پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۰۵۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
بازار سرمایه ما در بیشتر جوانب و پارامترهای بازارهای استاندارد موجود در کشورهای توسعه یافته دچار نقصان‌های عجیب و وحشتناکی هست که هر آینه می‌تواند منجر به فروپاشی و ضررهای هنگفتی به سرمایه‌گذاران فعال در آن شود.

شعار سال: همانطور که بلعکس این داستان هم وجود دارد و می‌تواند سودهای تورم زای بی پشتوانه را تولید کند و هر دو طرف داستان را در سال جاری دیدیم. بازاری با ظرفیت‌ها و امکانات فوق العاده پایین با مدیریتی ناآگاه به مسائل روز جهان و بدون برنامه ریزی و تصمیمات شبانه و بدتر از همه استفاده از روش آزمون و خطا به جای مهندسی درست ایرادات و نواقص.

همچنین از بین رفتن کامل ضوابط و جا گیری صددرصدی روابط در تمامی سطوح دسترسی آسان به رانت اطلاعاتی در پایین سطح بازار و نزد سهامداران خرد،در کنار این وضعیت اسفناک هجوم نقدینگی بی انتهایی که در کشور تولید و به بازار سرمایه روانه می‌شود مشکلات را هر روز نمایان تر می‌کند. به زبان ساده بر روی فرغون موتور جت بسته اند که می‌تواند شانسی هم پرواز کند وهم با نهایت سرعت به دیوار برخورد کند.

اینکه آیا کار مثبتی هم در بازار انجام شده خوب انجام شده، همین چند قلم هم نصفه و نیمه عرض خسته نباشید!!! بازارگردان به تنهایی به روشی که آقایان اجرا می‌کنند هیچ کاربردی ندارد. مگر در ریزش قبلی سهامی که بازارگردان رسمی داشتند متعادل بودند؟ خیر به هیچ عنوان. بازارگردانی که متعهد به خرید و فروش تنها چند صد هزار سهم در روز است به چه دردی می‌خورد؟ اینها فقط نمایش بازارگردانی بوده نه آنچه که واقعا به صورت استاندارد در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد.

تصمیم بهتر دیگر برای تعادل بازار انتشار اختیارات و اوراق تبعی بود، ولی آنقدر بی‌حساب وکتاب و عملا نمایشی و بیهوده این اتفاق افتاد که واقعا جای تامل دارد برای شرکتی با چند میلیارد سهم تنها چند میلیون اوراق تبعی منتشر شد. وقتی مقایسه می‌کنیم بازار سرمایه کشورمان را حتی با کشورهای منطقه و همسایه هیچ چیز جز حسرت در تمامی زمینه‌ها باقی نمی ماند. از مدیریت کلان تا آموزش تازه واردان از بالاترین مقام تا کارگزاری‌ها از مدیریت بازار تا هسته معاملات.

البته در این روند دیگر تصمیمات قدیمی و جدید از جمله حجم مبنا، بازه نوسان محدود، حذف پیش بینی سود، عدم کنترل حقوقی‌ها،صندوق‌ها،سبدها و بسیاری موارد دیگر باید از ریشه تغییر کند تا این بازار متعادل تر و استاندارد تر گذران کند.به نظر مدارا با این وضعیت بی سامان و مسئول ناآگاه کافی بوده و مشخصا بعید است با سیاست مسئولان کنونی به جایی برسیم.

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار خبر: ۱۹ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۱۸۵۰۵، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
سرمايه وئ اقتصاد در امروزه جهان معنيش اينه كه بايد مرز هارو باز كرد و روابط رو توسعه داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین