پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: فقهای بزرگ با تهیه کتاب‌های جدید بر پایه منابع اصلی فقه مخالف نیستند و با این نگاه این اقدامات باید از حاشیه به متن حوزه‌های علمیه هدایت شود و تحقیقات کنونی در منابع فقهی پایه گسترش یابد.

شعارسال:

آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در تالار همایش‌های این مرکز برگزار شد، هدایت جریان‌ها و اثرگذاری در حوزه فقه و فرهنگ را از رسالت‌های ائمه اطهار(ع) دانست و اظهار کرد: بسترسازی مقدمات برای آغاز عصر نوین علمی و ماندگاری اندیشه اسلام به صورت ویژه در دستور کار امامان نهم تا یازدهم قرار گرفته بود تا جامعه بشریت را برای پنهان شدن خورشید عالم آماده کنند.

وی از اهتمام آیت‌الله محمد فاضل‌لنکرانی برای ایجاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یاد کرد و افزود: به برکت روح انقلابی این شخصیت برجسته دینی افراد بسیاری برای نقش‌آفرینی در حوز‌ه‌های علمیه تربیت شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه تقویت پایه‌های درسی باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، تصریح کرد: تکیه بر منابع فاخر و رسیدن به افق‌ها نیازمند توجه به رویکردها و راهکارهای درست است؛ مکاسب می‌تواند مولد مکتب حقوقی در ابعاد مختلف باشد به همین علت باید این میراث را مورد توجه قرار داده و به عرصه‌های جدید فقه بپردازیم.

وی بر لزوم اعتماد طلاب به تاریخ بالنده فقه تاکید و خاطرنشان کرد: فقه شیعی از صدر اسلام پیوسته بوده به همین علت می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای جدید جامعه بشریت باشد.

اعرافی با بیان اینکه موضوع‌شناسی جدید در دامنه فقه باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: موضوع‌شناسی باید به سمت ترکیب اتحادی حرکت کند چراکه در مباحث جدید بشریت فقط ظاهر موضوع تغییر کرده به همین علت شناخت موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به سوالات جدیدی که در مورد معاملات نفتی مطرح می‌شود، گفت: فقهای بزرگ با تهیه کتاب‌های جدید بر پایه منابع اصلی فقه مخالف نیستند و با این نگاه این اقدامات باید از حاشیه به متن حوزه‌های علمیه هدایت شود و تحقیقات کنونی در منابع فقهی پایه گسترش یابد.

امام جمعه قم یادآور شد: نیافتن مباحث ریشه‌ای در فقه و فلسفه اسلامی عامل ناکامی کنونی در بازسازی علوم انسانی اسلامی است چراکه علوم انسانی اسلامی بدون تکیه بر فقه نمی‌تواند به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه اصول و فقه نیازمند توسعه است، عنوان کرد: مطالعات تطبیقی اصول مهم است چراکه تطبیق فقه با نظام‌های حقوقی و مباحث جدید جامعه بشریت سبب آشکارسازی ذخایر فقه اسلامی می‌شود.

اعرافی پاسخ‌گویی به نیازهای نظام اسلامی را از اولویت‌های فقه اسلامی دانست و تصریح کرد: امیدواریم نهادها و مراکز نقشه راه مطلوبی را در حوزه فقه تهیه کنند تا بتوانیم از سایر نیازهای جامعه در حوزه‌های کلامی، فلسفی، حدیثی و تفسیری به نتایج موردنظر برسیم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 27 شهریور 1395، کدمطلب:13950627000887 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین