پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
آذربایجان و ارمنستان بار دیگر یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند و ارمنستان و حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، برای جنگ اعلام آماده‌باش کرده‌اند.
شعارسال: منطقه «قره‌باغ کوهستانی» (ناگورنو قره‌باغ) بار دیگر پس از ۳ ماه صحنه درگیری و زد و خورد نیرو‌های ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و شبح جنگ بار دیگر بر این منطقه سایه افکنده است.

دو روز پیش سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گویا از وقوع درگیری‌ها خبر داشتند. این سؤال مطرح است که دولت آمریکا چگونه از بروز دوباره درگیری‌ها در این منطقه با خبر بوده است؟

اولین درگیری‌ها به نظر می‌رسد از بامداد امروز ۶ مهر آغاز شده و وزارت دفاع آذربایجان صبح امروز اعلام کرد که مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیرو‌های مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.

باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داد و افزود واحد‌های پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیرو‌های ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند.  

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز صبح امروز در مقابل دوربین تلویزیون‌ها حاضر شد و گفت که نیرو‌های مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه سنگین مواضع ارتش آذربایجان و تعدادی از مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه تعدادی از نیرو‌های نظامی و غیر نظامی مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نیرو‌های آذربایجان خبر داد.

پس از آن، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز از حمله نیرو‌های آذربایجانی به شهرک‌های مسکونی ارمنستان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نیرو‌های این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

در شرایطی که دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند، مجموع این رخداد‌ها باعث شد تا   «آرائیک هاراطونیان» رئیس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» صبح امروز در یک نشست اضطراری با اعضای شورای ملی، آماده‌باش جنگی اعلام کند. او در بیانیه‌ای از تمامی افراد بالای ۱۸ سال خواست تا آماده جنگ شوند.

هاراطونیان همچنین در پیامی تاکید کرد: «این جنگ برای مرگ یا زندگی است که آن را به جان پذیرفته و در آن پیروز خواهیم شد... د. تلفات انسانی و مادی ما را مایوس نخواهند کرد. اعلان جنگ کرده‌اند و جنگ دریافت خواهند کرد.»

وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیرو‌های خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

در مجموع شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که به‌باور برخی ناظران، منطقه آماده جنگ دیگری شده است. هر چند در این میان ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیرو‌های این کشور به طور کامل آماده هستند.

هیأت سربازگیری و آماده‌باش ارتش آذربایجان گفته است که ممکن است در صورت لزوم برای دفاع از کشور، وزارت دفاع خواستار بسیج عمومی شود، اما امروز نیازی به این کار نیست.
 
 


اعلام آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان ارمنستان و آذربایجان
منطقه مورد مناقشه قره‌باغ
 
 


در واکنش به این تحولات، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت که ترکیه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه کوتاهی از دو طرف خواسته است تا فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و برای تثبیت اوضاع به مذاکره روی بیاورند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

ریشه اختلاف‌ها بر سر قره‌باغ و این مناقشه را در ویدئوی زیر ببینید

تعداد بازدید : 5



 پارلمان جمهوری آذربایجان در برخی مناطق حالت جنگی اعلام کرد

 عصر امروز نیز پارلمان جمهوری آذربایجان در برخی شهر‌ها و مناطق «حالت جنگی» اعلام کرد.

به نوشته الجزیره، همچنین طبق تصمیم پارلمان، در این مناطق باید حکومت نظامی برقرار شود. هرچند ارتش جمهوری آذربایجان ظهر امروز اعلام کرده بود که نیازی به اعلام آماده‌باش عمومی ندارد و نیرو‌های این کشور به طور کامل آماده هستند.

صبح امروز نیز «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در مقابل دوربین تلویزیون‌ها حاضر شد و گفت که نیرو‌های مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه سنگین مواضع ارتش آذربایجان و تعدادی از مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه تعدادی از نیرو‌های نظامی و غیر نظامی مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نیرو‌های آذربایجان خبر داد.

در همین حال منطقه قره‌باغ نیز اعلام کرد که در درگیری‌های امروز با نیرو‌های جمهوری آذربایجان ۱۶ تن از نیروهایش کشته و ۱۰۰ تن نیروی دیگر زخمی شده‌اند.

اعلام آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان ارمنستان و آذربایجان

وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی در توییتر از آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان ارمنستان و آذربایجان خبر داد.

اعلام آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان ارمنستان و آذربایجان

 محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به افزایش تنش میان آذربایجان و ارمنستان، دو همسایه شمالی ایران اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری  به زبان انگلیسی نوشت: «ایران خشونت نگران کننده در قره‌باغ کوهستانی را از نزدیک زیر نظر دارد. ما خواستار پایان فوری خصومت‌ها بوده و خواستار گفتگو برای حل اختلافات هستیم. همسایگان ما اولویت ما هستند و ما آماده فراهم کردن زمینه خوب برای ممکن کردن گفتگو‌ها هستیم. منطقه ما هم اکنون نیازمند صلح است.»

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز یکشنبه ۶ مهر  در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته یبن جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین  به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفتگو بین دو کشور  است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از همه ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفتگو‌ها بین طرفین را اعلام کرد.

پوتین: باید از تشدید تنش بین آذربایجان و ارمنستان اجتناب شود

رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر ارمنستان خواستار توقف درگیری بین ایروان و باکو شد.  رئیس جمهور روسیه عصر یکشنبه به وقت تهران به درگیری دو کشور آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد.

اعلام آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفتگو میان ارمنستان و آذربایجان

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفت وگوی تلفنی با «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان به وی گفت که لازم است  از تشدید تنش بیشتر اجتناب شود. پوتین در گفتگو با نخست وزیر ارمنستان همچنین خواستار توقف خصومت‌ها در قره باغ کوهستانی شد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازهمشهری آنلاین، تاریخ انتشار ۶ مهر ۹۹، کد خبر:۵۵۲۷۳۴، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین