پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
تلاش‌ها و مجاهدت‌های آیت الله سید محمدتقی رودباری موجب شد تا مردم، لقب «سلمان عصر» را به ایشان اعطا کنند.
شعارسال: 
رودبار از جنوبی‌ترین شهرهای استان گیلان است که به علت فراوانی درختان زیتون، به رودبار زیتون مشهور است. شهرستان رودبار در طول تاریخ، از دانشمندان و عالمان فراوانی برخوردار بوده است که خاندان آیت‌الله رودباری، از برجسته‌ترین و اصیل‌ترین خاندان‌های این منطقه شمرده می‌شوند.

یکی از افراد برجسته در این خاندان اصیل، آیت الله حاج سیدمحمدتقی رودباری است که در سال 1286 هجری قمری در روستای «دوگاهه» از توابع این شهرستان، دیده به جهان گشود.

پدر و اجداد او همگی از زاهدان و عالمان برجسته زمان خویش بوده‌اند که سلسله نسبشان به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد و بر این اساس، از سادات موسوی هستند.

و اما سید محمدتقی در کودکی و نوجوانی با تربیت پدر و جدّ گرامی‌اش رشد یافت و مقدمات علوم دینی را از این دو بزرگوار و در خانه آموخت.

پس از سالیانی، او برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قزوین که در آن روزگار دارای مرکزیت خاص علمی بود، رهسپار شد و از آنجا و پس از چند سال نیز به عتبات عالیات مشرف شده و در شهر مقدس نجف اشرف، رحل اقامت افکند تا به تکمیل یادگیری علوم آل محمد (ص) بپردازد.

سیدمحمدتقی در نجف اشرف از محضر فرزانگانی مانند حضرات آیات آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، ملا عبدالله مازندرانی، شیخ محمدعلی مدرّس چهاردهی گیلانی و سیداسدالله حسینی اشکوری کسب فیض کرد و پس از آن از بسیاری عالمان سرشناس آن روزگار، اجازه اجتهاد و نقل روایت گرفت که برای نمونه به تعابیر بلند آیت‌الله آخوند خراسانی در اجازه اجتهاد به ایشان بسنده می‌کنیم:

«جناب مستطاب، قدوه العلماء الاعلام و اجلّه الفقهاء الکرام، الثّقه الوفیّ حاجی سید تقی دام عزّه...»

آیت‌الله رودباری پس از 15 سال سکونت در نجف اشرف، در سال 1328 هجری قمری به ایران بازگشت و در شهرستان رشت سُکنی گزید و به تدریس، ارشاد مردم و اقامه جماعت پرداخت.

همین تدریس‌های پُر بار و البته نوین او موجب شد تا مدارس متروک شهر رشت، جان دوباره‌ای بگیرد و جمع زیادی از طلاب گیلان و مناطق اطراف، برای کسب فیض از آیت‌الله سید محمدتقی رودباری، راه رشت را در پیش گیرند.

ساخت، تجدید بنا و بازسازی مساجد و مدارس در شهر رشت و از جمله «مسجد صفی» این شهر که از قدیمی‌ترین و مشهورترین مساجد ایران است و همچنین حوزه علمیه مستوفی، از دیگر اقدامات ارزنده این عالم ربانی بود و مجموعه تلاش‌ها و مجاهد‌ت‌های او بود که موجب شد تا آیت الله رودباری در نزد مردم شهرستان رشت به عنوان «سلمان عصر» لقب بگیرد.

این عالم والامقام همچنین در خوشنویسی هم ید طولایی داشت و آثار هنری متعددی را به رشته تحریر در آورده است.

آیت الله احسان بخش، امام جمعه رشت از افرادی است که درباره این عالم متقی، بیاناتی دارد:

«وی عالمی نامدار و پرهیزکار بود که نزد مردم رشت بسیار محترم و در ارشاد و هدایت خلایق و حل مشکلات گرفتاران و اعانت بر مستمندان و دفع ظلم ظالمان و احیای آثار دینیّه موفقیت عجیبی داشت.»

و اما درباره تالیفات و آثار به جای مانده از این مجتهد برجسته می‌توان از کتب اصول الفقه، حاشیه بر مکاسب، حاشیه بر رسائل و البته تقریرات درس برخی از استادانش نام برد.

همچنین از دیگر باقیات الصالحات آیت‌الله سیدمحمدتقی رودباری می‌توان به فرزند برومند ایشان، آیت الله سید حسین رودباری اشاره کرد که پس از رحلت پدر، تدریس و ارشاد و اقامه نماز در مسجد صفی رشت را به نمایندگی از ایشان ادامه داد. پس از رحلت آیت الله سید حسین رودباری هم، اقامه نماز جماعت مسجد صفی به فرزند وی، آیت الله سید مجتبی رودباری رسید.

آیت الله سید محمدتقی رودباری سرانجام در مانند چنین روزی یعنی در بیستمین روز از ماه ذیحجه الحرام سال 1359 هجری قمری و در سن 73 سالگی در رشت به دیدار معبود شتافت. پس از آن بود که پیکر مطهرش برای تشییع و تدفین به شهر مقدس قم منتقل شد و با احترام در قبرستان نو و در جوار حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) به خاک سپرده شد. روحش شاد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری گیلان برخط، تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 مهر 1395، کد خبر: 47636، www.guilanbarkhat.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین