پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۰۴۹۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
مرکز پژوشهای مجلس با اشاره به اینکه سالنامه آمار بازرگانی که در گذشته توسط گمرک تهیه و منتشر می‌شد، چند سالی است که منتشر نمی‌شود خواستار ورود مجلس و تصویب مقررات لازم برای تداوم انتشار امارهای مورد نیاز شد.

شعار سال: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به آسیب شناسی تطبیقی آمار تجارت خارجی در ایران پرداخته است. این نهاد پژوهش‌های معتقد است، سالنامه آمار بازرگانی که در گذشته توسط گمرک تهیه و منتشر می‌شد، چند سالی است که منتشر نمی‌شود. همچنین شاخص‌های قیمتی واردات نیز که قبلا توسط بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شدند، از ۱۲ سال پیش به این سو منتشر نمی‌شوند. انتشار مستمر این آمار‌ها می‌تواند در توسعه نظام آماری کشور در زمینه بازرگانی خارجی مفید باشد.

این مرکز در جهت بهبود و توسعه نظام آماری کشور پیشنهاد کرده است، توسعه و تکمیل نظام اماری بازرگانی خارجی با تاکید بر و سازمان توسعه تجارت ایران (متولی اصلی سازمان توسعه تجارت باشد) به نحوی که شامل موارد ذیل باشد:

الف) به روز و دارای فواصل مختلف زمانی (هفتگی ماهیانه، فصلی و سالیانه)
ب) در قالب فایل اکسل جهت انجام تحلیل‌های مختلف
ج) دارای شاخص‌های مختلف ازجمله شاخص‌های تمرکز و اکمال تجاری و رابطه مبادله
د) قابلیت داشبورد و بانک اطلاعاتی و داشتن سری زمانی مناسب
هـ) دارای طبقه بندی مختلف کالایی، فعالیت و... تا جزیئ‌ترین کد مربوطه (تا هشت رقم) و بیشتر
اگرچه آمار‌های خام تجاری از سال‌های دهه ۱۳۷۰ توسط گمرک تهیه می‌شوند، اما در ارائه این آمار‌ها در قالب داشبورد‌های مناسب آماری و اطلاع رسانی و نیز استفاده از آن‌ها برای تهیه و انتشار منظم شاخص‌های ترکیبی مبتنی بر این امار‌ها (به عنوان مثال ارائه آمار‌ها براساس کد‌های فعالیت ISIC) ضعف‌های جدی وجود دارد.

این ضعف درخصوص سازمان توسعه تجارت که یکی از اهداف خود را اطلاع رسانی اعلام کرده بیشتر مشهود است.

فرایند ارزش گذاری گمرکی مستعد کم نمایی یا بیش نمایی کالای تجاری است از این رو و در جهت افزایش صحت آمار‌های تجاری لازم است تا فرایند‌های موجود ارزشگذاری کالای تجاری مبتنی بر روش‌های نوین جهانی بازبینی شده و توسعه یابند تا احتمال خطا کاهش یابد.

این نهاد پژوهشی در انتها پیشنهاد کرده است در قالب تصویب یک ماده واحده اجرای پیشنهاد‌های مذکور الزام اور باشد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 19 مهر    99، کد خبر:   2366387، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
ديگه واقعا گمرك ربط يه امنيت خارجي ما ندئاره كه امارش شفاف و در اختيار مردم نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
این‌ها را باید در مجلس تصویب کنند تا امار های مشخص و دسته بندی شده ارایه شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین