارهای زیست محیطی جهانی جهت حل مشکلات زیست محیطی استفاده می‌کند و برای حفاظت از محیط زیست سندی در هیات دولت تصویب شده است که مبنی بر اقتصاد کم کربن است و سیستم اقتصادی کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ملزم به اجرای برنامه‌های اقتصاد کم کربن که دولت مصوب کرده، شده است.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که 12 درصد از گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و این توان را داریم که به این کاهش برسیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست بیان کرد: ما در کشور موفق شده‌ایم که تولید سرب را از سال 83 متوقف کنیم و همچنین امسال نسبت به سال‌های گذشته بیش از یک ماه تعداد روزهای سالم بیشتری داشته‌ایم و این برای ما افتخار است چون بعد از نیم قرن توانسته‌ایم آلودگی هوا را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث مصرف، کنترل پاسخگوی نیازها نیست گفت: کنترل یعنی با آلودگی دست و پنجه نرم کنیم و این خود غلط است چرا که باید در این صورت آلودگی را بپذیریم. ما باید به سمتی برویم که آلودگی‌ وجود نداشته باشد.

متصدی با اشاره به تعداد زیاد صنایع تبدیلی در کشور و در جهان گفت: چرا ما باید به این همه صنایع تبدیلی نیاز داشته باشیم. این مسئله به الگوی مصرف نادرست مربوط می‌شود.

متصدی گفت: یکی از مواردی که به آن توجه نمی‌کنیم مسئله سرویس، نگهداری و خدمات مناسب محصولات است. حتی در کشور نیز خدماتی که برای محصولات صنعتی ارائه می‌شود کم است و ما دقت لازم را برای چگونگی استفاده از یک وسیله نداریم.

وی ادامه داد: باید از محصولات طوری استفاده کنیم که کمترین ضرر را برای خود و بیشترین طول عمر مصرف را برای محصول داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست بیان کرد: اگر بخواهیم حرکت درستی به سمت کاهش تخریب زیست محیطی داشته باشیم. باید مصرف خود را کم کرده و در نگهداری از محصول دقت کنیم و همچنین صنایع ما باید خدمات بهتری به محصول ارائه دهند تا استهلاک آن کمتر شده و طول عمر مصرف محصول افزایش یابد و در نتیجه کاهش تخریب زیست محیطی را داشته باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید همگام با جامعه جهانی در حفاظت از محیط زیست تلاش کنیم گفت: ما باید در الگوی مصرفی خود دقت کنیم تا تولید آلودگی کاهش یابد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 28 شهریور 95 ، کد مطلب: 95062817521: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین