پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۱۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
مینو خالقی در کانال تلگرامی خود نوشت: طی چند روز گذشته مصوبه شورای عالی معماری و شهر سازی ایران مبنی بر جلوگیری از هرگونه تخریب جهت ایجاد گذر آقا نجفی به استاندار اصفهان ابلاغ شد.  

شعار سال:  مینو خالقی نوشت: پیروزی مطالبه گری مردم. پیروزی خواست حفظ میراث فرهنگی به جا مانده از قرنها. آن که هویت ما، فرهنگ ما و بنیان ساختار اندیشه ای ماست. 

مدتهاست قصه پر غصه گذر آقا نجفی ذهن همه ما را مشغول کرد.گذری که نه نیازی به آن بود و نه علاقه مردم محلی و متاسفانه به اسم خواست مردم، پروژه ای شوم از دهه هشتاد آغاز شد. طی این دو دهه نقد و نظر های بسیاری بر آن وارد شد. در دوره ای وزارت میراث فرهنگی که آن زمان سازمان بود، موافقت کرد و در دوره ای مخالفت و جلوی کار تا حدی گرفته شد. اما پای ثابت حمایت از این داستان شهرداری اصفهان، خصوصا شهردار منطقه در ادوار مختلف بود. که آخرین حرکت این شهرداری، مصاحبه مدتی قبل شهردار منطقه کنونی در ارتباط با" مژده دهی"! به شهروندان پیرامون احداث و گشایش این گذر بود.

اوایل، دلیل این پروژه را ایجاد مسیر اتومبیل رو اعلام می کردند و لزوم آن؛ مدتی گذشت و با وجود پویش های مردمی حمایت از میراث فرهنگی شهر اصفهان، نظرشان بر ایجاد پیاده راه تغییر کرد؛ حال آنکه چرا باید بیست و اندی دهنه مغازه تاریخی خیابان حافظ اصفهان با وجود مخالفت شدید مغازه داران، دقیقا در کنار پاساژ تازه احداث شده در خیابان حافظ که مالکش هم معلوم است!! تخریب شود؟!

الله اعلم. حتما هم جهت ایجاد مسیر ماشین رو برای پارکینگ این پاساژ و مجموعه تجاری نیست ان شا الله!

این در حالیست که به فاصله چند متر آن سوتر کوچه خانه تاریخی همدم السلطنه وجود دارد و پیاده راه است و نیازی به تخریب جدید نیست.

بماند که جهت سامان دهی به محیط وسیع تخریب های ناجوانمردانه بافتِ پشت زیباترین گنبد جهان، در همه سالهای گذشته(حتی در دوره شهرداری کنونی)، هیچ کاری صورت نگرفت. دلیلش معلوم بود. دوستان منتظر بودند یکباره تخریب ها را تکمیل کنند و بعد سامان دهی را شروع کنند!

مصوبه اخیر شورایعالی_معماری و شهرسازی کشور مبنی بر "عدم تجویز هرگونه تخریب در بافت کنونی و بدنه خیابان حافظ و ساباط و ..." که به همت خواهر عزیزم، شیزنی شجاع، معاون وزیر راه و شهرسازی، خانم دکتر فرزانه صادق، تقریر شد و به همراه نقشه پیوست نقطه پایانی بر کج فهمی ها و نابه سامانی های تصمیم گیری برای مسئولین محلی گذاشت، نقطه عطفی در تاریخ مطالبه گری اجتماعی و مدنی است. 

سپاس از فرزانه صادق عزیزم، از جناب دکتر اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی که صحبت هایم را با حوصله شنیدند و تصمیمی چنین شایسته اتخاذ شد، و از تمام فعالین حوزه میراث فرهنگی اصفهان. احسان رعنایی، سمیه قنبری و دیگر دوستان. شیرینی این پیروزی گوارای وجود مردم اصفهان.»

 

photo_2020-10-14_18-46-24

photo_2020-10-14_18-46-25 (2)

photo_2020-10-14_18-46-25

photo_2020-10-15_17-57-38

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
شهرداری ها کلا دارن خراب میکنن اون مشهد این اصفهان تهران هم که...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
واقعا همين خبر ميتونه مارو اميدوار كنه كه در اينده اين بافت تاريخي اصفهان رو از دست نخواهيم داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین