پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: علوم انسانی نرم‌افزار تمدن غرب است و مسؤولان غربی با این نرم‌افزار تئوری‌های خود را در افکار مردم کشورهای مختلف اجرا می‌کنند و رسیدن به اهداف مورد نظر اسلام با نرم‌افزار غربی امکان‌پذیر نیست.

شعارسال: آیت‌الله علیرضا اعرافی  در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در تالار همایش این موسسه حوزوی برگزار شد، با تاکید بر اینکه این موسسه نگاه‌های جدیدی را در حوزه علوم انسانی اسلامی مطرح کرده است، اظهار کرد: اخلاق، معنویت و معرفت از شاخص‌های اصلی طلاب است که اگر این قشر یک روز از این شاخص‌ها دور باشد، تنزل می‌یابد.

وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم اضافه کرد: تقویت مبانی اخلاقی که در آیات قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته برای حوزه‌های علمیه راهگشاست؛ فردی که سرمایه‌ها و فطرت الهی را باور کرده رستگار می‌شود و فردی که عناصر بیگانه و غیر مربوط با فطرت را از شیطان گرفته به ناامیدی می‌رسد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه فرهنگ آموزه‌های الهی نام برد و گفت:‌ طلاب باید با تقویت تهذیب نفس خود افکار مختلف جامعه بشریت را شناخته و بدون تاثیرپذیری برای تاثیرگذاری بر آنها تلاش کند، الگوبرداری از گفتار و کردار ائمه اطهار(ع) می‌تواند در تقویت سطح معنوی طلاب تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه جامعه مخالف آرمان‌های دینی به تباهی کشیده می‌شود، تصریح کرد: هرچند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و بخش‌های مختلف جامعه اسلامی در راستای اسلامی‌سازی علوم انسانی گام‌های بسیاری برداشته اما برای پیشبرد اهداف مورد نظر نظام اسلامی باید در حوزه علوم انسانی اسلامی به دستاوردهای گسترده‌تری برسیم.

اعرافی بر تقویت علم اصول در حوزه علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و افزود: استنباط معارف کلامی، فلسفی و توصیفی نیازمند اصول مشترک است؛ حوزه باید وارد قلمروهای جدیدی شود چراکه علوم انسانی نرم‌افزار تمدن غرب است و مسؤولان غربی با این نرم‌افزار تئوری‌های خود را در افکار مردم کشورهای مختلف اجرا می‌کنند و رسیدن به اهداف مورد نظر اسلام با نرم‌افزار غربی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه حوزه باید در عرصه‌های نوین به دنبال پایه‌ریزی نظریه‌های جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد، تصریح کرد: افرادی که بر استمرار علوم انسانی غربی تاکید دارند به تفکر تمدنی انقلاب اسلامی اعتقاد ندارد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از دستگاه‌های اجتهادی در اصول مجسم است، عنوان کرد:‌ توجه به بینش فقهی لازم در علوم انسانی و فقه‌های تخصصی قلمروها و رشته‌ها از ضرورت‌های حوزه است و ورود به عرصه‌های جدید سبب بالندگی فقه اسلامی می‌شود.

وی از وجود دغدغه کاربردی در بدنه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یاد کرد و افزود: بنیه فقهی برای هر فردی در هر رشته‌ای نیاز است.

اعرافی با بیان اینکه جامعه نیازمند تفسیر‌های تخصصی ناظر بر حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی است، اظهار کرد:‌ دستیابی به نظریات کلان در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیازمند تجربه‌های جدید در حوزه تفسیر است، طلاب باید در رشته‌های تخصصی به دنبال پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه بشریت باشند.

وی نظام‌سازی را از اولویت‌های مورد نیاز علوم انسانی اسلامی دانست و مطرح کرد: حوزه‌های علمیه بعد از شهید صدر در منطق نظام‌سازی گام مطلوبی برنداشته‌اند در حالی که گذر از واژه‌های دور از معارف به عنوان مرحله مقدماتی از نیازهای علوم انسانی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از فعالیت‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با توجه گسترده‌تر به این موسسه‌ها بتوانیم در راستای اسلامی‌سازی علوم انسانی به دستاوردهای گسترده‌تری برسیم چراکه رفع بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه وابسته به اسلامی‌سازی علوم انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه مردم کشورهای مختلف غربی تشنه معارف ناب اسلام هستند، اضافه کرد: تولید مبانی پایه‌ای در حوزه علوم انسانی اسلامی توسط نظام اسلامی می‌تواند حرکت‌های گسترده‌ای را در کشورهای مختلف اسلامی به دنبال داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 3مهر1395، کدخبر: 13950703001578: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
جامعه ما روز به روز داره بیشتر به سکولاریته نزدیک میشه که نتیجه محض همین گونه از مسائله
ن.ف83
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
جامعه ما روز به روز داره بیشتر به سکولاریته نزدیک میشه که نتیجه محض همین گونه از مسائله
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین